Piața auto în România. Cea mai mare scădere dar și cea mai rapidă revenire

Autor: Matei Ion
Data publicării:
Evoluția pieței auto din România ar putea înregistra cea mai rapidă revenire
Evoluția pieței auto din România ar putea înregistra cea mai rapidă revenire
România ar putea înregistra cea mai mare scădere a vânzărilor de autoturisme și vehicule comerciale noi din Europa Centrală în acest an, de 24,3% comparativ cu nivelul 2019, dar va avea o revenire rapidă urmând să depășească pragul de volum pre criza COVID până în 2023, reiese din raportul Autofacts realizat de rețeaua PwC la nivel european, pe baza datelor IHS Markit.

Astfel, estimările privind vânzările de autoturisme și vehicule comerciale ușoare (LCV) noi din România arată o scădere de la 181.000 unități în 2019 la 137.000 de unități în acest an și, ulterior, o urcare până la 223.000 de unități în 2023. În Europa Centrală, România va avea un declin comparabil cu Polonia, care va înregistra tot o scădere de 24,3%. Însă pentru Polonia este estimată o revenire mai lentă, urmând să rămână și în 2023 sub nivelul din 2019.

”Piața auto, una dintre cele mai afectate de sectoare de pandemia COVID-19 cu fabrici închise și prăbușirea vânzărilor în lockdown, începe să se recupereze ușor de la o lună la alta. Însă revenirea la volumele din 2019 și depășirea acestora vor fi de durată, pe măsură ce consumatorii își recapătă încrederea să cheltuiască. Vestea bună este că prognozele pentru România sunt printre cele mai optimiste, comparativ cu restul piețelor din Europa Centrală, pe fondul planurilor celor doi producători locali de a adăuga noi modele din categoria hibrid”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC România.

Astfel, cea mai mică scădere ar urma să fie înregistrată de Ungaria, de 19,6%, urmată Slovacia cu 21,4% și Cehia cu 21,6%. Dintre aceste piețe, doar Slovacia va recupera pierderile din acest an, urmând ca în 2023 vânzările auto să depășească nivelul înregistrat în 2019.

Mercedes-Benz nu va mai putea vinde mașini? Decizia curții

Per total piața din Europa Centrală se va diminua cu 23% în acest an, ajungând la nivelul înregistrat în 2016, de 900.000 de autovehicule. În comparație, estimările pentru piețele din vestul Europei arată o contracție cu 26%.

Evoluția producției în România

Referitor la producția de vehicule din România, estimările Autofacts și IHS arată o scădere cu 16,3% în acest an, la 410.000 unități, și o creștere exponențială până în 2027, la 794.000 unități, pe fondul planurilor celor doi producători - Ford și Renault. În 2019, Ford a lansat producția noului Puma la uzina din Craiova și are în plan să adauge și volume LCV. La rândul său, Renault intenționează să crească volumul producției uzinei sale din Pitești, care, în plus, este de așteptat să înregistreze cea mai mare utilizare a capacității dintre fabricile din Europa Centrală.

România se plasează pe locul al treilea în Europa Centrală după scăderea producției auto din acest an, la același nivel cu Slovacia, cu 16,1%. Cel mai abrupt declin este preconizat pentru Cehia, de 23,7%, urmată de Ungaria, cu 18,5%. Producția din Polonia în schimb va fi singura în creștere ușoară, cu un plus estimat la 3,5%.

După declinul abrupt din cel de-al doilea trimestru, volumele de asamblare în Europa Centrală pot scădea în general cu 22% până la sfârșitul anului. Cu toate acestea, schimbările modelelor în rețelele europene de producători, concentrarea pe vehicule  comerciale ușoare în fabricile din Europa Centrală și lansarea de modele de vehicule electrice ar putea avea un impact pozitiv asupra potențialului de revenire a producției începând cu 2024, arată Autofacts.

În ceea ce privește producția de vehicule electrice și hibrid în Europa Centrală, perspectivele acesteia sunt pozitive, cota de asamblare urmând să ajungă la 28% până în 2027, de la circa 2% în 2019. Aceasta se va situa însă sub cota de 41% din Europa de Vest.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Un tren trece prin fața unor blocuri / Foto: Arhivă

Ordonanța trenuleț lasă trenurile ”ca-n gară”

Începând din acest weekend, călătorii care utilizează...

TikTok / Foto: EPA/ERIK S. LESSER / Agerpres
Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik
Notar / Foto: Freepik
Bani / Foto: DCBusiness
Magazin Ikea din Polinia / Foto: Google Maps

Mine antitanc la Ikea! Gafă de proporții în Polonia

Un incident bizar în Polonia a dus la demiterea unui...

Bursa / sursa foto: Freepik.com / frimufilms
Ola Kalenius / Foto: Mercedes

Șeful Mercedes cere investiții reciproce între UE și China

Directorul Mercedes-Benz, Ola Källenius, sugerează o...

TikTok / sursa foto: Pexels.com / cottonbro studio

TikTok dispare din SUA. Google și Apple au șters aplicația

Serviciile TikTok au fost suspendate în Statele Unite,...

Microsoft ajunge pe locul trei în industria jocurilor video
Știrile dimineții / Foto: Freepik

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi aducem în prim-plan cele mai importante subiecte...

Adrian Câciu
Contabil
Flacără la aragaz / Foto: Freepik
Baterii pentru stocarea energiei / Foto: Freepik
TVA
Fabrică de imbuteliere Pepsi

Pepsi, dată în judecată în SUA de protecția consumatorului

Comisia Federală pentru Comerț (FTC), instituția care...

Exploatare de litiu
Fermieri stau pe o combină agricolă / Foto: Freepik
Vaporul eCSOV

A început marea electrificare a transportului naval

Industria navală face pași importanți către un viitor...

ByteDance, compania mamă a TikTok
Stațiune de schi
FMI
Agenție BRD
Foto: Pexels.com
foto: pexels.com

pixel