Intră în vigoare noile tarife vamale pentru mașinile electrice chinezești

Autor: Delia Gheață
Data publicării:
Taxă
Taxă
Noua reglementare este rezultatul unei investigații detaliate asupra pieței europene de vehicule electrice, care a relevat că producătorii chinezi beneficiază de subvenții semnificative din partea statului.

Uniunea Europeană a anunțat oficial introducerea unor tarife vamale suplimentare pentru vehiculele electrice importate din China, ca măsură de protecție a pieței interne și pentru a descuraja practicile pe care Comisia Europeană le consideră concurențiale neloiale. Conform unui document postat de Comisia Europeană, aceste tarife vor intra în vigoare joi și se vor aplica pentru o perioadă de cinci ani. 

Detaliile tarifelor impuse

Conform deciziei Comisiei Europene, tarifele vamale aplicate vehiculelor electrice pe baterii (BEV) provenite din China vor fi de până la 35,3% pentru anumite companii. Aceste tarife se adaugă la taxa vamală standard de 10% aplicată tuturor automobilelor importate pe piața UE, ceea ce crește considerabil costurile de import pentru producătorii chinezi.

Astfel, cele mai afectate companii chineze vor fi BYD, Geely și SAIC, principalele vizate de măsurile suplimentare. Tarifele impuse sunt de 17% pentru modelele produse de BYD, 18,8% pentru cele ale Geely și, cel mai ridicat nivel de 35,3% pentru vehiculele SAIC. Alte companii care au colaborat pe parcursul investigației Comisiei Europene se vor confrunta cu o rată de 20,7%, iar în cazul producătorului american Tesla, care de asemenea a fost supus verificărilor, va fi impusă o taxă de 7,8%. Pe de altă parte, companiile care nu au cooperat în timpul investigațiilor se vor confrunta cu un tarif de 235,3%.

Investigația Comisiei Europene

Decizia de a introduce aceste tarife suplimentare vine în urma unei investigații aprofundate derulate de Comisia Europeană, care a concluzionat că Beijingul oferă subvenții substanțiale companiilor chineze de vehicule electrice. Aceste subvenții, potrivit oficialilor europeni, ar distorsiona piața internă și ar pune în pericol producătorii europeni. Uniunea Europeană, fiind una dintre cele mai mari piețe pentru vehiculele electrice, este vulnerabilă la astfel de practici, mai ales în contextul creșterii rapide a cererii pentru vehicule ecologice.

De asemenea, UE își propune să protejeze industria auto europeană, care trece printr-o tranziție complexă către tehnologii verzi și sustenabile, dar care se confruntă cu dificultăți în a concura cu prețurile practicate de companiile chineze. Conform Comisiei, această măsură este necesară pentru a preveni o penetrare excesivă a pieței UE de către vehiculele electrice chinezești, sprijinite artificial prin subvenții de stat.

Reacția Chinei și posibile negocieri

Măsura a generat deja reacții din partea autorităților chineze, care au calificat investigația și decizia UE ca fiind o formă de protecționism economic. China susține că aceste subvenții sunt destinate să sprijine tranziția la vehiculele nepoluante și că răspund necesității de a reduce emisiile de carbon la nivel global. În ciuda tensiunilor generate de aceste decizii, Comisia Europeană a lăsat deschisă posibilitatea negocierii unor angajamente de preț cu exportatorii individuali, în măsura în care acestea respectă reglementările Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) și legislația UE.

Impactul asupra pieței auto europene

Această decizie reprezintă un pas important în strategia UE de a proteja producătorii europeni într-un context de concurență globală tot mai acerbă. Industria auto europeană, aflată deja într-o tranziție complexă către vehiculele electrice, resimte o presiune sporită din partea producătorilor chinezi, care au dezvoltat o capacitate industrială extinsă, capabilă să livreze volume mari de vehicule la prețuri competitive. Prin impunerea tarifelor suplimentare, Uniunea Europeană urmărește să creeze un cadru competitiv echitabil, care să permită și producătorilor locali să prospere pe o piață echilibrată.

În plus, acest conflict comercial ar putea conduce la o scumpire a vehiculelor electrice importate din China, afectând consumatorii europeni care caută alternative mai accesibile în tranziția către mobilitatea electrică. Aceasta ar putea fi o provocare suplimentară pentru obiectivul UE de a crește adoptarea vehiculelor electrice în cadrul blocului comunitar.

Perspectivele pieței

Uniunea Europeană și China continuă discuțiile pentru a găsi o soluție diplomatică și compatibilă cu reglementările OMC. Decizia de a impune tarifele suplimentare reflectă hotărârea UE de a-și proteja economia internă, dar în același timp poate provoca tensiuni comerciale suplimentare între cele două economii. UE rămâne însă deschisă la găsirea unor soluții care să respecte standardele internaționale și să asigure o competiție corectă pe piața europeană de vehicule electrice.

Pe termen lung, succesul măsurii va depinde de capacitatea producătorilor auto europeni de a se adapta și de a oferi vehicule electrice la prețuri competitive, fără a compromite calitatea și performanțele. Industria auto europeană se află la un moment de răscruce, iar aceste tarife vamale reprezintă una dintre multele provocări pe care producătorii locali trebuie să le gestioneze în fața unei competiții globale intense.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Banca Europeană de Investiții / Foto: BEI
Acces gratuit la apă potabilă în aeroporturile din România. Ce spune Ministerul Transporturilor - FOTO: Freepik@EyeEm
Se modifică modul de acordare a alocațiilor pentru copii
Angajați
TVA / Foto: Freepik.com
masini de lux - FOTO: Freepik@maxmamchurov
Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik

pixel