Citând surse, postul de televiziune CNBC susține că omul de afaceri ar putea vinde între 8 și 10 milioane de acțiuni, în valoare de peste un miliard de dolari. După ce a părăsit postul de CEO al Amazon, Bezos și-a lichidat acțiunile în gigantul de comerț electronic pentru a-și finanța compania spațială Blue Origin.
Probleme mari la Washington Post
În același timp, Bezos are și alte probleme. Al doilea mare nume al presei americane, Washington Post, eternul concurent al New York Times, nu merge bine. La zece ani ce a fost cumpărat de Jeff Bezos, cotidianul ar urma să piardă 100 de milioane de dolari în 2023, după mai mulți ani de profitabilitate.
Începând cu 2021, numărul abonamentelor digitale a scăzut cu 15% (la circa 2,5 milioane), veniturile din versiunea printată a ziarului s-au redus cu 10%, iar publicitatea digitală cu 30%. "WaPo", așa cum este numit adesea, este "o afacere foarte bună pentru care cheltuielile au scăzut", a explicat Patty Stonesifer, un apropiat al lui Bezos. "Nu putem promite că nu vor exista concedieri", a adăugat ea.
A chemat în ajutor un geniu
Miliardarul din Seattle, care a cumpărat cotidianul din banii personali, nu este genul de om care lasă o afacere piară fără să reacționeze. Începând din ianuarie 2024, conducerea ziarului va fi preluată de britanicul Will Lewis, un jurnalist care și-a început cariera la Financial Times. El a condus Daily Telegraph înainte de a se alătura în 2010 imperiului mediatic al lui Rupert Murdoch, unde a făcut parte din echipa care a gestionat consecinţele scandalului de interceptări telefonice şi de corupţie, care a dus la închiderea tabloidului News of the World. În 2014, a fost numit director general al Dow Jones, compania-mamă a Wall Street Journal, unde a crescut numărul de abonați digitali de la 700.000 la peste două milioane.
Va reuși el să pună în funcțiune o navă-amiral care, chiar și după valul de concedieri anunțat, va rămâne cu 940 de jurnaliști, cu 360 mai mulți decât atunci când a fost cumpărată de Bezos? Greu de spus, mai ales că WaPo nu este singurul care suferă: mai mult de un sfert din ziarele americane au dispărut în ultimii 15 ani, iar veniturile din publicitate ale presei au scăzut cu 25% între 2019 și 2020. Dar declinul cotidianului nu este inevitabil: New York Times tocmai a depăşit pragul de 10 milioane de abonaţi şi afișează un profit de 54 de milioane de dolari, o creștere anuală de 47%.
Toată lumea știe numele lui Bob Woodward și Carl Bernstein, cei doi jurnaliști eroi ai Watergate. Washington Post rămâne unul dintre cele mai bune ziare din lume, o instituție formidabilă care a câștigat 73 de premii Pulitzer din 1936. Dar el a avut întotdeauna o problemă de poziţionare: New York Times este, desigur, cotidianul unui oraş al lumii, în timp ce Post este ziarul unui oraș de provincie, chiar dacă găzduiește administrația federală. Tranziția către un ecosistem cu adevărat național, iar acum internațional, nu a fost la fel de firească precum în cazul NYT.
O alegere nefericită
Acest lucru nu scuză totul. În primii ani, Jeff Bezos s-a interesat îndeaproape de „copilul” său, investind în tehnologie și plasând în fruntea redacției pe Marty Baron, probabil cel mai bun șef de presă american al epocii recente. Anii lui Trump au propulsat cititorii cotidianului, dând iluzia că este vorba despre un fenomen durabil. Apoi lucrurile au început să o ia razna. Tsunami-ul de investiții a condus la risipă, Bezos, obsedat de ambițiile sale spațiale, nu a mai acordat prea multă atenție jurnalului său, iar CEO-ul numit în 2014, Fred Ryan, a ajuns să fie detestat de jurnaliști, instituind o cultură corporativă în întâlniri fără sfârșit și memoare strategice fără viitor. El a fost politicos împins spre ieșire în luna august a anului trecut.
Cu un proprietar ca Bezos, „WaPo” nu putea rămâne inactiv pe frontul tehnologiilor avansate. Deja familiarizat cu inteligența artificială, Bezos a anunțat în mai crearea a două grupuri de lucru specializate: un chatbot capabil să răspundă la întrebările cititorilor, un instrument de documentare automată și un altul de generare a titlurilor. În câțiva ani, jurnaliștii vor avea probabil un asistent AI care colectează, analizează și rezumă informațiile necesare pentru a scrie un articol.
"Post" a lui Bezos a dezvoltat, de asemenea, un excelent instrument tehnologic: Arc XP, o divizie dedicată software-ului de publicare bazat pe cloud care are 250 de angajați, este comercializat clienților externi și ar putea genera venituri de peste 200 de milioane de dolari până în 2027.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Amazon continuă să-și...
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Bitcoin, cea mai mare...
Suedia este pregătită să...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...