DOCUMENT. Nouă taxă auto, uriaşă pentru anumite mașini
Autor: Andreea Craciun
Data actualizării:
Data publicării:
Taxa auto va fi cu mult mai mare pentru anumite mașini
Taxa auto va fi cu mult mai mare pentru anumite mașini
  • Taxa auto va fi cu mult mai mare pentru anumite mașini
În cadrul Ministerului Mediului, se analizează o valoare, legat de Taxa Auto, care, pe de o parte să descurajeze potențialii cumpăratori de autovehicule vechi și poluante, în vederea înmatriculării unui număr cât mai mic de astfel de autovehicule. Iar pe de altă parte, să respecte gradul de suportabilitate financiară al cetățenilor, toate acestea realizându-se în concordanță cu legislația europeană, se explică într-un documet oficial al ministerului.

Potrivit reprezentanțiilor Ministerului Mediului, în prezent se lucrează la două variante în ceea ce privește taxa auto: introducerea unei taxe care să fie achitată periodic la ITP sau includerea unei taxe în impozitul datorat pentru mijloace de transport. Sursele citate au explicat că în prezent se insistă de prima variantă. 

 Potrivit documentului consultat de DCBusiness și care este citat pe sus, românii care au achitat taxa de poluare își pot recupera banii până pe 31 decembrie 2018, în timp ce românii care au achitat taxa când ea se numea Timbru de Mediu - își pot lua banii înapoi până pe 31 martie 2019. 

Taxa Auto datează din anul 2007, când premier la acea vreme era președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu. Ea a fost modificată de foarte multe ori.

DCBusiness vă prezintă epopeea taxei auto:

  • 1 ianuarie 2007 - întră în vigoare o nouă taxa numită TAXA DE PRIMA ÎNMATRICULARE, pe care o achitau numai mașinile second-hand importate;

  • Aprilie 2008 - Guvernul Tăriceanu aprobă o nouă formă a taxei auto: acum plăteau și mașinile noi, iar cele second-hand aveau taxa micșorată;

  • 1 iulie 2008 - întră în vigoare nouă taxa numită acum TAXA DE POLUARE care funcționează pe principiul poluatorul plătește;

  • Noiembrie 2008 - După o vizită la Uzina Dacia, Președintele Băsescu propune că autoturismele noi să nu achite taxa;

  • Noiembrie 2008 - Guvernul aprobă excepția de plata a mașinilor noi Euro 4 cu motoare cu o capacitate de sub 2000 cmc, exact unde se încadra Dacia;

  • 15 decembrie 2008 - Guvernul Tăriceanu decide triplarea taxei de prima înmatriculare pentru mașinile second-hand din import. Se organizează proteste în toată țară;

  • Decembrie 2008 - Tăriceanu pierde funcția de prim-ministru, noul ministru al mediului vrea să revină la taxa auto din Aprilie 2008;

  • anuarie 2009 - Românii încep să își înscrie autoturismele în Bulgaria, această fiind soluția pentru taxa crescută la mașinile second-hand aduse de afară;

  • 20 februarie 2009 - Taxa de Poluare scade pentru mașinile second-hand importate cu o treime, după ce fusese triplată;

  • Martie 2009 - Ministrul Mediului de atunci, Nicolae Nemirschi, propune transformarea taxei într-un impozit anual care să țină cont de emisiile CO2;

  • Iunie 2009 - Comisia Europeană solicită României să modifice taxa auto pentru că este discriminatorie;

  • Februarie 2010 - dispare exceptarea de la plata taxei a mașinilor noi aflate la prima înmatriculare, indiferent de motorizare și normă de poluare. Mașinile noi, inclusiv Dacia, au de acum o Taxa de Poluare;

  • Septembrie 2010 - Laszlo Borbely, un alt ministru al mediului, pregătește creșterea taxei auto pentru automobilele second-hand;

  • Noiembrie 2010 - se schimbă legea și se aprobă ordonanță privind autoturismele noi Euro 5, care vor plăti și ele taxa de poluare de la 1 ianuarie 2011. Totodată, crește taxa pentru mașinile second-hand;

  • Decembrie 2010 - Se aprobă o nouă creștere a taxei de poluare pentru autoturismele second-hand aflate la prima

  • Aprilie 2011 - Curtea Europeană de Justiție decide că taxa de poluare este discriminatorie, Guvernul fiind obligat să o modifice;

  • Mai 2011 - Autoritățile anunță o nouă formă a taxei, numită de acum TAXA AUTO, pe care sunt nevoite să o achite și mașinile înscrise în țară înainte de 2007, la revanzare;

  • August 2011 - Guvernul aprobă nouă formă a TAXEI AUTO, care de acum nu mai este discriminatorie, ci este plătită de toată lumea, conform cerințelor Curții Europene de Justiție;

  • 10 ianuarie 2012 - Intră în vigoare nouă lege cu privire la TAXA AUTO, fiind publicată în Monitorul Oficial

  • 30 ianuarie 2012 - Guvernul suspendă până la finalul anului prevederea prin care și mașinile deja înscrise în România înainte de 2007 sunt nevoite să achite taxa la revanzare, această fiind cea mai mare nemulțumire a poporului;

  • Ianuarie 2012 - Statul român este obligat de UE să achite eventuală diferența de bani dintre taxa actuală și alte forme de taxa auto de după 1 iulie 2008;

  • Februarie 2012 - Încep procedurile șoferilor de a-și recupera taxa auto achitată în instanța;

  • 8 mai 2012 - Rovana Plumb devine noul ministru al Mediului și propune o nouă modificare a taxei;

  • Ianuarie 2013 - Intră în vigoare o nouă formă a taxei auto numită acum TIMBRU DE MEDIU care funcționează pe un principiu invers față de taxa de poluare din 2008. Acum, politicienii spun că, cu cât e mai veche mașînă, cu atât se va strică mai repede, așa că taxa trebuie să fie mai mică. În schimb, vehiculele cu normă Euro 3 și Euro 4 au taxa mărită semnificativ;

  • Ianuarie 2013 - autoturismele Euro 6 noi, cele cu sistem de propulsie hibridă sau electrică, sunt exceptate de la plata Timbrului de Mediu;

  • Ianuarie 2014 - Timbrul de Mediu primește o nouă formă și sunt introduse noi categorii de autoturisme pentru care nu se plătește, cum ar fi automobilele care transporta elevi și mașinile misiunilor diplomatice;

  • Ianuarie 2015 - Timbrul de Mediu scade în valoare cu 1% față de anul precedent;

  • Ianuarie 2015 - se plătește nouă taxa auto de orice mașînă pentru care s-a recuperat taxa în instanța sau pentru care nu a fost achitată niciodată vreo taxa auto, indiferent de țară de proveniență;

  • Aprilie 2015 - Taxa Auto poate fi recuperată de către șoferii care au plătit-o în formele trecute fără că aceștia să mai dea în judecată Statul. Banii plătiți erau rambursati eșalonat pe o perioada de 5 ani;

  • Iunie 2016 - Curtea Europeană de Justiție emite o decizie prin care Statul român este obligat să restituie și Timbrul de Mediu în vigoare pentru mașinile second-hand, după ce și celelalte trei forme ale taxei au fost declarate ilegale. Chiar și așa, incompetența politicienilor își spune cuvântul și timbrul de mediu continuă să fie achitat, deși se putea imediat trece la recuperarea sumei prin ANAF sau pe cale judecătorească;

  • 1 februarie 2017 - intră în vigoare eliminarea completă a Timbrului de mediu, la exact 10 ani și o luna de când această taxa auto și-a intrat în drepturi.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Oficialii Nissan, pesimişti cu privire la profitul anual

Nissan a înrăutăţit estimările anuale de profit.

Tesla recheamă mii de modele Cybertruck în service

Cunoscutul producător de mașini electrice, deținut de...

Benzină și motorină. Guvernul ungar vrea să umble la prețuri

Subiectul figurează pe agenda de săptămâna viitoare a...

O importantă companie intră pe piața energiei din România

Este vorba despre unul dintre cei mai mare dezvoltatori...


pixel