Industria aviatică trece prin "turbulențe" economice. Analiză
Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Avion / FOTO: Freepik
Avion / FOTO: Freepik
Sectorul aerian traversează o perioadă tumultoasă încă de la începutul anului, confruntându-se cu probleme tehnice sau accidente cauzate de turbulențe severe, ceea ce forțează investitorii să se întrebe dacă evenimentele influențează capitalizarea bursieră a companiilor, arată Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.

Cel mai recent episod dificil prin care a trecut industria este zborul Singapore Airlines (SQ321), care a aterizat de urgență la Bangkok pe 21 mai, după ce s-a confruntat cu turbulențe extreme, soldate cu un deces și cu zeci de pasageri răniți.

Incidentul a dus la o scădere de aproximativ 1,3%, până la 1,6% la deschiderea ședinței de tranzacționare. Totuși, deprecierea a fost mai degrabă o reacție impulsivă decât o tendință menținută pe termen lung. Impactul asupra reputației mărcii companiei aeriene este așteptat să fie minim.

Pierderile au fost rapid recuperate, ceea ce a consolidat previziunile analiștilor potrivit cărora este puțin probabil ca marca SIA să sufere în mod semnificativ de pe urma acestui eveniment imprevizibil care nu este specific niciunei companii aeriene. Astfel, episodul este așteptat să aibă implicații mai mici asupra mărcii SIA decât ar fi avut un accident rezultat dintr-o eroare umană sau un echipament defect.

Dacă privim situația într-un context mai amplu, și anume în raport cu milioanele de zboruri anuale (40,1 milioane de zboruri sunt prevăzute pentru 2024), incidentul în timpul zborului Singapore Airlines este unul rar, subliniază analistul financiar din cadrul XTB România, companie de investiții pe bursele internaționale.

Potrivit Administrației Federale a Aviației, în Statele Unite, cea mai mare piață de transport aerian din lume, între 2009 și 2022 au existat doar 163 de persoane rănite care au avut nevoie de spitalizare.

Cu toate acestea, încrederea generală a călătorilor ar putea fi afectată, pe măsură ce turbulențele din timpul zborurilor devin tot mai frecvente și mai grave din cauza schimbărilor climatice, cu o creștere a numărului de „goluri de aer” și a vremii nefavorabile, se arată în analiza XTB.

 

Turbulențele pot costa industria 500 milioane de dolari anual

 

Deși cel mai „drastic” exemplu este așteptat în Atlanticul de Nord - ruta cheie între America de Nord și Europa, este estimată o creștere masivă a turbulențelor în sud-estul Chinei, în vestul Pacificului și în nordul Indiei. Un studiu realizat în 2021 de către Universitatea Nanjing din China a prognozat o creștere de 15 % a cazurilor de CAT până în 2059.

Chiar dacă pagubele cauzate de turbulențe sunt rare, costă industria aeronautică până la 500 de milioane de dolari anual. Această sumă reprezintă daunele aduse avionului și cabinelor, întârzierile și plata ocazională a despăgubirilor. Având în vedere că acestea vor fi mai frecvente în anii următori, costurile se vor accentua, arată Radu Puiu.

În conformitate cu Convenția de la Montreal din 1999, companiile aeriene trebuie să își asume responsabilitatea financiară pentru vătămările suferite la bordul aeronavelor din cauza turbulențelor, inclusiv pentru deteriorarea bagajelor, precum și pentru vătămări corporale sau chiar deces.

Ce se poate face pentru a atenua turbulențele? Tehnologia de detectare a turbulențelor se află încă în faza de cercetare și dezvoltare, astfel încât piloții folosesc radarul meteorologic pentru a determina cel mai bun plan de evitare a zonelor dificile pentru traiectoria de zbor.

Imaginile radarului meteorologic le arată piloților unde pot apărea cele mai intense turbulențe, iar aceștia colaborează cu echipa de la controlul traficului aerian pentru a evita acele zone.

Centrele meteorologice de la sol pot vedea modelele meteo care se dezvoltă cu ajutorul sateliților. Acestea furnizează informațiile echipajelor de zbor în timp real, astfel încât echipajul să știe la ce condiții să se aștepte pe toată durata zborului. Informațiile pot include, de asemenea, zonele de turbulențe preconizate în cazul în care apar furtuni de-a lungul rutei de zbor, subliniază analistul financiar din cadrul XTB România.

Riscul reprezentat de anomaliile meteorologice nu este un factor de risc specific unei anumite companii aeriene, reprezintă o nouă realitate pentru companiile aeriene la nivel global, în special cele care operează zboruri pe distanțe lungi deasupra oceanelor.

Industria aviatică se confruntă cu necesitatea de a adapta transportul aerian la o lume în curs de încălzire pentru a proteja pasagerii și angajații, precum și pentru a menține costurile sub control.

Măsurile de adaptare, inclusiv ziduri de protecție în zonele de coastă pot contribui la protejarea aeroporturilor existente împotriva creșterii nivelului mărilor și a valurilor cauzate de furtună, dar pot fi costisitoare și complicat de implementat.

În regiunile foarte calde sau în timpul verii, aeroporturile pot alege să programeze zborurile în perioadele mai reci ale zilei pentru a atenua efectele căldurii. În egală măsură, acolo unde este posibil, aeroporturile pot extinde pistele pentru a permite distanțe mai mari de decolare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Marcel Ciolacu
Oameni pe strada

Haos pe căile ferate germane. Mii de călători, afectați

Serviciile feroviare din Germania au fost grav...

INS: Aproape 16% din gospodării nu au baie sau duș

Ponderea gospodăriilor dotate cu baie/duş a fost, anul...

Industria nu mai duduie ca altă dată / FOTO: Freepik
Principele Dimitrie Sturdza / Foto: Dorina MATIŞ / AGERPRES
Bani / Foto: Freepik

OnlyFans a plătit dividende record proprietarului platformei

Cea mai mare platformă porno online a acordat dividende...

Sediul central al Google
Casa de pensii / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Compensații pentru pensionari prevăzute într-o nouă OUG

După controversata recalculare a pensiilor, Guvernul a...

Aglomerație / Foto: Freepik
Foto: Pexels.com
Selena Gomez
Bună dimineața!
Investitori la bursă / FOTO: Freepik

Bursa de la București, fără suflu la sfârșit de săptămână

Săptămâna a fost marcată de scăderi generalizate pe...

Chirie sau rate? Ce este mai avantajos la această oră

În contextul prețurilor crescânde la locuințe și a...

Nu este loc pentru butoaiele OPEC, spun analiștii
Unt / FOTO: Freepik

Prețul mondial al untului a atins un record absolut

La nivel mondial, prețul la unt a sărit la un record...

Localitate în Spania / FOTO: Freepik

Polonezii dau năvală în Spania să cumpere active imobiliare

În timp ce Polonia se înarmează, încheind contracte după...

Un cuplu stă pe balcon / Foto: Freepik

Prețurile locuințelor din România continuă să crească

Florin Dragu, şef serviciu Direcţia Stabilitate...

La benzinărie / FOTO: Unsplash
S-au făcut calculele
Amazon Alexa / FOTO: Wikipedia
Vladimir Putin si Sadir Japarov, președintele Kârgâstanului
Curs valutar / Foto: DCBusiness
ANAF / Montaj foto: DCBusiness
Telefoane

Cele mai vândute telefoane mobile din lume în 2024

Apple rămâne compania care a vândut cele mai multe...

Oficiul Național al Registrului Comerțului
Ruta pe care a zburat în jurul lumii aeronava TAROM

Oferte speciale de la Tarom pentru trei destinații europene

Tarom lansează o ofertă specială pentru trei destinații...

Stație de transformare / Foto: Arhivă

pixel