Știrile dimineții. Cele mai importante informații la început de zi
Grupaj de știri.
Săptămâna aceasta, mulţi români au decis să protesteze într-un mod inedit faţă de scumpirea carburanţilor. Disperaţi că motorina a sărit de pragul de 9 lei iar benzina mai are puţin şi ajunge tot acolo, oamenii s-au decis să paralizeze activitatea normală a benzinăriilor. Modalitatea găsită a fost aceea de a alimenta de sume derizorii - câteva zeci de bani - şi, eventual, de a plăti cu cardul, totul pentru a perturba funcţionarea staţiilor.
Se ridică, însă, întrebarea dacă nu cumva acest protest tot le bagă bani în buzunare benzinarilor. Pentru că dacă faci drumuri de acasă şi până la benzinărie pentru a protesta în acest mod, la un moment dat tot va trebui să mergi să alimentezi. Chestiunea a fost punctată şi de un român care a scris următorul text pe un grup de Facebook:
"Nu are treaba cu traficul , dar credeți ca dacă consumați 1-2 litri de carburant (pe care o sa ii băgaţi la loc) sa alimentați după de 50 bani și pe lângă sa va luați sucuri sau alte produse la preț dublu din benzinărie e un protest care sa ii facă pe responsabili sa scadă prețul la carburant? Nu ar fi un protest mai bun dacă ati folosi mai mult bicicleta sau mersul pe jos , iar energizantele, cafeaua , sucurile pe care le luați din benzinării la suprapreț le-ati lua din alta parte mai ieftin?", este mesajul scris de către Răzvan Z.
Românii au început să protesteze, la benzinării, împotriva creşterii preţurilor la carburanţi. Profesorul de economie Mircea Coşea a vorbit, pentru cititorii DC Business, despre şansele ca aceste proteste să aibă vreun efect dar şi despre soluţiile ca preţul la pompă să scadă.
"Eu nu cred că va avea vreun efect. Oricum este o noutate, pentru că ar fi printre primele dăţi când românii ies în stradă pentru revendicări economice, pentru că până acum au ieşit pentru alte lucruri: justiţie, măşti şi aşa mai departe.
Pare să fie o mişcare mai spontană, nu organizată de către cineva, pentru că într-adevăr preţul carburantului a ajuns să fie destul de important pentru bugetul fiecărui român şi mai ales pentru unele sectoare cum ar fi transportul internaţional, agricultura şi celelalte. Dar nu cred că va avea vreun efect, pentru că nu cred că este foarte sensibilă actuala conducere la aşa ceva.
Responsabil de găsirea unei soluţii nu poate fi decât Guvernul. În alte ţări, lucrurile acestea deja s-au întâmplat, s-au luat măsuri fie prin plafonare, prin reducerea taxelor. Să nu uităm că aproape 60% din costul unui litru de carburant înseamnă venituri la bugetul statului. Deci ca să avem acum o rezolvare nu se poate face decât un singur lucru, şi anume o reducere a acestei părţi pe care statul o ia şi o pune la buget într-o manieră imorală, pentru că, până la urmă, ia bani nu prin dezvoltare, nu prin efectele creşterii economice, ci din buzunarele cetăţenilor. Este o autofinanţare, de la popor către buget şi de la buget către popor. E un fel de canibalizare a economiei, pentru că statul îşi mănâncă propria economie în felul acesta. Dar deocamdată, neavând alte surse pentru că economia nu merge, e criză, statul continuă cu astfel de măsuri", a explicat profesorul Mircea Coşea.
"S-ar putea să existe în viitorul apropiat o reducere, dar nu foarte mare, din cauză că asistăm şi la o creştere a petrolului pe pieţele internaţionale. Altceva se poate face însă, destul de uşor şi de bine. Şi anume trecerea într-o activitate adevărată a două instituţii importante ale statului în această situaţie: Consiliul Concurenţei şi Protecţia Consumatorului. E evident că sub această umbrelă a inflaţiei şi a creşterii preţului petrolului brut, anumite companii, anumite rafinării şi distribuitori urcă preţurile într-o manieră nejustificată şi printr-un anumit tip de înţelegeri între ei. Există de lucru pentru Consiliul Concurenţei, ar trebui să vadă ce se întâmplă în economie, pentru că eu am convingerea că o parte din această creştere a preţurilor este speculă. Speculă pentru că există această atmosferă emoţională pe care economia comportamentală o descrie foarte bine şi anume că atunci când societatea este sub imperiul unei emoţii cum ar fi această creştere extraordinar de rapidă a inflaţiei, anumiţi actori economici îşi permit să ridice costurile şi preţurile într-o manieră bruscă şi nejustificată, având ca explicaţie faptul că inflaţia a dus la aşa ceva. Nu întotdeauna e adevărat, în cazul României sunt convins că există un procent important de speculă în preţul carburantului", a subliniat profesorul Coşea.
"Sunt analişti economici de prestigiu care apar pe toate site-urile şi posturi de televiziune şi care ar trebui să nu mai facă declaraţii care influenţează piaţa. Deja au început să apară declaraţii conform cărora este inevitabil ca preţul carburantului să ajungă la zece lei. Lucru acesta este, din nou, un fel de provocare, de invitaţie către distribuitori să ridice preţul pentru că, iată, e normal, însăşi anumite personaje importante spun că lucrul acesta va fi posibil. Un fenomen similar am petrecut de Paşte, când responsabilii sectorului privat al creşterii animalelor au spus foarte clar că nu se va putea vinde un kilogram de mie sub 50 de lei. A doua zi, preţul era 50 de lei deşi s-a dovedit până la urmă că cererea şi oferta l-au coborât la aproape 28-30 de lei", a atras atenţia Mircea Coşea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Grupaj de știri.
Performanțele variate ale...
Într-o notă adresată recent...
Această tendință reflectă...
La capătul unor dezbateri...
Un concept surprinzător și...
Înainte de a se lansa în forță...
Președintele ales a dezvăluit într-un timp record numele...
"Make the impossible possible"...
Anunțul a fost făcut de Bernd...
Andrea Orcel, directorul general al UniCredit SpA, a...
Este o manevră care face parte din planurile de...
Amazon continuă să-și...
Suedia este pregătită să...
Bitcoin, cea mai mare...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...