Influencerii români, în atenția Fiscului: Cum sunt impozitate veniturile obținute pe rețelele sociale

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Influencer / Foto: Freepik
Influencer / Foto: Freepik
Influencerii primesc frecvent produse gratuite pentru a le promova, călătorii sponsorizate și plăți directe de la diverse branduri iar  toate aceste venituri – indiferent dacă sunt bani, produse sau servicii – sunt impozabile.

ANAF a clarificat tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute de persoane fizice din activitatea pe rețelele de socializare. Potrivit acesteia, toate câștigurile din astfel de activități, fie ele în numerar sau în natură, se încadrează în categoria veniturilor impozabile. În funcție de natura și frecvența activităților, impozitul poate varia.

Activitate continuă sau ocazională?

Dacă activitatea de promovare are caracter regulat și urmărește generarea de venituri constante, aceasta va fi tratată ca o activitate independentă. Acest lucru implică aplicarea prevederilor din Codul fiscal pentru veniturile din activități independente. Astfel, influencerii care desfășoară această activitate trebuie să îndeplinească cel puțin patru dintre următoarele criterii:

  • Aleg libertatea locului și modului de desfășurare a activității;

  • Pot colabora cu mai mulți clienți;

  • Își asumă riscurile activității;

  • Utilizează propriul patrimoniu;

  • Desfășoară activitatea pe baza capacităților proprii, fizice sau intelectuale.

Dacă aceste condiții sunt întrunite, influencerii trebuie să se înregistreze fiscal ca persoane fizice autorizate (PFA), întreprinzători individuali sau membri ai unei întreprinderi familiale, conform Ordonanței de Urgență nr. 44/2008. În acest caz, impozitul pe venit este de 10%, fie aplicat asupra normelor anuale de venit, fie calculat în sistem real, pe baza evidențelor contabile.

Venituri ocazionale și impozitul reținut la sursă

Dacă activitatea de promovare nu este desfășurată în mod continuu, veniturile sunt încadrate la „venituri din alte surse”. În această situație, impozitul de 10% se reține la sursă în momentul plății și reprezintă impozit final. Plătitorul – compania sau agenția care oferă remunerarea – are obligația de a vira impozitul până pe data de 25 a lunii următoare.

În cazul veniturilor ocazionale, contribuabilii sunt scutiți de înregistrarea ca PFA, însă trebuie să aibă grijă să depună Declarația Unică pentru a raporta aceste venituri, în special dacă sunt obținute din străinătate. Declarația Unică trebuie completată până la 25 mai anul următor, pentru a se evita penalitățile.

Asigurări sociale și TVA

Dacă veniturile unui influencer depășesc 12 salarii minime brute pe an, acesta devine obligat să contribuie la asigurările sociale și de sănătate. Această contribuție este calculată pe baza Declarației Unice. De asemenea, influencerii ale căror venituri anuale depășesc 300.000 de lei vor trebui să se înregistreze în scopuri de TVA și să respecte toate obligațiile legale aferente acestei înregistrări.

Contractele între persoane juridice

Există și situații în care persoanele fizice desfășoară activitatea de promovare prin intermediul propriilor firme. Dacă un influencer își promovează activitatea printr-o companie, veniturile generate sunt impozitate în funcție de natura acestora – fie ca salarii, fie ca dividende.

Așadar, cei care obțin venituri din activitatea pe rețelele sociale, fie că sunt bani sau produse, toate câștigurile sunt impozabile. Pentru a evita amenzi sau penalități, este importantă cunoașterea obligațiilor fiscale cât și respectarea termenelor de plată și declarare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de pe Wall Street / FOTO: Freepik
Declaratia 100
Foto:Freepik.com
Strângere de mână / FOTO: Freepik
Foto: Pexels.com
Notificare telefon

Eset, avertizare pentru cei care au cont pe Spotify

Conturile Spotify reprezintă active digitale valoroase...

Încărcare mașină electrică / sursa foto: Freepik.com
Papa Francisc

Papa Francisc a murit

A încetat din viaţă Papa Francisc.

Foto: Freepik.com
Kristalina Georgieva / Foto: FMI / Flickr

Scădere uşoară a numărului de firme dizolvate

Numărul firmelor dizolvate, în scădere cu 8,73% în...

Foto: Freepik.com
Sondă / FOTO: Freepik

Producţia de ţiţei a României scade, importurile cresc

Producţia de ţiţei a României a scăzut cu 7, 6% în...

Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Sol

Ucraina rămâne fără gaze. Rezervele sunt pe sfârşite

Ucraina ar putea avea nevoie să importe până la 6,3...

Razboiul comercial SUA-China / Foto: Freepik
Nissan / FOTO: Unsplash
Foto: Freepik.com
Boeing 737 Max / FOTO: Unsplash
Protest masiv în New York împotriva lui Donald Trump și Elon Musk
Vânzător stradal într-o localitate din California / Foto: Dave Parker / Flickr
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Gândim alte planuri / FOTO: Freepik

Bancherii, obligați să-și pună mintea la contribuție

În noile condiții generate de războiul tarifelor,...

Bursa de la Tokyo / Foto: Dick Thomas Johnson / Flickr

Cine mai are încredere în dolar?

Indicele dolarului scade sub pragul de 100, în timp ce aliați tradiționali...

Mină de cupru

10 mega-mine care țin planeta în priză: cine dă cupru lumii?

Cererea globală de cupru explodează: investiții de peste...

Foto: Freepik.com

pixel