De ce US Navy nu folosește tunurile cu laser ca să doboare proiectilele lansate de houthi în Marea Roșie

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
USS Preble
USS Preble
Navele de război ale marinei americane care au doborât drone și rachetele lansate de rebelii houthi în ultimele săptămâni au făcut-o, în general, cu arme și rachete care sunt mult mai scumpe decât amenințările pe care le resping.

Și, în mod notabil, din declarațiile oficialilor americani despre incidente lipsesc armele de ultimă generație pentru care armata a petrecut ani de zile dezvoltându-le pentru a face exact această treabă. 

Un raport recent al Serviciului de Cercetare al Congresului oferă câteva indicii cu privire la motivul pentru care se întâmplă acest lucru.

Marina nu are prea multe probleme în a doborî dronele de fabricație iraniană ale luptătorilor houthi, chiar și atunci când sunt lansate cu zecile odată. Dar Pentagonul începe să se îngrijoreze cu privire la utilizarea rachetelor interceptoare de 11 milioane de dolari pentru a doborî drone care pot costa doar câteva mii de dolari.

2. -imagine fara descriere- (the-laser-weapon-system-laws-is-temporarily-installed-aboard-uss-dewey-_78966900.jpg)

Sistem Laser Weapon System (LaWS) instalat temporar pe nava USS Dewey

Această disparitate de preț este motivul pentru care armata a început să caute lasere și alte arme cu energie dirijată, care promit "încărcătoare" ieftine și aproape nelimitate pentru a intercepta drone în număr mare. Statele Unite au desfășurat deja lasere la bordul navelor în mod eficient, începând cu USS Ponce în 2014.

În prezent, SUA desfășoară opt sisteme Optical Dazzler Interdictor Navy, sau ODIN, de 30 kW, pe distrugătoare din clasa Arleigh Burke. În 2022, a desfășurat un laser de înaltă energie cu puls luminos ultra rapid integrat și supraveghere, sau laser HELIOS, (60-kw până la 150 kw) la bordul USS Preble. Și există mai multe lasere în curs de dezvoltare, cum ar fi programul High Energy Laser Counter, sau HELCAP, și programul Layered Laser Defense, sau LLD. 

3. -imagine fara descriere- (arleigh-burke_08293500.jpg)

Dar există încă provocări tehnice în ceea ce privește extinderea laserelor pentru a putea lovi ținte, în special ținte rapide. În timp ce fasciculul laser în sine este literalmente la fel de rapid ca viteza luminii, la nivelurile actuale de putere este nevoie de mai multe secunde de urmărire pentru a provoca daune suficiente pentru a doborî o dronă. Marina și alte părți ale Departamentului Apărării lucrează la aceste provocări de scalare, iar susținătorii spun că laserele cu fibră optică vor ajuta la depășirea acestor limitări pentru a le face mai utile împotriva dronelor. 

Dar există un alt obstacol birocratic în calea unei implementări pe scară largă, unul atât de paradoxal încât ar putea proveni de la Joseph Heller. După cum se arată în raportul CRS: "Marina a lucrat pentru a dezvolta estimări de costuri pentru achiziția viitoarelor sisteme de arme cu laser pentru a sprijini considerațiile programatice ale Marinei", dar "Nu există programe anterioare de înregistrare pentru sistemele de arme cu laser de la bordul navelor în cadrul Departamentului Apărării din care să se poată face comparații istorice, în special în domeniul logisticii și al costului ciclului de viață". 

4. -imagine fara descriere- (arleigh-burke_1_98182900.jpg)

Cu alte cuvinte, Marina nu poate achiziționa lasere pentru nave pentru că nu a mai achiziționat niciodată un număr mare de astfel de arme și, prin urmare, nu știe cât ar putea costa. 

În momentul de față, estimările sunt "un laser din clasa de 60 kW cu un control al fasciculului relativ matur și integrarea sistemului de luptă la rate de producție moderate va fi de aproximativ 100 milioane de dolari [milioane] în cantități limitate. Pentru arme cu o putere mai mare și/sau complexitate mai mare a controlului fasciculului, estimările variază până la 200 milioane de dolari/unitate pentru laserele din clasa 250 kW", potrivit raportului. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik
Stradă aglomerată / Foto: John Mitchell / Flickr
Netflix și Warner Bros.
Ghișeu / Foto: Arhivă
Ridesharing

Controale în ride-sharing: 12.358 de autoturisme suspendate

Amenzi de peste 3 milioane de lei și mii de mașini...

Bani
Gabriel Biriș
Adrian Nica, șeful ANAF
Daniel Dăianu

pixel