Zi marcată de incertitudine la Bursa de la București
Investitorii rămân atenți la evoluțiile macroeconomice...
După un seminar la Tokyo, angajații companiei de IT conduse de Yoshiki Kojima ajung să doarmă într-un hotel-capsulă. De ce? Pentru că în capitala Japoniei, numărul tot mai mare de turiști face ca prețurile camerelor de hotel clasice să fie prea mari pentru călătoriile de afaceri.
Turismul înfloritor și impactul economic
Devalorizarea yenului atrage tot mai mulți turiști în arhipelagul nipon. Numărul vizitatorilor străini a explodat în 2024, atingând un nivel record de 36,8 milioane de intrări, depășind precedentul record din 2019 de 32 de milioane, conform datelor oficiale publicate miercuri.
Această avalanșă de vizitatori a umplut hotelurile tradiționale, iar prețurile camerelor au crescut semnificativ. Drept urmare, oamenii de afaceri japonezi se văd nevoiți să opteze pentru soluții minimaliste, precum binecunoscutele hoteluri-capsulă.
O soluție practică și accesibilă
Aceste hoteluri, o veritabilă instituție japoneză, oferă spații de cazare care nu depășesc dimensiunea unui pat. Deși aceste camere au fost percepute mult timp ca modeste, Yoshiki Kojima a găsit o variantă mai confortabilă, cu saltele premium și televizoare în fiecare capsulă.
„Este curat, practic și avem acces la o baie comună tradițională. Angajații mei spun că este distractiv”, declară Kojima pentru AFP.
La Tokyo, prețurile pentru o capsulă standard încep de la aproximativ 5.000 de yeni (31 de euro) pe noapte. Tarifele cresc pentru variantele mai confortabile, dar rămân semnificativ mai mici decât o cameră simplă într-un hotel de afaceri, care costă în medie 20.048 yeni (154 de euro) pe noapte.
Creștere accelerată
Costul mediu pentru o cameră de hotel în Tokyo a crescut considerabil față de perioada de dinaintea pandemiei. În aprilie 2019, prețul mediu era de aproximativ 13.000 de yeni pe noapte, conform unui studiu realizat de Tokyo Hotel Kai, un grup format din aproximativ 200 de hoteluri.
Creșterea rapidă a tarifelor reflectă cererea ridicată generată de turismul internațional, dar pune presiune pe oamenii de afaceri care trebuie să se adapteze noilor realități economice din Japonia.
„Ce trebuie să fac?”
„Sunt fericit că Japonia atrage atât de mulți vizitatori, dar îmi torturez mintea zilnic încercând să găsesc o soluție flexibilă pentru a gestiona afacerea”, spune Yoshiki Kojima, care trebuie să aducă regulat aproximativ douăzeci de angajați în capitală pentru diverse întâlniri.
Economia japoneză beneficiază de afluxul de turiști străini, deoarece acest lucru creează locuri de muncă, iar vizitatorii cheltuiesc bani, explică analistul Takuto Yasuda de la Institutul de Cercetare NLI.
„Însă acest fenomen are și un impact negativ, cum ar fi faptul că japonezii nu mai pot călători cu ușurință sau că viața lor de zi cu zi este afectată de supraaglomerarea turistică”, subliniază el pentru AFP.
Lipsa forței de muncă
Deficitul cronic de forță de muncă din Japonia și creșterea costurilor pentru aprovizionarea hotelurilor duc, de asemenea, la o majorare a prețurilor, adaugă Yasuda.
Keisuke Morimoto, proprietarul unui magazin de kimonouri din regiunea Nara, a fost șocat să afle că două nopți într-un hotel din Tokyo îl vor costa 60.000 de yeni (aproximativ 370 de euro).
„Serios, ce ar trebui să fac pentru călătoria mea de afaceri?”, a scris el indignat pe rețeaua X (fosta Twitter). Într-un interviu acordat AFP, Morimoto a spus că ia în considerare utilizarea unei platforme celebre de închirieri care oferă opțiuni mai accesibile.
Măsuri împotriva supraaglomerării turistice
Ca răspuns la problema supraaglomerării turistice, fosta capitală imperială Kyoto a anunțat că, începând din 2026, va majora considerabil taxa de ședere impusă vizitatorilor. Pentru hotelurile de lux, această taxă ar putea crește de până la zece ori față de nivelul actual.
Guvernul japonez își propune să primească 60 de milioane de vizitatori anual până în 2030, ceea ce ar putea face ca deplasările de afaceri să devină și mai costisitoare pentru japonezi în orașe mari precum Tokyo, Osaka și alte metropole, unde cererea pentru rezervările de hoteluri crește vertiginos.
Pentru a echilibra situația, autoritățile încearcă să atragă turiștii către destinații mai puțin populare și să îi încurajeze să petreacă cel puțin două nopți în orașele rurale.
Reducerea presiunii asupra hotelurilor urbane
Expertul Takuto Yasuda este de acord că redistribuirea vizitatorilor este esențială pentru a reduce presiunea asupra hotelurilor din marile orașe.
De exemplu, rata de ocupare a hotelurilor de afaceri operate de grupul Fujita Kanko în Tokyo a atins 88% în 2024, cu tarife medii mai mari cu 26% față de anul precedent, conform datelor companiei.
„În prezent, cererea este concentrată în orașe mari precum Tokyo și Osaka, așa că sperăm că aceasta se va extinde către Sapporo (nord), Naha (sud) și alte regiuni mai mici”, a explicat un reprezentant al grupului.
Posibile soluții pentru afacerile locale
În fața acestor provocări, Yoshiki Kojima, reprezentant al unei companii de IT, ia în calcul măsuri drastice pentru a reduce costurile.
„Mă gândesc să mutăm sediul central al companiei noastre la Sapporo sau să organizăm întâlnirile în stațiuni balneare aproape de Tokyo”, a declarat Kojima. „Există multe locuri care nu sunt încă invadate de turiști și putem profita de aceste oportunități.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Investitorii rămân atenți la evoluțiile macroeconomice...
Agenția Națională de...
Există legături cu Rusia și...
Banca Naţională a României a...
Totuși, traiectoria acestei scăderi este mai ridicată...
Utilizatorii aplicației chineze...
Datoria publică a Italiei a...
Este al doilea proiect de acest...
JPMorgan Chase anunță profit anual record datorită...
După decesul celebrului său fondator, James Simons,...
În ciuda scăderii ratelor...
Dacă nici ei nu își permit ...
Fitch Ratings a revizuit în...
Germania a stabilit un record după numărul de aprobări...
Nu sunt excluse probleme pe linie de aprovizionare.
Concluzia unui studiu publicat miercuri.
Economia Germaniei s-a...
Marcel Ciolacu exclude...
Consiliul Concurenţei a...
Guvernul a eliminat scutirile...
Prețurile carburanților au înregistrat o creștere ușoară...
Rezervele de gaze din depozitele României au ajuns la...
Industria navală face pași importanți către un viitor...