Intră în vigoare noile tarife vamale pentru mașinile electrice chinezești

Autor: Delia Gheață
Data publicării:
Taxă
Taxă
Noua reglementare este rezultatul unei investigații detaliate asupra pieței europene de vehicule electrice, care a relevat că producătorii chinezi beneficiază de subvenții semnificative din partea statului.

Uniunea Europeană a anunțat oficial introducerea unor tarife vamale suplimentare pentru vehiculele electrice importate din China, ca măsură de protecție a pieței interne și pentru a descuraja practicile pe care Comisia Europeană le consideră concurențiale neloiale. Conform unui document postat de Comisia Europeană, aceste tarife vor intra în vigoare joi și se vor aplica pentru o perioadă de cinci ani. 

Detaliile tarifelor impuse

Conform deciziei Comisiei Europene, tarifele vamale aplicate vehiculelor electrice pe baterii (BEV) provenite din China vor fi de până la 35,3% pentru anumite companii. Aceste tarife se adaugă la taxa vamală standard de 10% aplicată tuturor automobilelor importate pe piața UE, ceea ce crește considerabil costurile de import pentru producătorii chinezi.

Astfel, cele mai afectate companii chineze vor fi BYD, Geely și SAIC, principalele vizate de măsurile suplimentare. Tarifele impuse sunt de 17% pentru modelele produse de BYD, 18,8% pentru cele ale Geely și, cel mai ridicat nivel de 35,3% pentru vehiculele SAIC. Alte companii care au colaborat pe parcursul investigației Comisiei Europene se vor confrunta cu o rată de 20,7%, iar în cazul producătorului american Tesla, care de asemenea a fost supus verificărilor, va fi impusă o taxă de 7,8%. Pe de altă parte, companiile care nu au cooperat în timpul investigațiilor se vor confrunta cu un tarif de 235,3%.

Investigația Comisiei Europene

Decizia de a introduce aceste tarife suplimentare vine în urma unei investigații aprofundate derulate de Comisia Europeană, care a concluzionat că Beijingul oferă subvenții substanțiale companiilor chineze de vehicule electrice. Aceste subvenții, potrivit oficialilor europeni, ar distorsiona piața internă și ar pune în pericol producătorii europeni. Uniunea Europeană, fiind una dintre cele mai mari piețe pentru vehiculele electrice, este vulnerabilă la astfel de practici, mai ales în contextul creșterii rapide a cererii pentru vehicule ecologice.

De asemenea, UE își propune să protejeze industria auto europeană, care trece printr-o tranziție complexă către tehnologii verzi și sustenabile, dar care se confruntă cu dificultăți în a concura cu prețurile practicate de companiile chineze. Conform Comisiei, această măsură este necesară pentru a preveni o penetrare excesivă a pieței UE de către vehiculele electrice chinezești, sprijinite artificial prin subvenții de stat.

Reacția Chinei și posibile negocieri

Măsura a generat deja reacții din partea autorităților chineze, care au calificat investigația și decizia UE ca fiind o formă de protecționism economic. China susține că aceste subvenții sunt destinate să sprijine tranziția la vehiculele nepoluante și că răspund necesității de a reduce emisiile de carbon la nivel global. În ciuda tensiunilor generate de aceste decizii, Comisia Europeană a lăsat deschisă posibilitatea negocierii unor angajamente de preț cu exportatorii individuali, în măsura în care acestea respectă reglementările Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) și legislația UE.

Impactul asupra pieței auto europene

Această decizie reprezintă un pas important în strategia UE de a proteja producătorii europeni într-un context de concurență globală tot mai acerbă. Industria auto europeană, aflată deja într-o tranziție complexă către vehiculele electrice, resimte o presiune sporită din partea producătorilor chinezi, care au dezvoltat o capacitate industrială extinsă, capabilă să livreze volume mari de vehicule la prețuri competitive. Prin impunerea tarifelor suplimentare, Uniunea Europeană urmărește să creeze un cadru competitiv echitabil, care să permită și producătorilor locali să prospere pe o piață echilibrată.

În plus, acest conflict comercial ar putea conduce la o scumpire a vehiculelor electrice importate din China, afectând consumatorii europeni care caută alternative mai accesibile în tranziția către mobilitatea electrică. Aceasta ar putea fi o provocare suplimentară pentru obiectivul UE de a crește adoptarea vehiculelor electrice în cadrul blocului comunitar.

Perspectivele pieței

Uniunea Europeană și China continuă discuțiile pentru a găsi o soluție diplomatică și compatibilă cu reglementările OMC. Decizia de a impune tarifele suplimentare reflectă hotărârea UE de a-și proteja economia internă, dar în același timp poate provoca tensiuni comerciale suplimentare între cele două economii. UE rămâne însă deschisă la găsirea unor soluții care să respecte standardele internaționale și să asigure o competiție corectă pe piața europeană de vehicule electrice.

Pe termen lung, succesul măsurii va depinde de capacitatea producătorilor auto europeni de a se adapta și de a oferi vehicule electrice la prețuri competitive, fără a compromite calitatea și performanțele. Industria auto europeană se află la un moment de răscruce, iar aceste tarife vamale reprezintă una dintre multele provocări pe care producătorii locali trebuie să le gestioneze în fața unei competiții globale intense.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bitcoin / Foto: Freepik
Euro vs dolar / FOTO: Freepik

Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar

Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...

Jeff Bezos și Elon Musk
Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...


pixel