Mașini electrice: Producătorii europeni, presați să reducă prețurile

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Este o adevărată bătălie pentru prețuri mici
Este o adevărată bătălie pentru prețuri mici
Mașina electrică "made in Europe" la un preț accesibil: politicienii și producătorii se confruntă cu o ecuație complexă, de care ar putea profita concurența chineză tot mai agresivă pentru a detrona mărcile istorice. Spre deosebire de industria textilă sau de cea a smartphone-urilor, industria auto europeană nu a fost încă pusă cu botul pe labe de companiile chineze, care practică prețuri mici.

Dar nu pentru mult timp, susțin observatorii: o mulțime de mărci chineze pregătesc modelele pentru Bătrânul Continent. Acești nou-veniți combină progresele tehnologice - datorită investițiilor în vehicule electrice din ultimii doisprezece ani - cu costurile reduse ale forței de muncă.

Guvernele europene îi îndeamnă pe constructorii de pe continent să facă mobilitatea electrică accesibilă în perspectiva interzicerii în 2035 a vehiculelor noi cu combustie și hibride. După cum preciza expertul german Ferdinand Dudenhoffer, în China, prețurile de catalog pentru mașinile electrice sunt "cu până la 60% mai mici decât în Germania".

"Invazia" producătorilor mai ieftini

La sfârșitul lunii iulie, Carlos Tavares, directorul general al companiei franceze Stellantis, a vorbit despre o "invazie" a producătorilor cu "un avantaj de cost de 25%". MG, marca cea mai bine vândută pe Bătrânul Continent, oferă prețuri de aproximativ 30.000 de euro, fără bonusuri de mediu, pentru modelele entry-level. Fondată în Marea Britanie în 1924, dar relansată după falimentul său în 2005 de către gigantul auto chinez SAIC, MG "beneficiază de reputația sa de marcă veche occidentală, precum și de competitivitatea pieței chineze", subliniază Felipe Munoz de la JATO Dynamics.

În prima jumătate a acestui an, mărcile chinezești au acaparat 8% din piața mașinilor electrice din Europa de Vest, în timp ce cota lor era aproape zero în 2019, potrivit calculelor analistului Matthias Schmidt. El este convins că principalul producător chinez de mașini electrice, BYD, ar trebui să înceapă să inunde piața europeană începând cu a doua jumătate a anului 2023. Modelul său Atto 3 a ajuns deja în fruntea clasamentului vânzărilor de mașini electrice în Suedia în luna iulie, unde mai mult de un sfert din totalul înmatriculărilor sunt electrice.

Pe de altă parte, producătorii europeni fac tot posibilul pentru a reduce costurile de producție și a oferi modele mai ieftine. Chiar și Mercedes, care și-a reorientat strategia spre lux, a promis duminică un model menit să facă mașinile electrice "accesibile", a declarat Ola Kallenius, fără a da detalii. În martie, marca germană VW a prezentat viitorul ID.2 la mai puțin de 25.000 de euro, așteptat în 2025. De asemenea, intenționează să dezvolte un model care să coste mai puțin de 20.000 de euro, un preț pe care puțini producători l-au atins pentru mașinile electrice.

Stellantis mizează în principal pe Citroën C3 electric, care va fi prezentat la jumătatea lunii octombrie, iar Renault va lansa mașina de oraș R5, care ar urma să coste sub 30.000 de euro. Marca Opel a grupului intenționează, de asemenea, să ofere un model "în jurul a 25.000 de euro" la scurt timp după 2025, potrivit declarațiilor făcute luni de șeful său Florian Huettl.

Patriotism

"Cu cât vom avea mai multe modele electrice, cu atât vom beneficia mai mult de economii", a explicat șeful Volkswagen, Oliver Blume, mizând pe volume mai mari pentru a reduce prețurile. Între timp, pe fondul încetinirii economice, cota de piață a mașinilor electrice, încă prea scumpe, ar urma să scadă cu 12% în septembrie, potrivit lui Dudenhöffer. În Franța, guvernul a promis un sistem de leasing "accesibil" pentru mașinile electrice, de aproximativ 100 de euro pe lună. 

În Germania, țara de origine a Volkswagen, BMW și Mercedes, stimulentele la cumpărare nu sunt considerate o soluție sustenabilă: pentru a încuraja producătorii să comercializeze mai multe vehicule electrice la prețuri accesibile, guvernul a redus bonusul ecologic în acest an și intenționează să îl elimine treptat până în 2025. Această situație ar putea pune la grea încercare marjele confortabile pe care grupurile europene și le-au construit profitând de inflație pentru a crește prețurile.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Lingouri de aur / FOTO: Freepik
Sebastian Burduja. Foto: Crisan Andreescu
Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia
Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik
LM 400 / FOTO: Flichr

Lockheed Martin lansează un nou vehicul spațial

Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...

Marcel Boloș / Foto: Inquam Photos / George Călin
Dolari / sursa foto: Freepik.com

pixel