Negocieri avansate pentru salvarea șantierului Naval Damen Mangalia

Autor: Mara Ivan
Data publicării:
Damen Shipyars
Damen Shipyars
Ministrul Bogdan Ivan a vorbit despre o închiriere a tot ceea ce există în întreprindere, inclusiv forța de muncă.

Autoritățile române sunt în negocieri avansate cu un potențial investitor care ar putea prelua forța de muncă și facilitățile din cadrul șantierului naval Damen Shipyards Mangalia (DSMa), în scopul de a menține activitatea economică a acestuia și de a asigura plata salariilor angajaților. Declarațiile au fost făcute miercuri de ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, la dezbaterea "Ora Guvernului" din Senat.

Negocieri pentru preluare activităților

În prezent, autoritățile sunt în discuții avansate cu un investitor care ar putea prelua operarea șantierului, păstrându-se astfel locurile de muncă și activitatea economică.

"Suntem în negocieri avansate cu un potențial investitor care să vină să închirieze tot ceea ce înseamnă forța de muncă plus facilităţile de acolo. Acesta va opera și, automat, va menține activitatea economică pentru a plăti salariile către oameni", a declarat ministrul Ivan.

Ieşirea Damen Holding din acționariat

Referitor la ieșirea Damen Holding din acționariatul șantierului, ministrul a precizat că s-a convenit asupra unei negocieri directe între cei doi acționari și potențialul investitor. Această negociere vizează preluarea activelor și a datoriilor companiei Damen.

"Am căzut de acord cu cei doi acționari pentru ieșirea Damen din afacere, iar negocierea se va face direct cu potențialul investitor pentru preluarea activelor și datoriilor", a mai spus Bogdan Ivan.

Ce se întâmplă cu salariații

Începând cu 28 februarie 2025, peste 200 de angajați ai Șantierului Naval Damen Mangalia au fost concediați, iar pentru restul celor peste o mie de salariați, perioada de șomaj tehnic a fost prelungită până pe 31 mai 2025. Liderul Sindicatului Navalistul, Laurențiu Gobeajă, a subliniat că, în ciuda apelurilor repetate către autoritățile centrale, situația nu a evoluat semnificativ în direcția dorită.

"Se pare că blocajul existent continuă, iar situația nu s-a schimbat deloc în ultimul an și jumătate", a declarat Gobeajă pentru AGERPRES, exprimându-și nemulțumirea față de lipsa de progrese.

Lipsa de informații

La șantierul naval din Mangalia, statul român deține 51% din acțiuni, iar compania olandeză Damen controlează 49%. Sindicaliștii au reclamat lipsa unor informații clare din partea autorităților și ale celor doi acționari, care nu au ajuns la un acord clar privind modalitatea de ieșire a Damen din afacere.

"Din exterior, nu înțelegem dacă cei doi acționari au ajuns la un acord. Deocamdată, nu există detalii clare despre cum va încheia Damen asocierea și ce costuri vor implica acest proces", a mai spus liderul sindical.

Povestea Șantierului Naval Mangalia

În 2023, grupul Damen a notificat rezilierea acordului de asociere semnat în 2018 cu statul român, după ce Legea nr. 187/2023 a modificat cadrul juridic al asociatiei. Ulterior, Damen Holding a solicitat insolvența Șantierului Naval Mangalia, iar Tribunalul Constanța a deschis procedura de insolvență în iunie 2024.

În 2018, Damen a preluat pachetul majoritar de acțiuni la Șantierul Naval Mangalia, după achiziția acestuia de la Daewoo, iar statul român a devenit acționar majoritar cu 51% din acțiuni, în condițiile ca Damen să păstreze controlul operațional al șantierului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Tendinţe în turism 2026. Unde vor călători românii

Anul 2025 a confirmat o orientare a românilor  către...

Calcule. Foto: Freepik.com
Bucuresti / Foto: Oana Pavelescu

Analiză ING: Perspectivele economiei României în 2026

ING: Perspectivele economiei României se îmbunătățesc,...

Jeffrey Epstein în anii 70 când era profesor de matematică
Foto: Freepik.com

Aurul a atins o valoare fără precedent

Aurul a depăşit valoarea de 4.500 de dolari uncia.

Grecia, Santorii / FOTO: Unsplash

Grecia mizează pe 55 de milioane de turişti până în 2040

Banca Centrală a Greciei se aşteaptă ca numărul...

Masa de Crăciun. Foto: Freepik.com

Cât îi costă pe români masa tradiţională de Crăciun

Costul total al Crăciunului în 2025 poate atinge uşor...

TAROM

Costin Iordache se retrage de la conducerea TAROM

Directorul general al companiei TAROM, Costin Iordache,...

Wall Street. Foto: Freepik.com
Bani / Foto: Freepik
Centrală pe cărbune / sursa foto: Freepik.com
Foto: Facebook Apele Romane
Șantierul liniei de metrou M6 / Foto: Oana Pavelescu
foto: pexels.com
Abația Sint Sixtus

Abațiile care produc celebrele beri trapiste, în pericol

Celebrele beri trapiste din Belgia, considerate un...

Foto: Mihai Ciobanu

Cine este Irineu Darău, noul ministru al Economiei

Modificări în Guvernul Bolojan. 

O unitate Gazprom / FOTO: Pagina de Telegram a companiei
Calcule. Foto: Freepik.com
Energie / Foto: Freepik
Mină de suprafață / Foto: Pexels
Bani
Lingouri de cupru într-un depozit / Foto: Freepik
Tractor ară câmpul / Foto: Freepik

pixel