Regulamentul (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului din 31 mai 2023 privind pieţele criptoactivelor și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 1095/2010 și a Directivelor 2013/36/UE și (UE) 2019/1937 (Regulament) a fost publicat în data de 09.06.2023 în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și este aplicabil integral de la data de 30 decembrie 2024 în toate statele membre ale Uniunii Europene.
Ținând cont de faptul că la momentul actual, la nivelul Uniunii Europene, este în curs de implementare și armonizare legislația care va reglementa piețele criptoactivelor și cerințele pentru furnizorii de criptoactive, este necesar ca și țara noastră să adere la această armonizare, sens în care se impune crearea cadrului legislativ național pentru aplicarea Regulamentului comunitar mai sus-menționat.
Conform precizărilor din partea introductivă a Regulamentului (UE) 2023/1114 scopul emiterii sale este de a asigura un cadru armonizat specific la nivelul Uniunii pentru piețele criptoactivelor care să prevadă norme specifice pentru criptoactive și serviciile și activitățile conexe. Absența unui cadru general al Uniunii pentru piețele criptoactivelor poate duce la o lipsă de încredere a utilizatorilor în aceste active, ceea ce ar putea împiedica semnificativ dezvoltarea unei piețe a acestor active și ar putea duce la ratarea unor oportunități în materie de servicii digitale inovatoare, instrumente de plată alternative sau noi surse de finanțare pentru întreprinderile din Uniune.
În plus, întreprinderile care utilizează criptoactive nu ar avea nicio securitate juridică cu privire la modul în care ar fi tratate criptoactivele lor în diferitele state membre, ceea ce le-ar submina eforturile de a utiliza criptoactivele pentru inovarea digitală. De asemenea, lipsa unui cadru general al Uniunii pentru piețele criptoactivelor ar putea duce la o fragmentare legislativă, care ar denatura concurența pe piața internă, ar îngreuna eforturile furnizorilor de servicii de criptoactive de a-și extinde activitățile la nivel transfrontalier și ar da naștere arbitrajului de reglementare.
Deși piețele criptoactivelor sunt încă modeste ca dimensiuni și nu reprezintă în prezent o amenințare pentru stabilitatea financiară, este posibil ca deținătorii de retail să adopte în viitor pe scară largă tipuri de criptoactive care vizează stabilizarea prețului lor în raport cu un anumit activ sau cu un coș de active, iar o astfel de evoluție ar putea da naștere unor provocări suplimentare pentru stabilitatea financiară, buna funcționare a sistemelor de plăți, transmisia politicii monetare sau suveranitatea monetară., explică Ministerul Finanţelor.
Prin proiectul de ordonanță de urgență se realizează, în conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul (UE) 2023/1114, delimitarea competențelor de îndeplinire a funcțiilor și sarcinilor prevăzute în Regulament.
Astfel:
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este autoritatea competentă responsabilă cu îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de Regulament în ceea ce privește desfășurarea oricăreia dintre următoarele activități:
a) activitate de emitere de ART;
b) activitate de emitere de criptoactive, altele decât ART sau EMT;
c) activitate de furnizare de servicii de criptoactive, cu excepția furnizorilor de servicii de criptoactive inclusiv punerea la dispoziția clienților Crypto ATM -uri.
Banca Națională a României (BNR) este autoritatea competentă în sensul art. 3 alin. (1) pct. 35 lit. b) din Regulament, care exercită atribuții în ceea ce privește activitățile de emitere de EMT desfășurate, potrivit Titlului IV din Regulament, de instituțiile de credit și instituțiile emitente de monedă electronică, care sunt autorizate și supravegheate prudențial de către BNR potrivit legislației sectoriale aplicabile.
BNR îndeplinește totodată și atribuțiile prevăzute de Regulament în calitate de bancă centrală și în calitate de autoritate de rezoluție a instituțiilor de credit.
(...) Proiectul prevede și mecanismul de colaborare între BNR și ASF în cazul în care o instituție de credit, o instituție de plată sau o instituție emitentă de monedă electronică, autorizată de BNR, intenționează să emită ART sau criptoactive, altele decât ART sau EMT și/sau să furnizeze servicii de criptoactive, precum și obligațiile solicitantului privind completarea corespunzătoare a obiectului de activitate.
Proiectul ordonanței de urgență cuprinde de asemenea precizări privind autorizarea de către ASF a furnizorilor de servicii de criptoactive, inclusiv a celor care pun la dispoziția utilizatorilor CryptoATM-uri., se arată în proiect.
Documentul complet poate fi studiat aici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Analistul economic Adrian...
ANAF a publicat calendarul...
SUA își afirmă avantajul...
Un număr de 7.823 de şomeri,...
Euro și lira sterlină au...
În aprilie 2025, numărul...
După ce a apărut pe surse...
Ratele ROBOR urcă ușor, lichiditatea se stabilizează,...
Elon Musk a lansat cel mai dur...
Românii cu venituri reduse ar...
Administrația Fondului pentru...
ANAF clarifică regimul fiscal...
Modificările aduse Legii...
Autoritatea Electorală...
Preşedintele Nicuşor Dan are,...
Deși Polonia afișează una dintre cele mai dinamice...
Nu sunt prea multe femei care...