Dobânzile urcă din nou! Ce înseamnă pentru ratele tale la bancă
Dobânzile din piața monetară...
A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri.
"lmpozitul minim pe cifra de afaceri, introdus prin Legea nr. 296/2023 şi aplicabil începând cu 1 ianuarie 2024, a reprezentat una dintre cele mai radicale modificări ale regimului fiscal din România în ultimele decenii. La nivel declarativ a fost justificat drept o măsură prin care se doreşte combaterea 'optimizării fiscale' prin aşa-zisa practică a preţurilor de transfer -adică manipularea valorii tranzacţiilor dintre entităţi afiliate sau aparţinând aceluiaşi grup dar care sunt situate în jurisdicţii diferite, cu scopul de a reloca profiturile artificial în ţări care au un regim fiscal mai puţin extractiv şi mai atrăgător, diminuând astfel baza impozabilă în România.
Cu toate acestea, în realitate, lMCA se dovedeşte că afectează foarte grav nu doar acest tip de companii, ci şi companiile productive care nu se angajează în astfel de practici, inclusiv companii care înregistrează pierderi reale şi documentate contabil în mod corect. Aplicarea impozitului în mod nediferenţiat şi necorelat cu profitabilitatea reală a firmelor creează un precedent periculos şi provoacă distorsiuni economice sistemice", explică iniţiatorii, în nota de fundamentare a proiectului.
"lmpozitul minim pe cifra de afaceri, conform formulei de calcul legiferate, rezultă în aplicarea unei cote de 1% asupra unui indicator apropiat de cifra de afaceri netă ajustată (venituri totale, din care se scad o serie limitată de venituri exceptate, investiţiile în curs şi amortizarea activelor noi). lmpozitul se aplică doar companiilor care depăşesc pragul de cifră de afaceri de peste 50 milioane euro, fără a ţine cont de specificul fiecărui sector economic, de marjele structurale diferite, de sezonalitatea afacerii sau nivelul investiţiilor În curs. lndiferent dacă o companie realizează profit sau pierderi, dacă din motive obiective sau reglementate suportă costuri mari, Îi incumbă obligaţia să plătească o sumă fixă, calculată exclusiv pe baza volumului de activitate, şi nu a capacităţii reale de a genera venit net", se mai arată în document.
Iniţiatorii explică: "lmpozitul minim pe cifra de afaceri a fost introdus intempestiv în absenţa oricărui studiu de impact, şi în plus, într-un climat de incertitudine legislativă. Drept dovadă, inclusiv Normele metodologice de aplicare a legii au fost adoptate la peste 300 zile după intrarea în vigoare a legii, prin HG nr.1393/2024, iar mai multe instanţe judecătoreşti au suspendat aplicarea acestora pe fondul unor nelegalităţi procedurale grave, mai ales pentru că Guvernul a modificat prin Hotărâre de Guvern norme care ar fi trebuit reglementate sau modificate la nivel de lege. Această practică subminează securitatea juridică şi încrederea în statul de drept, în special în ceea ce priveşte politicile fiscale.
Într-un context macroeconomic deja tensionat marcat de presiuni inflaţioniste, costuri mari la energie, restricţii de creditare şi instabilitate geopolitică care afectează comerţul intemaţional pe întreg globul şi cu precădere pe continentul european, introducerea unei taxe suplimentare,
discriminatorie şi lipsită de proporţionalitate este nu doar inoportună, ci şi periculoasă. În lipsa unei reforme, impozitul minim pe cifra de afaceri va contribui la reducerea investiţiilor, la scăderea competitivităţii, la ieşirea firmelor de pe piaţă şi la creşterea preţurilor suportate de consumatorul final. În acelaşi timp, încurajează evaziunea, divizarea artificială a companiilor şi relocarea în jurisdicţii mai stabile.
În lumina acestor considerente, propunem abrogarea impozitului minim pe cifra de afaceri. Prin eliminarea acestei taxe se vor evita o serie de efecte negative cum ar fi pierderea de locuri de muncă, reducerea investiţiilor, creşterea preţurilor la consumator, litigii fiscale inutile şi erodarea încrederii în climatul economic din Românla. În locul unei taxe regresive, discriminatorie şi generalizate, putem încuraja confomarea voluntară, consolidarea fiscală, investitiile si dezvoltarea economică sustenabilă. O politică fiscală eficientă nu este aceea care taxează mai mult, ci aceea care taxează puţin şi corect".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Dobânzile din piața monetară...
Veşti bune de la BNR privind...
Piaţa de energie se va...
Cătălin Leonte, directorul...
AFM pune la dispoziția...
Bursa de Valori Bucureşti a...
Curtea Constituţională a României a validat rezultatul...
Cifra de afaceri din industrie...
Proiectele de acte normative...
Europenii ar putea plăti mai...
Comisia Europeană spune „nu”...
Congresmanul republican Joe...
Cazinourile online au evoluat considerabil de la...
Uniunea Europeană urmează să trimită către SUA o propunere comercială...
Noi modificări aduse de ANAF,...
Statul schimbă criteriile...
Curs valutar BNR, 21 mai.
Bursa de la Bucureşti a deschis...