Deputații au decis ce se va întâmpla cu arhivarea registrelor contabile

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Specialiștii atrag atenția că măsura ascunde o serie de probleme
Specialiștii atrag atenția că măsura ascunde o serie de probleme
Este vorba de adoptarea de către deputați a unui proiect de lege, înregistrat la Senat la sfârșitul lunii iunie anul curent și intrat în dezbatea Camerei inferioare a Parlamentului în ultima săptămânii din noiembrie. 

Un act normativ care se referă perioada de arhivare a registrelor obligatorii de contabilitate și a documentelor justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. 

Astfel, dacă în prezent obligația de arhivare acoperă o perioadă de zece ani, odată cu intrarea în vigoare a noilor prevederi arhivarea se va face doar pe o durată de cinci ani. Specialiștii atrag atenția că reducerea acesteia ar putea crea probleme în practică.

Ca să se aplice, proiectul trebuie promulgat prin decret prezidențial și, în principiu, el ar trebui să reducă eforturile actuale ale firmelor pe partea de arhivare.

„Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva persoanelor (...) timp de 5 ani, cu începere de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii”, prevede documentul citat, care vizează, în acest sens, modificarea Legii contabilității.

Asta va însemna o înjumătățire a perioadei actuale de arhivare a registrelor contabile și a documentelor justificative. Iar măsura va viza inclusiv companiile care folosesc sisteme informatice de prelucrare automată a datelor:

„Persoanele (...) care utilizează sisteme informatice de prelucrare automată a datelor au obligaţia să asigure prelucrarea datelor înregistrate în contabilitate în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, controlul şi păstrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculaţi de la data de 1 ianuarie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar în care documentele au fost întocmite.”

Suplimentar, proiectul de lege se referă și la firmele care sunt obligate să utilizeze case de marcat, conform OUG 28/1999. Mai precis, memoria fiscală a acestor aparate va trebui să permită acumularea și conservarea de date timp de cinci ani, în loc de zece ani, iar memoriile fiscale înlocuite vor trebui arhivate, de asemenea, cinci ani, în loc de zece ani. Totodată, regula păstrării timp de cinci ani va fi introdusă și pentru obligația de arhivare a registrului special folosit când o casă de marcat este defectă (termenul actual este de zece ani).

Pe de o parte, conform inițiatorilor, măsura ar fi una de debirocratizare, în condițiile în care arhivarea timp de zece ani este o obligație ce consumă resurse considerabile pentru companii. În plus, este amintit că autoritățile oricum au numai cinci ani la dispoziție pentru a controla datele fiscal-contabile arhivate de firme, astfel că păstrarea lor timp de zece ani este nejustificată.

„În contrast cu aceste perioade în care operatorii economici au acumulat și continuă să acumuleze munți de hârtii de arhivă sau, mai recent, munți de dispozitive tehnice de stocare, Codul de procedură fiscală prevede faptul că termenul general de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale este de cinci ani, iar organele fiscale pot efectua inspecții doar înlăuntrul acestui termen. Inițiativa legislativă propune armonizarea prevederilor legate de perioada de păstrare și arhivare a documentelor și registrelor pe care operatorii economici le pun la dispoziția organelor de control fiscal cu cele de efectuare a inspecțiilor fiscale, scrie Avocatnet.

În acest fel, operatorii economici vor fi degrevați de o obligație consumatoare de resurse: stocarea și arhivarea numeroaselor documente și registre se reflectă în costuri pentru firme sub forma chiriilor, a cheltuielilor cu întreținerea spațiilor în anumite condiții de temperatură și umiditate, extinderea lor odată cu trecerea timpului și acumularea de noi registre și documente justificative de păstrat, cheltuieli cu softuri sau aplicații de arhivare, tarife de arhivare, dacă apelează la entități specializate în arhivarea electronică, și alte astfel de cheltuieli”, este explicat în expunerea de motive a proiectului.

Pe de altă parte, potrivit fiscaliștilor de la Schoenherr și Asociații, măsura ar putea aduce mai multe probleme în practică pentru companii și ar putea să fie inutilă. În esență, firmele ar risca să rămână „descoperite” în cazul controalelor fiscale, deoarece va fi posibil ca autoritățile să demareze verificări după momentul la care expiră perioada obligatorie de păstrare a registrelor și a documentelor justificative.

Dacă o societate nu mai are documentele contabile pentru o perioadă anume din trecut, atunci autoritățile vor putea să stabilească creanțe bazându-se numai pe estimări. Astfel, deși reducerea perioadei de arhivare ar trebui să simplifice activitatea firmelor, acestea s-ar vedea nevoite să păstreze documentele contabile mai mult decât e necesar tocmai pentru a evita problemele în cazul unor controale fiscale.

Citește și Viața la bloc. Ce este și ce rol are un CENZOR în asociația de proprietari

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Tanczos Barna, Ilie Bolojan și Cseke Attila
Agenția Fitch Ratings
Trafic intens pe autostradă / Foto: Freepik
Bani / Foto: DCBusiness
Fermierii vor fi mai protejați / Foto: Freepik
Curtea Constituțională
Muncitor
Ciprian Șerban, ministrul Transporturilor
Muncitori în fața unui panou de comandă / Foto: Freepik
Casă de schimb valutar
Bursa de Valori București
Fermieri / Foto: Freepik
Antifraudă
Urmările unei furtuni violente
Judecătorie / Foto: Freepik
TVA / Grafică: DCBusiness
Dragoș Pâslaru
Contor pentru energie electrică
Chris Țurlică, fondatorul MaintainX
Ilie Bolojan în Parlament / Foto: George Călin / Inquam Photos

Moţiunea de cenzură, respinsă de Parlament

Prima moţiune de cenzură cu care s-a confruntat Guvernul...

ANRE
Curs valutar BNR
Nicușor Dan

Nicușor Dan: Fără creșterea TVA, o afirmație corectă!

Creșterea Taxei pe Valoare Adăugată (TVA) are...

La benzinărie / FOTO: Freepik
ROBOR scade, o veste bună
Guvenul vrea mai mulți bani

Se taie scutirile! Guvernul bagă la plată copiii și bolnavii

Guvernul pregătește eliminarea unor scutiri și deduceri...

Criză de apă în Marea Britanie / Foto: Freepik
Banca Națională a României

pixel