Metroul spre Aeroportul Otopeni: „Sfânta Maria” a ajuns la stația Băneasa

Autor: Matei Ion
Data publicării:
”Cârtița” Sfânta Maria a ajuns la stația Aeroport Băneasa
”Cârtița” Sfânta Maria a ajuns la stația Aeroport Băneasa
Astăzi, la ora 12:15, primul tunelier (TBM) al Magistralei 6 de metrou a reușit să ajungă în stația Aeroport Băneasa, marcând un moment important pentru secțiunea sudică a proiectului care ar trebui să lege Gara de Nord de Aeroportul Otopeni. „Sfânta Maria”, așa cum a fost botezată cârtița, a săpat aproximativ 900 de metri între PLS Tokyo (zona Mall Băneasa) și stația Aeroport Băneasa în doar patru luni, fiind lansată în 9 aprilie 2025.

Tunelul avansează, dar finanțarea șchiopătează

Tunelierul va rămâne pentru o scurtă perioadă în stația Aeroport Băneasa pentru lucrări de revizie, după care își va continua drumul spre stația Gara Băneasa, de lângă Fântâna Miorița. Conform estimărilor Metrorex, până acolo va ajunge în două-trei luni, odată repornită.

Între timp, pe celălalt fir, cârtița „Sfânta Ana” se află la mai puțin de 500 de metri distanță și este așteptată să ajungă la Aeroport Băneasa în luna septembrie, dacă va reuși să mențină o medie de 12 metri forați pe zi. Recordul ei rămâne de 24 de metri într-o singură zi.

Problema majoră nu mai ține însă de ritmul șantierului, ci de bani. Secțiunea 1 Mai – Tokyo a primit aprobare pentru finanțare din fonduri de coeziune, însă Metrorex și Ministerul Transporturilor au încercat fără succes să transfere proiectul în PNRR, în locul magistralei M4 Gara de Nord – Filaret. Cum finanțarea PNRR s-a evaporat, M6 Sud trebuie readus de urgență în Programul Transport.

Costuri uriașe dacă lucrările stagnează

Potrivit calculelor Metrorex, un șantier de asemenea amploare poate genera costuri fixe de până la 3,5 milioane de euro pe lună, chiar și atunci când nu se lucrează efectiv. Riscul este ca proiectul să repete scenariul de pe Magistrala M5, unde întârzierile provocate de lipsa banilor au dus la plata unor daune de circa 40 de milioane de euro către constructor.

„Dacă nu vrem să pățim ca la M5, trebuie să găsim rapid resurse pentru M6 Sud”, atrag atenția surse apropiate proiectului.

Situație și mai complicată pe M6 Nord

Dacă sudul mai are încă șanse să fie finanțat prin programele europene, nordul liniei este într-o poziție și mai dificilă. Între stațiile Washington și Otopeni, Comisia Europeană a refuzat finanțarea din fonduri nerambursabile, ceea ce obligă statul să suporte costurile integral din buget sau prin împrumuturi.

Această secțiune este însă vitală, pentru că reprezintă legătura directă dintre București și Aeroportul Internațional Henri Coandă, unul dintre obiectivele majore de infrastructură promise de ani de zile.

Un pas înainte, două înapoi?

Deși forajul avansează în ritm bun, lipsa clarității asupra surselor de finanțare riscă să arunce în aer întregul calendar de execuție. Oficial, termenul de finalizare a lucrărilor rămâne august 2026, dar fără bani siguri, atât constructorii, cât și autoritățile admit că respectarea acestuia devine tot mai puțin realistă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Foto: Pexels.com
Bani. Freepik.com
Schimb valutar / Foto: Unsplash

Curs BNR. Leul stabil iar aurul urcă la un nou maximum

Leul s-a menținut stabil marți, 14 octombrie, în fața...

Contor pentru energie electrică
Centrala de la Iernut / Foto: Romgaz
Alexandru Nazare
Scutere / Foto: Unspash

Te gândești să începi o afacere de închiriere scutere?

Mulți antreprenori sunt interesați de afaceri în care...

Alexandru Petrescu, șeful ASF
Amazon
Bancnote, euro / Foto: Freepik
Fermieri într-o seră / Foto: Freepik
 Joel Mokyr, Philippe Aghion și Peter Howitt, laureații premiului Nobel pentru economie 2025
Mihai Daraban
Semne de circulație / Foto: Unsplash
Vodafone / Foto: Kārlis Dambrāns / Flickr
Freepik.com
Atenție la formularele ANAF / Foto: Freepik
Mercedes Benz - Sebes
Barja. Foto: Freepik.com
CET Sud
Sediul Ministerului Finanțelor / Foto: Silviu Matei / Agerpres
Lan de grâu / FOTO: Unsplash
Grafic. Foto: Freepik.com
Capitoliul / FOTO: Freepik
Centrală de apartament / FOTO: Freepik
Casă de schimb valutar
O persoană completează un formular / Foto: Freepik
Conpet

Atenție! Email fals în numele ANAF

Semnal de alarmă privind o tentativă de fraudă în numele ANAF.

Transelectrica

pixel