Influencerii români, în atenția Fiscului: Cum sunt impozitate veniturile obținute pe rețelele sociale

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Influencer / Foto: Freepik
Influencer / Foto: Freepik
Influencerii primesc frecvent produse gratuite pentru a le promova, călătorii sponsorizate și plăți directe de la diverse branduri iar  toate aceste venituri – indiferent dacă sunt bani, produse sau servicii – sunt impozabile.

ANAF a clarificat tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute de persoane fizice din activitatea pe rețelele de socializare. Potrivit acesteia, toate câștigurile din astfel de activități, fie ele în numerar sau în natură, se încadrează în categoria veniturilor impozabile. În funcție de natura și frecvența activităților, impozitul poate varia.

Activitate continuă sau ocazională?

Dacă activitatea de promovare are caracter regulat și urmărește generarea de venituri constante, aceasta va fi tratată ca o activitate independentă. Acest lucru implică aplicarea prevederilor din Codul fiscal pentru veniturile din activități independente. Astfel, influencerii care desfășoară această activitate trebuie să îndeplinească cel puțin patru dintre următoarele criterii:

  • Aleg libertatea locului și modului de desfășurare a activității;

  • Pot colabora cu mai mulți clienți;

  • Își asumă riscurile activității;

  • Utilizează propriul patrimoniu;

  • Desfășoară activitatea pe baza capacităților proprii, fizice sau intelectuale.

Dacă aceste condiții sunt întrunite, influencerii trebuie să se înregistreze fiscal ca persoane fizice autorizate (PFA), întreprinzători individuali sau membri ai unei întreprinderi familiale, conform Ordonanței de Urgență nr. 44/2008. În acest caz, impozitul pe venit este de 10%, fie aplicat asupra normelor anuale de venit, fie calculat în sistem real, pe baza evidențelor contabile.

Venituri ocazionale și impozitul reținut la sursă

Dacă activitatea de promovare nu este desfășurată în mod continuu, veniturile sunt încadrate la „venituri din alte surse”. În această situație, impozitul de 10% se reține la sursă în momentul plății și reprezintă impozit final. Plătitorul – compania sau agenția care oferă remunerarea – are obligația de a vira impozitul până pe data de 25 a lunii următoare.

În cazul veniturilor ocazionale, contribuabilii sunt scutiți de înregistrarea ca PFA, însă trebuie să aibă grijă să depună Declarația Unică pentru a raporta aceste venituri, în special dacă sunt obținute din străinătate. Declarația Unică trebuie completată până la 25 mai anul următor, pentru a se evita penalitățile.

Asigurări sociale și TVA

Dacă veniturile unui influencer depășesc 12 salarii minime brute pe an, acesta devine obligat să contribuie la asigurările sociale și de sănătate. Această contribuție este calculată pe baza Declarației Unice. De asemenea, influencerii ale căror venituri anuale depășesc 300.000 de lei vor trebui să se înregistreze în scopuri de TVA și să respecte toate obligațiile legale aferente acestei înregistrări.

Contractele între persoane juridice

Există și situații în care persoanele fizice desfășoară activitatea de promovare prin intermediul propriilor firme. Dacă un influencer își promovează activitatea printr-o companie, veniturile generate sunt impozitate în funcție de natura acestora – fie ca salarii, fie ca dividende.

Așadar, cei care obțin venituri din activitatea pe rețelele sociale, fie că sunt bani sau produse, toate câștigurile sunt impozabile. Pentru a evita amenzi sau penalități, este importantă cunoașterea obligațiilor fiscale cât și respectarea termenelor de plată și declarare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Tánczos Barna

Ministrul Finanțelor anunță: Punem statul la dietă

Tanczos Barna a vorbit despre bugetul țării. 

Bursa de la București / FOTO: Facebook
Termocentrală
Șantierul Naval Damen Mangalia
Consiliul Concurenței / Foto: DCBusiness
Inteligența artificială / FOTO: Freepik
Rachete de interceptare pentru Iron Dome / FOTO: Wikipedia

Cum relansează Donald Trump „războiul stelelor”

La doar o săptămână după instalarea oficială la Casa...

Jerome Powell, șeful Fed / Foto: Federal Reserve / Flickr

Rezerva Federală va urma ordinele lui Donald Trump?

Cu siguranță, nu imediat. Deocamdată analiștii...

Reren agricol / Foto: Freepik
Clădire cu risc seismic
Pe aeroport / FOTO: https://drive.google.com/file/d/1k_zaqBQpvjS5BhbNLHXZ2JRILaGwGs5r/view
Investitori pentru afacere
S-a dus! / FOTO: Freepik

Cea mai spectaculoasă prăbușire din istoria bursei americane

A fost cea mai mare pierdere de capitalizare...

Dolarul o duce bine și pe piețele internaționale
Industria auto / FOTO: Freepik

Volkswagen vrea banii partenerilor chinezi

Au fost organizate și s-au purtat negocieri.

Foto: Pexels.com

ROCA Industry devine Membru Asociat al ARIR

ROCA Industry (simbol BVB: ROC1) se alătură comunității...

Militari ucraineni / Foto: Președinția Ucrainei

De ce Rusia accelerează jaful și războiul din Ucraina

În timp ce Rusia avansează rapid în estul Ucrainei,...

Foto: Solitech
Foto: pexels.com
O scădere semnificativă
Mașina era parcată la aeroport încă din 2022, conform Google Street View
Inteligența artificială poate fi benefică / Foto: Freepik

Revoluția AI în muncă: Cheia succesului, educația continuă

Inteligența artificială (AI) are potențialul de a...

pexels.com
pexels.com
Flacără la aragaz / Foto: Freepik
Sediu ING Bank în Moscova

ING, retragere dureroasă din Rusia. Cât pierde banca?

La trei ani de la invazia declanșată de Rusia în Ucraina...


pixel