Italia părăsește inițiativa Noului Drum al Mătăsii, o strategie a Chinei pentru infrastructura occidentală

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Italia / sursa: Freepik.com
Italia / sursa: Freepik.com
Italia a informat oficial China că părăsește Inițiativa Belt and Road (BRI), o strategie de dezvoltare a infrastructurii internaționale, adoptată de guvernul chinez în 2013 cu investiții în peste 150 de țări.

Guvernul a afirmat că acest lucru nu va înrăutății relațiile bilaterale și nu va influența negativ economia italiană, au declarat miercuri surse guvernamentale, conform Reuters.

În 2019, Italia a devenit prima și, până în prezent, singura mare națiune occidentală care s-a alăturat acestui program de comerț și investiții, ignorând avertismentele Statelor Unite cum că China ar putea să preia controlul asupra anumitor tehnologii și a infrastructurii vitale.

Cu toate acestea, atunci când premierul Giorgia Meloni a preluat funcția anul trecut, a declarat că dorește să se retragă din acest acord, motivând că nu a adus câștiguri semnificative Italiei.

Acordul din 2019 expiră în martie 2024, iar o sursă guvernamentală italiană a declarat că Roma a trimis Beijingului o scrisoare "în ultimele zile" prin care a informat China că nu va reînnoi pactul.

"Avem toată intenția de a menține relații excelente cu China, chiar dacă nu mai facem parte din Inițiativa Belt and Road", a declarat o a doua sursă guvernamentală.

"Alte națiuni din G7 au relații mai strânse cu China decât noi, în ciuda faptului că nu au făcut niciodată parte din (BRI)", a adăugat acesta, în contextul în care Italia va intra la conducerea G7 în 2024.

Peste 100 de țări au semnat acorduri cu China pentru a coopera în cadrul proiectelor de infrastructură și de construcții BRI de la lansarea acestui program în 2013. Premierul italian de atunci, Giuseppe Conte, a sperat la avantaje comerciale atunci când a semnat în 2019, dar firmele chinezești păreau să fie principalele beneficiare.

Exporturile italiene către China au totalizat 16,4 miliarde de euro (17,7 miliarde de dolari) anul trecut, de la 13 miliarde de euro în 2019. În schimb, exporturile chinezești către Italia au crescut la 57,5 miliarde de euro de la 31,7 miliarde de euro în aceeași perioadă, potrivit datelor italiene.

 

O strategie neavantajoasă pentru Italia

 

Franța și Germania au exportat semnificativ mai mult în China anul trecut, deși nu fac parte din BRI. Programul Belt an Road are ca model vechiul Drum al Mătăsii care lega China de Occident.

În încercarea de a menține legăturile strategice, ministrul de externe Antonio Tajani a vizitat Beijingul în septembrie, iar președintele Sergio Mattarella urmează să viziteze China la un moment dat anul viitor. Meloni a declarat că dorește să meargă la Beijing, dar nu a fost stabilită o dată concretă.

Guvernele succesive de la Roma au semnalat îndoielile cu privire la acest pact prin voturi asupra unor propuneri de preluare sau prin limitarea influenței companiilor chineze asupra omologilor lor italieni.

Meloni, care conduce o coaliție conservatoare, a ținut să își consolideze acreditările ca lider pro-NATO, iar o sursă guvernamentală a declarat că l-a asigurat pe președintele american Joe Biden la începutul acestui an că Italia va renunța la BRI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
Banca Naţională a României
Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik
LM 400 / FOTO: Flichr

Lockheed Martin lansează un nou vehicul spațial

Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...

Marcel Boloș / Foto: Inquam Photos / George Călin
Dolari / sursa foto: Freepik.com
Dumitru Nancu
Dumitru Nancu
Tineri / Foto: Freepik

CCIR a organizat Forumul de Afaceri România – Polonia

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

foto: pexels
Tichete / Foto: DCBusiness

Tichetele scapă de impozitare și contribuții sociale

O nouă inițiativă legislativă promite să revoluționeze...

Dacia Bigster / sursa foto: Dacia.ro

Vânzările Dacia în Europa au scăzut

Scădere uşoară a vânzărilor de autoturisme Dacia în...

Exploatare minieră
Experții au analizat toate aspectele / FOTO: Freepik
Industrie / Sursa: Freepik.com
Daniel Apostol, Franck Neel și Raluca Covrig / Foto: DCBusiness

pixel