Explozie a asigurărilor navelor care ajung în Marea Neagră

Autor: Oana Pavelescu
Data publicării:
Asigurările navelor care ajung în Marea Neagră au explodat
Asigurările navelor care ajung în Marea Neagră au explodat
Costul asigurării navelor comerciale care navighează spre porturile din Marea Neagră a scăpat de sub control, devenind un obstacol uriaș în calea transportului de mărfuri rusești din regiune.

Asigurătorii percep până la 10% din valoarea corpului unei nave - practic valoarea navei ca activ - pentru ceea ce se numește primă suplimentară pentru risc de război, potrivit a patru persoane implicate pe piață. Unii cotizează pur și simplu pentru a acoperi prețuri despre care știu că vor fi refuzate. Înainte de război, costurile erau aproape zero.

Înseamnă că asigurarea depășește acum, probabil, costul de închiriere a navei în sine. Un petrolier de 50 de milioane de dolari, cu o vechime de cinci ani, care transportă o încărcătură rusească standard de 1 milion de barili, ar avea nevoie de 5 milioane de dolari doar pentru primele de asigurare - aproximativ 1,5 milioane de dolari peste costul de închiriere a transportatorului.

Principala preocupare a asigurătorilor este avarierea navelor, fie în urma unor atacuri cu rachete sau prin coliziunea cu posibile mine. Când a izbucnit războiul, cel puțin cinci nave au fost aruncate în aer. O lună mai târziu, o mină a fost descoperită în jurul strâmtorii Bosfor din Turcia, un coridor maritim vital pentru orice portavion care intră sau iese din Marea Neagră.

Ușa din dos prin care petrolul rusesc curge spre Europa

Taxele ar fi suportate în mod normal de companiile care închiriază navele, nu de proprietarii acestora. Marea Neagră este în mod normal un centru pentru exporturile de recolte, petrol, combustibili și materii prime, dar a fost perturbată de invazia Rusiei în Ucraina. Unul dintre asigurători a declarat că prețurile actuale sunt, în esență, nesustenabile pentru clienți.

Majorarea primelor de asigurare reprezintă doar o altă cheltuială pentru orice companie care dorește să expedieze ceva către sau din porturile din regiune. Costul de închiriere a navelor este și el extrem de ridicat. 

Închirierea unui petrolier pentru ar transporta o încărcătură de un milion de barili în Italia din portul rusesc Novorossisk din Marea Neagră costă aproximativ 3,5 milioane de dolari, comparativ cu mai puțin de 700.000 de dolari la începutul acestui an, potrivit datelor din industrie compilate de Bloomberg.

Pe lângă amenințarea de avariere a navelor, există și alte riscuri. Atât marina rusă, cât și cea ucraineană ar putea confisca navele pentru utilizări legate de securitatea națională. În cazul în care transportatorii ar fi reținuți timp de cel puțin șase luni - ori chiar un an - din motive politice, acest lucru ar duce la declararea unei nave drept pierdere totală, ceea ce ar permite proprietarului său să recupereze întreaga valoare a corpului navei, spun reprezentanții companiilor de asigurări. 

Pe măsură ce războiul continuă, Comitetul mixt de război al Asociației Lloyd's Market a adăugat apele Rusiei pe lista celor mai riscante zone. Acest lucru va însemna probabil că asigurătorii vor percepe prime suplimentare pentru mai multe porturi rusești în săptămânile următoare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Dolari / sursa foto: Freepik.com
Petrol, investiții / sursa: Freepik.com
Tokyo/ FOTO: Freepik
Buletin de vot / FOTO: Facebook AEP
Profesorul Mircea Coșea / FOTO: Arhivă
Donald Trump / Foto: Casa Alba

Trump „nu știe” dacă trebuie să respecte Constituția

Donald Trump, care încearcă să extindă limitele puterii...

O scădere semnificativă
Bună dimineața! / FOTO: Freepik
O persoană votează cu ocazia alegerilor prezidențiale / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

EXIL POLL prezidențiale 2025: Cine intră în turul doi

Două institute de sondare care au realizat exit poll,...

Crin Antonescu
Nicușor Dan
George Simion / FOTO: Facebook
Lacătul pe ușă / FOTO: Freepik
Sebastian Burduja / FOTO: Gov.ro
Donald Trump / Foto: Arhiva Casei Albe / Flickr
Oameni pe stradă / FOTO: Freepik

Țara vecină unde salariile vor crește substațial în 2025

Autoritățile au promis un plus de peste 9%.

Bitcoin / Foto: Freepik
Blackout /FOTO: Freepik
Analiză detaliată / FOTO: Freepik
Whatsapp / sursa foto: Freepik.com
Premierul Marcel Ciolacu / FOTO: Gov.ro
Razboiul comercial SUA-China / Foto: Freepik
Starbase / FOTO: Wikipedia
Studenți / FOTO: Freepik
Protest în fața unuei reprezentanțe Tesla

Tesla își continuă prăbușirea în Europa

Vânzările în țările europene au scăzut dramatic în...

Warren Buffett
iaurt / FOTO: Freepik

Danone pornește lupta împotriva coloranților artificiali

Deocamdată este vorba de doar câteva produse.

Calcule și verificări / FOTO: Freepik

Perspectivele companiilor, făcute scrum de Donald Trump

Totuși, nu toate sectoarele au de suferit din cauza...

Știrile dimineții / Foto: Freepik

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Avertisment de la Buffett, falimente în scădere, scandal...

Închis

pixel