Navă de cercetare românească, lansată la apă. Lucian Georgescu: E fabricată la Giurgiu şi aparține Universității Dunărea de Jos
Autor: Antonia Popescu
Data actualizării:
Data publicării:
Rectorul Universității „Dunărea de Jos” Galați, Prof. univ. dr. ing. Puiu Lucian Georgescu la DC News TV
Rectorul Universității „Dunărea de Jos” Galați, Prof. univ. dr. ing. Puiu Lucian Georgescu la DC News TV
EXCLUSIV
Lucian Georgescu, rectorul Universităţii Dunărea de Jos Galaţi, a vorbit despre cea mai mare navă de cercetare de pe apele interioare ale Europei.

"În noiembrie dăm la apă nava de cercetare. Și o terminăm în martie anul viitor. Nava aparține Universității Dunărea de Jos. Nava e fabricată la Giurgiu.

Rămâne absolut pe Dunăre. Există o parte din echipamentele deja montate, motoare, de exemplu, tot ce înseamnă parte din direcție și se continuă montajul, ea fiind tot timpul la apă și atunci orice potențiale defecte pe structuri, oricum ele se conturează cu sisteme speciale, există și o monitorizare din partea asociației internaționale care supraveghează securitatea navală și atunci sunt multiple, avem și noi omul nostru, ei, omul lor, încă două instituții care monitorizează, e o chestiune care se face cu mult dichis. I-am explicat și doamnei comisar, cu ocazia asta, domnul europarlamentar știa deja, că în primul rând, noi am adaptat-o ca să meargă nu numai pe Dunăre, ci să se ducă de la Marea Neagră la Marea Nordului. Deci ea intră pe ecluzele dintre Dunăre și Main si apoi se duce pe Rin. O să monitorizeze tot, de la Marea Nordului până la Marea Neagră, asta însemnând cam 35% din bazinul hidrografic. E o chestiune unică așa. Și mai este o chestiune unicat.

Cât a costat nava

Costă în jur 36-37 de milioane de lei, fără echipament, numai nava și echipamentele vreo 12 milioane de lei, nu le-am achiziționat pe toate, dar la prețurile actuale eu apreciez în jur de 12 milioane de lei, dar putem avea surprize.

Câți oameni vor lucra?

Asta e interesant. I-am explicat doamnei comisar și aceasta este o chestiune europeană la care noi ne-am angajat și asta ne-a și dat niște atuuri suplimentare. Pe navă sunt nouă laboratoare și zece locuri permanente pentru cercetători, care vor fi deschise tuturor instituțiilor participante individual cercetătorilor la nivel european, sperăm! Acolo vor veni oameni care vor avea propriul plan de cercetare, vor folosi echipamentele navei. Echipajul format din cinci persoane, cinci persoane plus zece cercetători permanenți.

Studenții de la Universitatea Dunărea de Jos vor putea să facă practică?

Absolut. Deci noi avem deja două vapoare, unul îl casăm acum, scăpăm de el, că nu mai avem loc unde sa le punem, a apărut și această problemă, ne trebuie un ponton nou. E o chestiune de infrastructură importantă și studenții noştri, fie de la nave, fie de la piscicultură, au făcut întotdeauna drumurile cu vaporașele noastre, vaporașe în comparație cu acesta mare care va fi de 44 de metri lungime.

Ei vor putea face voiajuri scurte, dar accesul pe laborator va fi numai la nivel de master, puțin și doctorat. Ei vor face ore practice atât timp cât nava va fi pe la acostată la Galați. Dar pe voiaj, nava are cam o mie de kilometri autonomie, deci poate să meargă aproape toată Dunărea românească fără să alimenteze.

Are toate condițiile de la cabine pentru cercetători, cabine permanente, ei nu se vor da jos decât atunci când vor dori. În rest, poate să rămână acolo. Plus că există o sala de conferințe de seminar cu 35 de locuri, care va fi în permanență deschisă și se poate folosi și pentru voiaje scurte. Dacă avem, de exemplu, o manifestare științifică la Viena, tragem la mal, facem un seminar, aducem 35 de oameni. Facem o tură pe Dunărea vieneză, dacă vrem, se termină conferința, oamenii pleacă. Este o sală de conferință plutitoare. În același timp, 9 laboratoare și 10 locuri pentru cercetători, asta e important, confort pasageri. Asta înseamnă confort bun. Să zicem undeva la două sau trei stele de hotel", a explicat Lucian Georgescu, rectorul Universităţii Dunărea de Jos Galaţi.

Finanțarea construcției navei de cercetare și dotarea acesteia cu echipamente de cercetare de ultimă generație se realizează prin proiectul „Sistem integrat pentru cercetarea și monitorizarea complexă a mediului în aria fluviului Dunărea”, REXDAN, cofinanțat prin Programul Operațional Competitivitate. Valoarea totală a proiectului este de 91.972.096,30 lei. Nava aparține Universității Dunărea de Jos și este fabricată la Giurgiu, urmând a fi dată finalizată în martie 2023.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Bosch avertizează asupra unui posibil nou val de concedieri

Orice reduceri de personal vor fi efectuate "cu simţul...

Mai multe servicii BRD nu vor fi disponibile. Anunţul băncii

BRD anunţă noi lucrări de mentenanţă a sistemelor...

De ce România riscă să piardă banii din PNRR. Răspunsul MIPE

Comisarul european Celine Gauer, responsabil în cadrul...

Alți doi Arnault intră în board-ul grupului LVMH

În vârstă de 31 și 29 de ani, Alexandre și Frédéric...

Prețul petrolului s-a stabilizat după o scădere abruptă

Prețurile la cele două referințe de petrol au recuperat...

CEC Bank sărbătorește 160 de ani cu un logo aniversar

CEC Bank sărbătorește anul acesta 160 de ani de la...

Miliardarul care râvnește la Royal Mail, Poșta britanică

Este vorba de miliardarul ceh Daniel Kretinsky care a...


pixel