Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
În timp ce contractele pentru așa-numitul transbordare a GNL rusesc au fost interzise în Marea Britanie și în Olanda, datele din 2023 sugerează că transporturile de gaze rusești permise sunt transferate în mod obișnuit între petrolierele din Belgia, Franța și Spania înainte de a fi exportate către cumpărători de pe alte continente.
Transferurile de nave sunt cruciale pentru Rusia, care încearcă să utilizeze cât mai bine flota sa arctică. Transbordarea are loc, de obicei, între petrolierele rusești "de clasă de gheață", care sunt folosite pentru a face legătura între peninsula Yamal și nord-vestul Europei, și navele-tancuri obișnuite de GNL care navighează apoi spre alte porturi, eliberând navele de clasă de gheață pentru a se întoarce în nord.
Porturile din Belgia, Spania și Franța primesc încă volume semnificative de la uzina siberiană Yamal LNG, ai cărei acționari principali sunt al doilea mare producător de gaze naturale din Rusia, Novatek, China National Petroleum Corporation și compania energetică franceză TotalEnergies.
Din cei 17,8 miliarde de metri cubi de gaz natural lichefiat rusesc care au ajuns în UE între ianuarie și septembrie anul acesta, 21% au fost transferați pe nave destinate unor țări din afara UE, printre care China, Japonia și Bangladesh, potrivit datelor Institutului pentru Economie Energetică și Analiză Financiară, un think-tank.
Zeebrugge din Belgia și Montoir-de-Bretagne din Franța au primit cel mai mult GNL rusesc dintre toate porturile UE în 2023.
Spre deosebire de cărbune și petrol, gazul rusesc nu a fost plasat sub sancțiuni de către UE, dar Comisia Europeană a declarat că statele membre ar trebui să se debaraseze de combustibilii fosili ruși până în 2027.
Ana-Maria Jaller-Makarewicz, analist principal în domeniul energiei la IEEFA, a remarcat că, deși volumele de transbordări de GNL în Europa au scăzut de la invazia completă a Rusiei în Ucraina în 2022, acestea au rămas semnificative și au fost potențial trecute cu vederea. "UE nu se gândește la [acest lucru] atunci când vorbește despre o interdicție", a spus ea. "Ei nu pun la socoteală o transbordare".
Amund Vik, fost secretar de stat norvegian pentru energie și consilier al companiei de consultanță Eurasia Group, a declarat că guvernele UE au fost prinse într-o încurcătură. Statelor membre le va fi "greu să bată toba [împotriva] exportului [de GNL rusesc] în altă parte dacă îl folosesc ele însele", a spus el. "Îi veți vedea cum vor merge pe vârfuri în jurul acestui subiect în această iarnă".
Anterior, UE a importat 155 de miliarde de metri cubi de gaz prin conducte din Rusia, aproximativ 40% din aprovizionarea sa totală. Pentru a înlocui acest gaz, blocul comunitar și-a mărit foarte mult importurile de GNL din țări precum SUA, Norvegia și Qatar. Însă UE va importa în acest an și volume record de combustibil super-refrigerat din Rusia.
Factorii de decizie politică din UE au susținut că menținerea importurilor din Rusia se datorează contractelor pe termen lung încheiate înainte de război, care, dacă ar fi încălcate, ar obliga companiile europene să plătească despăgubiri Rusiei. Compania belgiană de gaze naturale Fluxys are, de exemplu, un contract pe 20 de ani cu Yamal, care se încheie în 2039.
Ministerul belgian al Energiei a declarat că este "hotărât să abordeze această problemă" și că "adună informații despre abordări eficiente". "Recunoaștem importanța de a găsi o cale care să nu pună în pericol securitatea aprovizionării continentului european", a adăugat un purtător de cuvânt.
Fluxys a precizat că, deoarece gazul nu se află sub sancțiuni, "niciun client nu poate, prin urmare, să fie refuzat în mod legal accesul" la terminalul său de GNL. "Proprietatea moleculelor rămâne în mâinile expeditorilor", a precizat aceasta.
Ministerul francez al Energiei a declarat că nu intenționează să împiedice transbordarea de GNL rusesc în porturile franceze. "Franța și Europa și-au redus semnificativ expunerea la consumul de gaz rusesc, prin diversificarea surselor de aprovizionare", a adăugat purtătorul de cuvânt.
Însă oficialii UE și-au exprimat în repetate rânduri îngrijorarea cu privire la nivelurile de GNL rusesc care intră în bloc. Comisarul pentru energie, Kadri Simson, a declarat în septembrie: "Putem și trebuie să reducem exporturile de GNL rusesc pentru a le elimina complet".
Factorii de decizie politică urmează să convină, în decembrie, asupra unor norme care vor permite statelor membre ale UE să împiedice accesul operatorilor ruși și belaruși la infrastructura de gaz a UE.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Bitcoin, cea mai mare...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...