În Norvegia, mașinile electrice se vând ca pâinea caldă. Care este situația în România

Autor: Elena Cristian
Data actualizării:
Data publicării:
Mașină electrică / FOTO: Freepik
Mașină electrică / FOTO: Freepik
În timp ce piața auto europeană de automobile luptă să facă tranziția către vehiculele electrice, Norvegia înregistrează cifre spectaculoase.

Astfel, în august, vehiculele electrice au reprezentat mai mult de 94% din vânzările de mașini noi din această țară scandinavă. O performanță excepțională care face notă discordantă cu ceea ce se întâmplă pe celelalte piețe ale lumii. 

Un record istoric 

În această dimineață, Consiliul Norvegian de Informare a Traficului Rutier (OFV) a anunțat această cifră senzațională: în august, mașinile electrice au reprezentat 94,3% din vânzările de vehicule noi. Este ceva fără precedent care confirmă poziția țării de lider mondial în tranziția către mobilitatea electrică.

Acest succes se explică în mare măsură prin popularitatea modelului Tesla Y, care doar el a captat 18,8% din piață. Aceste cifre contrastează puternic cu situația din Europa, unde vehiculele electrice au reprezentat doar 12,1% din vânzări în iulie anul trecut.

Strategia norvegiană: un model de urmat?

Succesul norvegian se bazează pe mai mulți piloni:

1. Stimulente fiscale: Vehiculele electrice beneficiază de avantaje fiscale considerabile, făcându-le mai competitive decât omologii lor termic.

2. Infrastructură dezvoltată: Țara are o rețea densă și eficientă de stații de încărcare.

3. Un angajament politic puternic: Norvegia își propune să vândă 100% vehicule cu emisii zero până în 2025, adică cu 10 ani înainte de obiectivul stabilit de Uniunea Europeană. 

Øyvind Solberg Thorsen, directorul OFV, subliniază: „Nici o țară din lume nu se apropie de Norvegia în cursa pentru mașini electrice. Dacă această tendință va continua, vom fi în curând pe drumul cel bun pentru a atinge obiectivul de 100% mașini cu emisii zero până în 2025.”

Provocări pentru alții

Dacă pentru norvegieni poate nu constituie probleme insurmontabile, alte piețe continuă să se confrunte cu obstacole care rămân pe drumul către electrificarea flotei de vehicule

Este vorba, în primul rând, de prețul acestor mașini. Pentru că, în pofida ajutorului oferit de state, vehiculele electrice rămân mai scumpe decât echivalentele lor termice.

În al doilea rând, este vorba de autonomie. De acord, constructorii depun eforturi și sunt preocupați de îmbunătățirea bateriilor. Sunt anunțate tot felul de proiecte, care mai de care mai promițătoare și dătătoare de speranțe, dar până când vor ajunge, dacă vor ajuge, să vadă lumina zilei, autonomia bateriei rămâne o piedică în calea achiziției unor astfel de autoturisme. 

Și nu în al treilea rând: rețeaua dispozitivelor de încărcare. Norvegienii au reușit să rezolve această chestiune, dar nu și alte țări. 

Dezastru în România și nu numai 

Potrivit datelor DGPCI, România a înregistrat o scădere drastică a vânzărilor de automobile electrice în această vară. Astfel, în luna august au fost înmatriculate numai 494 de autoturisme cu propulsie exclusiv electrică, față de 1.608 în august 2023, adică -69,3%.

Liderul pieței, Tesla, care anul trecut înmatricula 509 exemplare, anul acesta s-a putut lăuda cu numai 218 autoturisme. Dintre acestea, doar 47 au fost Model Y, care în urmă cu un an reușea să înmatriculeze nu mai puțin de 374 de bucăți. .

În primele opt luni ale anului, România a înmatriculat 6.837 de mașini complet electrice, în scădere cu 35,3% față de anul trecut. La capitolul hibrid (PHEV, MHEV și FHEV) numărul acestor autoturisme vândute a crescut anul acesta la 4670 unități, cu 10% mai mult față de nivelul din 2023

Aceste scăderi nu sunt specifice României. Piața de mașini electrice s-a prăbușit în toată Europa și Marea Britanie, pe fondul retragerii stimulentelor oferite de stat pentru achiziția acestor mașini. Aceeași prăbușire se înregistrează și-n Coreea de Sud sau America.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
Banca Naţională a României
Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik
LM 400 / FOTO: Flichr

Lockheed Martin lansează un nou vehicul spațial

Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...

Marcel Boloș / Foto: Inquam Photos / George Călin
Dolari / sursa foto: Freepik.com
Dumitru Nancu
Dumitru Nancu
Tineri / Foto: Freepik

CCIR a organizat Forumul de Afaceri România – Polonia

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

foto: pexels
Tichete / Foto: DCBusiness

Tichetele scapă de impozitare și contribuții sociale

O nouă inițiativă legislativă promite să revoluționeze...

Dacia Bigster / sursa foto: Dacia.ro

Vânzările Dacia în Europa au scăzut

Scădere uşoară a vânzărilor de autoturisme Dacia în...

Exploatare minieră
Experții au analizat toate aspectele / FOTO: Freepik
Industrie / Sursa: Freepik.com
Daniel Apostol, Franck Neel și Raluca Covrig / Foto: DCBusiness

pixel