Încărcarea camioanelor electrice va necesita la fel de multă energie cât un oraș mic
Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Camion Tesla
Camion Tesla
Tesla lansează luna viitoare modelul Semi, ceea ce sporește presiunea asupra industriei de transport rutier de marfă pentru a deveni ecologică. Dar modernizarea rețelelor trebuie să înceapă de pe acum 

Luna viitoare, Tesla Inc. plănuiește să livreze primul dintre camioanele sale electrice Semi - capabile să transporte o încărcătură completă de 40 de tone pe o distanță de peste 800 km cu o singură încărcare. Aceste baterii masive pe roți ar putea accelera tranziția către transportul electrificat, dar cei responsabili de furnizarea energiei încep să se întrebe dacă sunt pregătiți pentru această nouă etapă.

Probabil că nu, potrivit unui nou studiu cuprinzător privind cerințele de încărcare pe autostrăzi realizat de compania de utilități National Grid Plc.

Cercetătorii au descoperit că, până în 2030, electrificarea unei benzinării tipice de autostradă va necesita la fel de multă energie ca un stadion sportiv profesionist - și asta în mare parte doar pentru vehiculele de pasageri electrificate. Pe măsură ce tot mai multe camioane electrice vor ajunge pe șosele, necesarul de energie proiectat pentru o stație mare de camioane până în 2035 va fi egal cu cel al unui oraș mic.

Chiar și autorii care au planificat studiul au fost luați prin surprindere de rapiditatea cu care se va schimba cererea de energie pe autostrăzi. Construirea unei conexiuni la rețea care poate gestiona mai mult de 5 megawați durează până la opt ani, la un cost de zeci de milioane de dolari. Dacă modernizările energetice nu încep în curând, tranziția către vehiculele electrice - ca să nu mai vorbim de camioanele electrice - va fi rapid limitată de o rețea nepregătită pentru cerere, a avertizat Bart Franey, vicepreședinte pentru dezvoltarea energiei curate la National Grid.

"Trebuie să începem să facem aceste investiții acum", a declarat Franey într-un interviu. "Nu putem aștepta să se întâmple, pentru că piața va depăși infrastructura." 

Înțelegerea greșită a provocării

Cantitatea totală de energie electrică nouă pe care o vor consuma vehiculele electrice nu este problema. Chiar dacă lumea ar înceta complet să mai fabrice mașini și camioane noi pe benzină până la începutul anilor 2030 - un scenariu optimist - nu ar adăuga mai mult de 15% la consumul mondial de energie electrică până în 2040, potrivit unei analize realizate de BloombergNEF. În epoca energiei eoliene și solare ieftine, nu este mult.

Adevărata provocare este cât de repede vor trebui să livreze electricitate încărcătoare de mare viteză într-un singur loc și într-un singur moment. Gândiți-vă la electricitate ca la apa care curge printr-un furtun. Ai putea umple o piscină de dimensiuni olimpice cu un furtun de grădină dacă ai avea câteva luni la dispoziție, dar pentru a o umple în câteva ore ar fi nevoie de un furtun de pompieri. În lumea vehiculelor electrice, un vehicul cu 18 roți este ca o piscină - iar conexiunile disponibile în stațiile de pe autostrăzile de astăzi se aseamănă cu furtunurile de grădină.

"Este nevoie de o schimbare de paradigmă din punct de vedere politic și de reglementare".  

"Nu este ca și cum ai conecta un prăjitor de pâine. Dacă puneți 50 de camioane undeva, este practic echivalent cu o fabrică", a declarat Dave Mullaney, care conduce analiza camioanelor electrice la institutul de cercetare în domeniul energiei RMI. "Companiile de utilități știu cum să construiască fabrici, dar ceea ce mă sperie este procesul și succesiunea necesară. Utilitățile trebuie să înceapă cu jumătate de deceniu înaintea camioanelor pentru a nu bloca tranziția către camioanele electrice."

Vin camioanele mari

Viitorul Semi de la Tesla ar putea fi primul cu o autonomie a bateriei capabilă să parcurgă distanțe lungi, dar nu este primul camion electric. Daimler Truck Holding și Volvo Group au deja pe șosele camioane de mare tonaj de clasă 8. Aceste vehicule electrice sunt concepute pentru livrări locale și regionale și se încarcă între livrări sau peste noapte la fabricile și centrele de distribuție în care își au sediul. 

Dar chiar și pentru rutele pe distanțe scurte, unii clienți se confruntă deja cu probleme legate de infrastructură, a declarat Rakesh Aneja, șef al camioanelor electrice la Daimler North America. Mai mulți clienți au fost nevoiți să se răzgândească în privința achiziționării Freightliner eCascadia de la Daimler după ce au descoperit că va dura mai mult de un an pentru a le conecta încărcătoarele decât pentru a le primi camioanele. 

"Companiile de utilități așteaptă să primească o cerere din partea unui client care solicită un nou serviciu înainte de a începe lucrările, iar acest proces este pur și simplu prea lung", a declarat Aneja. "Trebuie într-adevăr să anticipezi această cerere și apoi să începi din timp. Acest lucru necesită o schimbare de paradigmă din punct de vedere politic și de reglementare."  

Infrastructura de încărcare pentru camioanele comerciale se află încă foarte la început. Au fost anunțate investiții de peste 1,2 miliarde de dolari pentru încărcătoare în 2022 și 2023, suficient pentru a construi peste 4.000 de puncte de încărcare pentru camioane în SUA și Europa, potrivit unei numărători realizate de Bloomberg. Cea mai mare parte din această sumă este destinată proiectelor pilot, urmând să fie făcute investiții mai mari. 

În SUA, stimulentele guvernamentale au devansat cu 5 până la 10 ani calendarul pentru adoptarea în masă a camioanelor electrice, potrivit unei analize RMI. Componenta climatică de referință a Legii de reducere a inflației a președintelui Joe Biden, adoptată în acest an, va supraîncărca cererea de camioane cu un stimulent de 40.000 de dolari pentru fiecare vânzare de camioane de mare tonaj. Pachetul de infrastructură al lui Biden, adoptat în 2021, a pus deoparte 7,5 miliarde de dolari pentru a ajuta la finanțarea unui sistem național de încărcătoare, cu fonduri suplimentare pentru a ajuta la plata modernizărilor rețelei.

Cu toate acestea, în următorii câțiva ani, cea mai mare parte a atenției se va concentra pe construirea de rețele de încărcare pentru vehiculele de pasageri. Până în 2030, mașinile electrice și camionetele electrice vor fi cele care vor fi responsabile pentru împingerea a jumătate din cele 71 de stații studiate de National Grid peste pragul cheie de 5 megawați. Acesta este, de obicei, momentul în care sunt necesare modernizări majore, inclusiv o nouă substație de conectare la liniile de înaltă tensiune.

În modul în care sunt structurate în prezent multe utilități, cea mai mare parte a costurilor ar fi plătită în avans de către stația de alimentare, la un cost de zeci de milioane de dolari pentru fiecare popas, chiar dacă aceeași substație ar putea fi folosită ulterior timp de zeci de ani de mai multe instalații pe o rază de o milă. Acest tip de cheltuieli uriașe ar opri modernizarea încărcătoarelor în multe locații, potrivit unor oficiali guvernamentali americani care au acces la raportul National Grid.

Liniile de înaltă tensiune care vor fi esențiale pentru viitoarea transformare sunt extrem de robuste. În cazul furtunilor majore cu întreruperi de energie electrică, aceste linii sunt rareori problema. Într-adevăr, unele turnuri ridicate de echipe de cai la începutul anilor 1900 sunt încă în uz mai mult de un secol mai târziu. În acest timp, standardele pentru modificarea și modernizarea liniilor de transport au evoluat treptat, la fel cum cererea a crescut în mod previzibil de-a lungul deceniilor.

Acest lucru nu va fi valabil și de data aceasta. Având în vedere cantitatea de schimbări pe care rețeaua va trebui să le experimenteze în următoarele câteva decenii, vechile reguli privind momentul în care se construiesc modernizările de interconectare - și cine plătește pentru acestea - nu mai au sens, a declarat Brian Wilkie, director de electrificare a transporturilor la National Grid. Construirea de autostrăzi de electricitate conectate va fi un avantaj competitiv pentru statele care se mișcă cel mai repede, iar fiecare companie de utilități ar trebui să efectueze studii similare pentru a evalua cererea viitoare, a spus el.

National Grid spune că amplasarea acestor prize de înaltă tensiune ar trebui să ajute la orientarea deciziilor privind locul în care vor fi construite viitoarele stații de încărcare și instalații de distribuție, și nu invers, ceea ce ar duce la economii de costuri de aproximativ 35%. 

"Preocuparea numărul unu pentru flotele care doresc să își electrifice toate vehiculele este infrastructura necesară", a declarat Wilkie. "Ei știu că nu pot vinde camioane fără energie pentru încărcare. Dacă pot rezolva acest aspect, pot extinde piața mult mai rapid."

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Un român norocos poate deveni, duminică, milionar în euro

Loteria Română anunţă un report cumulat la Noroc de...

CNPP: Viaţă de "special": 24.151 lei pe lună

Casa Naţională de Pensii Publice a transmis...

Finanțele au publicat ghidul e-Transport

Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de...

AQUILA a preluat Parmafood

AQUILA finalizează a doua tranzacție din 2024, prin preluarea Parmafood.

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Programul magazinelor de Paște; Implementarea salariului...

TikTok renunță voluntar la plata recompenselor

TikTok a anunțat miercuri că va suspenda "voluntar"...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel