Săptămână complicată la Bursa de la București, cu suișuri și coborâșuri
Performanțele variate ale...
Rafinăriile de petrol indiene - al doilea mare client al Moscovei, după China, de la invazia din 2022 - nu vor mai accepta petroliere deținute de compania de stat Sovcomflot PJSC din cauza riscului reprezentat de sancțiuni, scrie Bloomberg.
De la începutul lunii octombrie, SUA au intensificat sancțiunile asupra flotei mai largi de petroliere care transportă țiței rusesc. De atunci, zeci dintre cele vizate lâncezesc, iar mai mulți barili de motorină rusească plutesc degeaba pe oceane decât oricând din 2017 încoace, potrivit firmei de analiză Kpler.
Luate împreună, aceste mișcări au potențialul de a constrânge treptat veniturile din petrolul rusesc, un obiectiv politic cheie al SUA și al aliaților săi, în timp ce încearcă să contracareze agresiunea militară a președintelui Vladimir Putin.
Abordarea Grupului celor Șapte în ceea ce privește sancțiunile împotriva Rusiei a fost caracterizată de refuzul de a provoca dureri propriilor economii sub forma unor prețuri mai mari la petrol. Washingtonul a venit cu așa-numita politică de plafonare a prețurilor tocmai pentru a îndulci sancțiunile care erau pregătite la Bruxelles. Iar de când a început războiul, în urmă cu doi ani, Rusia a continuat să exporte cantități uriașe de petrol.
Presiunea crește
Deși nu se așteaptă la reduceri drastice ale ofertei în acest stadiu, întrebarea este cât de departe vor merge autoritățile de reglementare occidentale pentru a strânge șuruburile, în timp ce prețul petrolului se îndreaptă spre 90 de dolari pe baril, iar președintele Joe Biden începe o campanie electorală istovitoare, cu inflația dureroasă încă în mintea alegătorilor.
"Este o presiune tot mai mare asupra fluxurilor de exporturi rusești, în special către India", a declarat Richard Bronze, șeful departamentului de geopolitică al consultantului Energy Aspects Ltd. "Ne aflăm în etapa în care fricțiunile legate de sancțiuni devin foarte evidente."
Din octombrie, SUA au desemnat 40 de petroliere rusești individuale. Patru dintre cele vizate mai recent continuă să facă livrări, dar nicio navă sancționată nu a colectat o încărcătură de când a fost numită de Trezoreria SUA, arată datele de urmărire a petrolierelor compilate de Bloomberg.
Acum, un mediu comercial din ce în ce mai dur a dat o puternică lovitură simbolică Kremlinului, deoarece India - un aliat comercial de nădejde în timpul războiului - îi evită flota. În același timp, Ucraina a început să arunce în aer rafinăriile de petrol rusești, deși nu este clar cât de mult sprijin pentru această strategie se bucură la Washington.
"Vedem cu siguranță o intensificare a presiunii sancțiunilor americane atât asupra țițeiului rusesc, cât și asupra exporturilor", a declarat Greg Brew, analist la Eurasia Group din New York. "Aceasta vine într-un moment în care SUA se luptă să trimită mai mult ajutor Ucrainei, când norocul Ucrainei pe câmpul de luptă începe să scadă și când Rusia pare să câștige avantajul."
Compania de stat Sovcomflot a transportat anul trecut aproximativ o cincime din toate livrările de țiței ale Rusiei către India. Cifra părea să fie în declin chiar înainte de vestea că rafinăriile națiunii nu vor mai accepta navele.
Flota din umbră a Rusiei
"Ne așteptăm și salutăm faptul că cumpărătorii mondiali de petrol vor fi mult mai puțin dispuși să trateze cu Sovcomflot decât în trecut", a declarat un purtător de cuvânt al Trezoreriei SUA, adăugând că măsurile nu ar trebui să aibă niciun impact pe piața petrolului, deoarece Rusia va menține un stimulent pentru a vinde petrol."
Acum, această flotă va trebui să își găsească de lucru în altă parte - și există semne că se luptă. Cel puțin șapte dintre nave s-au oprit în Marea Neagră și au dispărut din sistemele digitale de monitorizare, arată urmărirea petrolieră realizată de Bloomberg. Sovcomflot a recunoscut săptămâna aceasta că sancțiunile i-au afectat operațiunile.
"Țintirea Sovcomflot reprezintă o înăsprire semnificativă a sancțiunilor americane împotriva Rusiei", a declarat Janis Kluge, asociat senior pentru Europa de Est și Eurasia la Institutul german pentru afaceri internaționale și de securitate din Berlin. "Nu va rezolva problema eludării, dar va duce la creșterea costurilor de transport maritim și la reduceri de preț pentru petrolul rusesc".
Chiar și așa, Rusia poate apela în continuare la o așa-numită "flotă din umbră" de nave adunate la scurt timp după invazia din 2022 - adesea nave mai vechi, fără asigurare corespunzătoare și cu un proprietar neclar - pentru a-și face livrările. Potrivit unor estimări, există până la 600 de astfel de transportatori în funcțiune, alături de petrolierele grecești care continuă să deservească comerțul în cadrul plafonului de preț al G7.
Petrolul rusesc devine din ce în ce mai greu de vândut
Costurile de livrare pentru petrolul rusesc sunt uriașe. Livrarea unei încărcături din Marea Baltică către China costă aproximativ 14,50 dolari pe baril, potrivit datelor Argus Media. Mai mult de jumătate din această sumă este imputabilă sancțiunilor, estimează acesta.
"Dacă acest lucru se va transforma în pierderi reale de aprovizionare va depinde de cât de repede se vor găsi soluții de rezolvare a problemelor legate de transport și dacă vânzătorii ruși sunt dispuși să adâncească reducerile", a declarat Bronze de la Energy Aspects.
Un alt eșec pentru Moscova a apărut în vânzarea de combustibili rafinați. O medie de 6,2 milioane de barili de motorină rusească a fost flotantă în cele 10 zile până la 17 martie, potrivit datelor de la Kpler Acesta este cel mai mare nivel al măsurii cel puțin din 2017.
Deși nu este clar că sancțiunile au cauzat acumularea, este surprinzător faptul că se acumulează atât de multe produse într-o perioadă în care atacurile cu drone ar fi trebuit să reducă livrările.
"Washingtonul are încă instrumente puternice pentru a afecta exporturile de petrol rusesc, dar le-a folosit cu prudență, temându-se de o creștere a prețurilor la gaze într-un an electoral", a declarat Kluge.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Performanțele variate ale...
Această tendință reflectă...
La capătul unor dezbateri...
Un concept surprinzător și...
Președintele ales a dezvăluit într-un timp record numele...
Dana Tănase, directorul...
"Make the impossible possible"...
Anunțul a fost făcut de Bernd...
Andrea Orcel, directorul general al UniCredit SpA, a...
Este o manevră care face parte din planurile de...
Amazon continuă să-și...
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Suedia este pregătită să...
Bitcoin, cea mai mare...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...