La iarnă Europa se va lupta cu Japonia, China și Coreea de Sud pentru resurse
Autor: Oana Pavelescu | 08 aug 2022, 14:30
Europenii se vor bate cu țările si Asia pentru gazele naturale lichefiate
Europenii se vor bate cu țările si Asia pentru gazele naturale lichefiate
În timp ce europenii se luptă să renunțe la gazul rusesc, înlocuirea acestuia cu gazele naturale lichefiate (GNL) ar putea să se lovească de o nouă problemă, cererea din Japonia, Coreea de Sud și China. 

Țările asiatice, care se numără printre cei mai mari importatori de GNL și cărbune din lume, au în comun cu Europa iarna, un sezon de vârf al cererii pentru încălzire. Este încă prea devreme pentru ca meteorologii să facă previziuni exacte privind modelele meteorologice de iarnă, dar orice prognoză privind scăderi abrupte ale temperaturilor în cele trei țări ar putea declanșa o luptă mai intensă pentru resurse. 

Concurența internațională pentru combustibil a crescut de când invazia Rusiei în Ucraina a bulversat fluxurile comerciale globale, contribuind la creșterea prețurilor la cărbune și gaze naturale la niveluri record. În Europa, problema tinde să devină și mai acută. Comisia Europeană va pune în aplicare o interdicție totală asupra cărbunelui rusesc începând de săptămâna viitoare, în timp ce Gazprom PJSC a redus fluxurile de gaze către Europa. Rusia a fost, din punct de vedere istoric, cel mai mare furnizor de gaz al Uniunii Europene, acoperind aproximativ 40% din cerere.

O iarnă mai rece decât în mod normal ar putea duce la creșterea prețurilor dacă livrările rusești către Europa rămân scăzute, deoarece va fi foarte dificil să se găsească alte resurse, sunt de părere analiștii Bloomberg.

Națiunile europene se grăbesc să se pregătească pentru iarnă, reducând consumul de gaze și stimulând importurile de GNL pentru a umple depozitele, dar și repornind centralele electrice pe bază de cărbune pe care le-au scos de la naftalină. Până acum, au primit o mână de ajutor din partea Asiei: China a redus importurile de cărbune și GNL după ce a crescut producția internă și suferă, de asemenea, o încetinire economică din cauza carantinelor impuse din cauza pandemiei.

Toate cele trei țări asiatice au produs, de asemenea, mai multă energie din surse regenerabile. Japonia și Coreea de Sud au stabilit recorduri în ceea ce privește energia solară în luna mai, în timp ce China a consumat mai puțin cărbune în prima jumătate a anului, în timp ce sursele curate, precum energia hidroelectrică, au crescut.

Chiar și așa, achizițiile suplimentare din Europa au ridicat costurile spot ale GNL și cărbunelui la niveluri record în acest an. Țări în curs de dezvoltare precum Bangladesh și Pakistan suferă deja pene de curent zilnice, deoarece nu își permit să plătească prețurile aflate în urmcare.

Concurența ar putea deveni și mai acerbă la începutul iernii. Odată ce Japonia și Coreea de Sud vor începe să își constituie rezervele de gaze, piața spot de GNL ar putea înregistra mai multe achiziții din partea acestor țări. De asemenea, stocurile japoneze de cărbune sunt extrem de scăzute, iar cele două națiuni vor trebui să stimuleze achizițiile de combustibil pentru centralele electrice spre sfârșitul anului.

Se așteaptă ca aprovizionarea cu energie electrică în Japonia să fie deficitară în această iarnă, ceea ce a determinat guvernul să ceară companiilor de utilități să repornească unele centrale termice oprite și să se asigure că acestea sunt întreținute și aprovizionate corespunzător cu combustibil.

"Încărcăturile de cărbune - în special cele cu conținut energetic ridicat de cărbune pe care le folosesc Japonia și Coreea - sunt la mare căutare și sunt în mare parte contractate", a explicat Ali Asghar, analist Bloomberg. "Japonia și Coreea se vor lupta cu Europa pentru majoritatea încărcăturilor spot".

China se află într-o poziție mai confortabilă. Producția record de cărbune, combinată cu cererea redusă de energie electrică, a lăsat stocurile la cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată pentru jumătatea anului. Și chiar dacă Rusia reduce livrările de gaze prin conducte către Europa, crește fluxurile pe o nouă linie către estul Chinei, ceea ce contribuie la menținerea stocurilor la un nivel ridicat în ciuda scăderii importurilor de GNL. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ştiri Recomandate

Seulul a lansat primul său autobuz fără şofer

Seulul a lansat vineri prima sa linie de autobuz...

Polonia comandă două nave de spionaj de la Saab

Producătorul suedez de armament Saab a anunțat vineri un...

Deficitul bugetar a urcat la 3,37% din PIB, după 10 luni

Deficitul bugetului general consolidat a urcat la 3,37%...

BMW îşi dublează investiţiile în Ungaria. Suma este uriașă

Constructorul auto german BMW AG a decis să îşi dubleze...

Tesla recheamă zeci de mii de autoturisme

Tesla recheamă în service aproape 81.000 de mașini...

Jaguar Land Rover reduce producția în Marea Britanie

Jaguar Land Rover va reduce producția de vehicule în...

OUG pentru angajări la stat și salarii majorate cu 50 %

Guvernanții își majorează lefurile cu 50% din salariul...

Compensarea muncii suplimentare în zilele de sărbători

Codul muncii stabilește că muncă suplimentară se...

Indicele ROBOR la trei luni a scăzut la 7,85% pe an

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care se...

Curs valutar. Moneda națională urcă față de euro

Moneda naţională s-a apreciat, vineri, în raport cu...

Crossuri externe