Tranzacții de 99,72 milioane euro: BVB închide săptămâna pe roșu
Performanța negativă a fost...
Lansatorul de dimensiuni medii Vega C, care a ratat lansarea în iulie 2022, nu va putea zbura din nou înainte de sfârșitul anului 2024. Agenția Spațială Europeană cere producătorului italian Avio să revizuiască designul motorului de pe treapta a doua a rachetei. O nouă întârziere dăunătoare Europei spațiale.
Poligonul Kourou va intra în hibernare. Vineri, 6 octombrie, portul spațial va prinde pentru ultima dată înainte de a-și înceta activitate pentru multe luni de acum înainte. Pentru ultima zi lucrătoare a săptămânii este programată lansarea unei rachete de transport Vega, care ar urma să plaseze pe orbită doi sateliți, unul de observare pentru Thailanda și altul meteorologic, pentru Taiwan. După care va fi o lungă pauză. Cel puțin până în a doua jumătate a anului viitor.
De altfel, nici racheta Ariane 6 nu va fi gata înainte de sfârșitul anului 2024, iar Vega C, versiunea modernizată a Vega, nu va reveni pe cer înainte de ultimul trimestru al anului viitor, potrivit informațiilor Agenției Spațiale Europene (ESA). Întrucât Soyuz nu mai are ce căuta pe Kourou de când Rusia a intrat în război în Ucraina, Europa nu mai are cum să ajungă în spațiu!
Recomandări severe
Vega C era speranța europenilor. În iulie 2022, lansatorul a efectuat un zbor inaugural impecabil, dar cu doar doi ani și jumătate întârziere... Câteva luni mai târziu însă, în decembrie 2022, în cadrul primei sale misiuni comerciale, racheta a pierdut direcția de zbor și, odată cu ea, doi sateliți Airbus Pléiades Neo. La finalul unei investigaţii iniţiale, ESA cerut producătorului italian Avio să găsească al furnizor pentru piesele compozite de carbon, livrate până acum de întreprinderea ucraineană Yuzhnoye.
ArianeGroup a preluat producția acestor piese dar un test la sol efectuat în iunie anul trecut a eșuat, forțând ESA să deschidă o nouă anchetă „independentă” pentru a înțelege ce s-a întâmplat. Comisia înființată în acest scop și-a prezentat concluziile și, se pare, că nu este vorba doar de respectiva piesă, ci însuți designul duzei celei de-a doua trepte a rachetei Vega C ar fi problema. Prin urmare, ESA solicită un nou design al acestei părți esențiale a treptei Zefiro 40. Iar Vega C își va putea relua zborurile doar după mai multe teste.
Ani de întârziere
Pentru Europa spațială, aceste vești reprezintă o lovitură severă. La necazurile cu Ariane 6 se adaugă acum eșecurile surorii sale mai mici, care folosește același propulsor solid, P120C, pentru prima treaptă. Vega C urma să pună pe orbită până la 2,2 tone de încărcături utile, cu 40% mai mult decât primul lansator italian Vega.
Arianespace, care comercializează racheta, spune că are un carnet de comenzi de 16 zboruri. Prin urmare, clienții vor trebui să aștepte. „Vom colabora cu ei pentru a rearanja calendarul”, a promis CEO-ul Stéphane Israel, care speră să piardă cât mai puțini clienți. Un zbor Vega C fusese planificat pentru anul acesta și trei pentru anul viitor... Acum, totul se amână pentru 2025.
Această lipsă de activitate a Europei spațiale amenință să umfle periculos factura de plată. Costul suplimentar legat de readucerea Vega C pe platforma de lansare de la Kourou ar urma să urce la 25-30 de milioane de euro, potrivit directorului de transport spațial al ESA, Toni Tolker-Nielsen. Directorul general al agenției, Josef Aschbacher, promite că problemele pot fi rezolvate în cadrul pachetului de finanțare votat de statele UE în noiembrie 2022. Problema este că multe țări nu mai doresc să finanțeze erorile politicii spațiale europene. În noiembrie vor avea loc negocieri dure pe această temă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...