Ministerul Energiei, precizări privind noul plafon de preţ pentru producători în România
Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Sebastian Burduja
Sebastian Burduja
"Energia, dincolo de bec și priză, înseamnă cifre și calcule atent elaborate", transmite Ministerul Energiei.

Ministerul Energiei a realizat o analiză referitoare la decizia privind noul preţ la energie pentru producători în România, pe care o redăm, integral, în rândurile de mai jos: 

 

"Am scăzut prețul cu care producătorii vând fără a fi supraimpozitați de la 450 lei/MWh la 400 lei/MWh pentru energie electrică, respectiv de la 150 lei/MWh la 120 lei/MWh pentru gaze naturale.

Așa cum este firesc, aceste valori au fost stabilite în urma unor analize minuțioase ale piețelor de energie.

Este adevărat că în ultima perioadă prețurile pe piețele cu livrare pe termen scurt și lung sunt în scădere. Energia, totuși, știind cu toții specificul ei, nu este o marfă pe care să o vindem la tarabă de la o zi la alta. Prețul se formează în baza unui algoritm de piață complex, cu tranzacții pe termen lung pentru baza portofoliului de consum, pe termen scurt pentru alinierea prognozelor și în final cu tranzacții pentru echilibrarea pieței.

Energia este o marfă importantă în economia României pe care trebuie să o înțelegem și să o analizăm la nivelul ei de complexitate.

Reamintesc că furnizorii își construiesc prețul în baza unor achiziții realizate pe termen lung, adică își cumpără mare parte din energia pe care trebuie să o vândă clienților. Prin noua ordonanță obligăm furnizorii să achiziționeze minim 50% din energia pe care promit că o furnizează.

Practic, un preț corect este format dintr-un “coș” de achiziție, așa cum este el numit de specialiști.

Prezint public o parte dintre analizele realizate, bazate pe cifre, pentru a avea cu toții aceeași înțelegere despre cum funcționează piața de energie.

Rpoartele de piață realizate de OPCOM – operatorul pieței de energie electrică și de gaze naturale din România, pentru lunile ianuarie și februarie, cele două luni finalizate din acest an, ne arată că:

 

De ce am scăzut prețul la producătorii de energie electrică la 400 lei/MWh? Simplu! Am analizat împreună cu specialiștii cifrele.

Vedem clar din datele ANRE că în coșul de achiziție al furnizorilor pentru lunile ianuarie și februarie a fost energie cu prețuri de peste 500 lei/MWh, depășind chiar pragul de 1,000 lei/MWh. Această energie a fost achizitionată de furnizori prin contracte pe termen lung, încheiate poate chiar în urmă cu 10-12 luni, când ne aducem aminte că prețurile pe burse erau ridicate.

PZU este instrument pentru a realiza orar, pentru ziua de livrare, echilibrul între portofoliul de contracte bilaterale și prognoza de consum. Prin specificul său, PZU este o piață cu un grad mare de volatilitate.

Prețurile medii lunare înregistrate pe PZU în ultimele 12 luni au fost peste valoarea de 400 lei/MWh, excepție luna februarie din acest an, în care prețul mediu a fost 350,35 lei/MWh. Iar prețul mediu al ultimelor 12 luni este 480,58 lei/MWh

Ministerul Energiei a propus un mecanism bazat pe cifre, pe analize coerente și pe principiul de a asigura stabilitate în tot lanțul energetic, de la producător la consumatorul final.

Tendința de scădere a prețului sub valoarea medie a ultimelor 12 luni, tendință înregistrată în aceste zile pe piețele spot europene, ne va da dreptul să reevaluăm mecanismul de sprijin și să intervenim.

Reamintesc că producătorii pot să vândă energie sub prețul de 400 lei/MWh. Ordonanța actualizată prevede prețul maxim la care ei pot vinde fără a fi taxați suplimentar.

În acest moment, impunerea unui preț de vânzare la producători sub prețul de 400 lei/MWh ar fi dovadă de iresponsabilitate."

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Tendinţe pe piaţa criptomonedelor. Analiză

Aprilie a fost o lună dificilă pentru piața...

Boom-ul inteligenței artificiale nu se dezminte. Analiză

La bursă, acțiunile din sectorul inteligenței...

Cinébébé, o companie UNICĂ în Europa și extrem de prețioasă

Realizarea de filme cu nou-născuți este strict...

Ceasul de 10.000 de euro care a făcut furori la Cannes

La deschiderea Festivalului de Film de la Cannes,...

Care sunt cele mai mari companii listate la bursa olandeză

Printre multele altele, Țările de Jos sunt cunoscute...

Schimbări pe WhatsApp: Ce se va întâmpla în luna iunie

Care sunt surprizele lunii iunie. Un detaliu: multă...

Incendiile care au aprins prețul petrolului

Cursul petrolului a încheiat în creștere ultima sesiune...

Vânzarea terenurilor extravilane. Se schimbă regulile

A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru...


pixel