Estonia a reţinut o navă suspectată că face parte din flota fantomă a Rusiei

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Foto ilustrativ / Foto: Freepik
Foto ilustrativ / Foto: Freepik
Estonia interceptează un petrolier din „flota fantomă” a Rusiei.

Marina estoniană a interceptat vineri un petrolier aflat sub sancțiuni europene, suspectat că naviga ilegal către Rusia fără a avea un pavilion valid. Vasul, numit Kiwala, a fost reținut și percheziționat în Marea Baltică, fiind considerat parte a așa-numitei „flote fantomă” a Rusiei — rețea de nave folosite pentru a ocoli sancțiunile internaționale.

Petrolierul era în drum spre Rusia la momentul intervenției, conform datelor MarineTraffic. Acesta arbora aparent pavilionul Djibouti, însă autoritățile estoniene spun că statul african a negat că nava ar fi înregistrată oficial acolo.

„În această dimineață, marina estoniană a reținut o navă sancționată care nu avea un stat de pavilion”, a transmis ministrul estonian al economiei și infrastructurii, Kristen Michal, într-o postare pe rețeaua X (fostul Twitter). „Estonia tratează cu maximă seriozitate activitățile suspecte din Marea Baltică”, a adăugat oficialul.

Uniunea Europeană a inclus Kiwala pe lista sa de sancțiuni în luna februarie, acuzând-o că transportă petrol rusesc prin metode riscante și nereglementate, specifice navelor din „flota fantomă” – adesea neasigurate și nesupuse normelor internaționale.

„Având în vedere suspiciunile că nava nu avea un pavilion valid, autoritățile estoniene au intervenit. Echipajul și comandantul au cooperat”, a declarat Kristjan Truu, director în cadrul Autorității de Transport Estoniene.

Operațiunea a implicat nave de război și elicoptere, iar petrolierul este în prezent inspectat, în timp ce Estonia poartă discuții cu autoritățile din Djibouti pentru a confirma statutul navei.

Premierul Michal avertizase încă din decembrie că petrolierelor din „flota fantomă” li se poate refuza accesul și pot fi interceptate dacă nu prezintă dovezi clare de asigurare.

Până în prezent nu au fost raportate daune asupra cablurilor submarine sau altor infrastructuri critice din zonă — un subiect sensibil, în condițiile în care Rusia a fost acuzată în trecut că folosește nave comerciale pentru a sabota echipamente subacvatice în regiunea Mării Baltice.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Curtea Constituțională a României, CCR / Foto: George Călin / Inquam Photos
Stația de metrou Jiului
Tineri oameni de afaceri / Foto: Freepik
ANAF
ANAF / Foto: DCBusiness
Casa de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
Barajul Porțile de Fier
TVA / Foto: DCBusiness
Tren vechi / Foto: Freepik
PPC
O femeie își alimentează mașina la o benzinărie / Foto: Freepik
Imagine din timpul protestelor angajaților MIPE pe tema tăierii sporurilor
Ilie Bolojan
Taxa majorată cu 50%
Nicușor Dan
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Schimb valutar
Inquam Photos / George Calin

Protestele din 2024–2025: România între stradă și urne

Între decembrie 2024 și mai 2025, România a traversat...

Transelectrica / FOTO: Facebook
Hacker / Foto: Freepik
Oameni pe stradă / Foto: Freepik
Dealerii valutari nu afișează prețul real al monedelor pe panourile lor din cauza fluctuațiilor mari ale cursului dolarului / Foto / Reuters / Fatemeh Bahrami / Anadolu
Vienna Insurance Group

pixel