Plafonarea prețurilor. Adrian Negrescu: Este doar o măsură de imagine, nimic altceva
Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Analistul Adrian Negrescu explicând cum stau lucrurile / FOTO: Facebook
Analistul Adrian Negrescu explicând cum stau lucrurile / FOTO: Facebook
Propunere controversată pe masa Executivului: comercianţii de produse tradiţionale îi cer premierului ca marile magazine să fie închise în weekend, în contextul în care premierul Marcel Ciolacu a anunțat că plafonarea adaosurilor la preţurile alimentelor de bază să fie prelungită până la 31 decembrie 2024. Ce spune analistul financiar Adrian Negrescu.

Această solicitare vine în contextul în care premierul Marcel Ciolacu a anunţat ca plafonarea adaosurilor la preţurile alimentelor de bază să fie prelungită până la 31 decembrie 2024. El a precizat că măsura este una justificată, până când inflația va ajunge sub 5%, adică la sfârșitul anului.

Conform propunerii menționate, supermarketurile ar urma să fie închise începând de sâmbătă, de la ora 13,00, până luni dimineață. Unul dintre argumentele aduse este că, astfel, oamenii se vor îndrepta mai mult spre piețe și târguri tradiționale, contribuind, astfel, la creșterea vânzărilor de produse românești. 

Se va bloca tot ce înseamnă comerț

”Este foarte dificil să-i trimiți pe oameni să-și facă toate cumpărăturile la supermarket. Cei care au venit cu propunerea ca în weekend acest tip de magazine să nu funcționeze nu au făcut un studiu de piață să vadă că la sfârșit de săptămână sunt cele mai mari vânzări în magazinele alimentare. O astfel de măsură nu ar face, în opinia mea, decât să blocheze tot ce înseamnă comerț în momentul de față”, a comentat analistul financiar Adrian Negrescu într-o intervenție la postul de televiziune Antena3 CNN. 

Dovada o resimțim cu toții

”În ceea ce privește plafonarea prețurilor, astăzi am lansat un studiu în piață în care spuneam că adaosul comercial mediu la nivelul întregii industrii se ridică, în prezent, undeva la 11%. Iar noi am plafonat la 20%. Prin urmare, era de așteptat ca această măsură să nu funcționeze, este doar o măsură de imagine, care nu face absolut nimic. Iar dovada este că avem cea mai ridicată inflație din Uniunea Europeană”, a spus analistul financiar. 

Soluția? TVA zero 

Bun, dar atunci de ce mențin această măsură a plafonării? ”Este o măsură cu caracter electoral, nimic altceva, în condițiile în care adaosul comercial câștigat de magazine este mai mic decât cel plafonat, era de așteptat să se întâmplă lucrul acesta. Nu funcționează și nu va funcționa decât în măsura în care luăm și noi măsurile pe care le-au luat alții. Și anume reducerea TVA la zero la produsele alimentare de bază, dacă vrem cu adevărat să vedem o scădere semnificativă de prețuri. 

Mulți s-au dus în zona de evaziune fiscală

Și mai mult decât atât, nu trebuie să intervenim pe lanțurile economice, pentru că deja industria alimentară s-a bulversat și am ajuns la niște aberații din punct de vedere fiscal. Nu mai vorbesc de faptul că foarte multe magazine mici s-au dus în zona de evaziune fiscală, pentru că nu își mai permit, din punctul meu de vedere, să susțină plata taxelor ca urmare a majorării impozitelor de la 1 ianuarie pentru mediul de business”, a punctat analistul financiar.    

În analiza ”Retailul, principalul motor al economiei, dă semne de avarie”, Adrian Negrescu, managerul firmei Frames care a elaborat studiul, se subliniază, printre altele, că ”majorarea TVA la produsele alimentare sănătoase, creşterea taxelor pentru produsele cu zahăr, băuturi şi tutun, alături de creşterea taxelor pe afaceri şi prelungirea plafonării adaosului comercial au avut un efect de bumerang

În perioadă de criză totul este altfel

În loc să ducă la creşterea încasărilor, au contribuit la scăderea vânzărilor, fapt care demonstrează, dacă mai era nevoie, că atunci când creşti taxele în perioadă de criză, încasările scad vertiginos, un element de manual de economie”.

Citând datele Institutului Naţional de Statistică care confirmă o accentuare a tendinţei negative să scădere a puterii de cumpărare, se estimează că, prin urmare, ”problema vine din dimensiunea salariilor, nu din preţul produselor sau adaosul practicat. Dovadă că, potrivit datelor Eurostat, preţul mediul al produselor de consum din România reprezintă 59% din media UE”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Cod galben de inundaţii, sâmbătă seara. Zonele vizate

A fost emis un cod galben de inundaţii.

Compania de audit a Trump Media, acuzată de fraudă

Firma de audit a Trump Media, compania care conduce...


pixel