Din exterior, la prima vedere, ai putea crede că nimic nu s-a schimbat de la Polonia comunistă la șantierul naval istoric din Gdansk. Cărămizile roșii ale marilor hangare sunt încă acolo, din ce în ce mai dărăpănate. Totuși, totul este diferit.
Sub uriașele macarale verzi care alcătuiesc ADN-ul Gdanskului, navele sovietice au făcut loc iahturilor de lux, turbinelor eoliene, galeriilor de artă, skatepark-urilor și restaurantelor la modă. În ciuda mai multor crize și a dificultăților economice, șantierul naval în plină tranziție își construiește, încetul cu încetul, o nouă viață.
O moștenire bogată, dar pe cale de dispariție
Locul este plin de istorie. Originea construcțiilor navale datează din epoca medievală, și a durat până la sfârșitul secolului al XIX-lea când șantierul naval, redenumit „Șantierul Naval Imperial”, a devenit cel al Imperiului German, înainte de a fi numit „Lenin” după cel de-al Doilea Război Mondial, în regim comunist. Aici s-a născut în 1980 sindicatul Solidarnosc, condus de tehnicianul Lech Wałęsa (Premiul Nobel pentru Pace în 1983)
Dar în 1996, după liberalizarea țării, șantierul naval Lenin a dat faliment și teritoriul a trecut dintr-o criză în alta, în detrimentul conservării patrimoniului său, în pericol din lipsă de întreținere. „Economia șantierului naval era foarte legată de URSS. Când s-a prăbușit, s-au anulat o mulțime de contracte și, fără ajutor din partea guvernului polonez, șantierul a dat faliment. Ultimul director a avut ideea să-l vândă prin tragere la sorți. Această idee a supraviețuit”, explică Alan Aleksandrowicz, șeful InvestGDA, organismul public responsabil cu atragerea investitorilor la Gdansk.
La sfârșitul anilor 1990, activele au fost așadar vândute, iar șantierul naval Lenin privatizat. Zona este acum împărțită între o multitudine de proprietari, în timp ce mai mulți jucători din industria construcțiilor navale s-au stabilit pe șantierul industrial. „Vânzarea șantierului a marcat începutul transformării șantierului, dar drumul a fost foarte lung”, își amintește Alan Aleksandrowicz.
Renașterea a început cu adevărat în 2012, când orașul a finalizat construcția „Centrului European de Solidaritate” în interiorul șantierului industrial, pentru a comemora istoria Solidarnosc - Lech Wałęsa, astăzi în vârstă de 79 ani, încă mai are birou acolo. Proiectul a revitalizat sectorul, atrăgând alți investitori precum Baltic Property, care a construit noi locuințe și a investit în infrastructură.
Orașul tânăr
Situl industrial extins poate fi împărțit acum în aproximativ în trei zone. Spre sud, se construiesc noi locuințe și birouri. În centru, inima istorică, care a fost cândva faimosul „Șantier naval Lenin”, a rămas mult timp neatractiv pentru investitori, ofilindu-se, deși aici se regăsesc cele mai catalogate clădiri de reabilitat. În sfârșit, ultima zonă, care este ca un fel de cordon, este dedicată contruirii și întreținerii navelor.
Fostul „Șantier naval Lenin” (70 de hectare în total), redenumit „Orașul Tânăr”, nu mai face part din industria grea. La fel ca Liverpool, Capitală Culturală Europeană în 2008, sau Bilbao, care a servit drept exemplu pentru multe alte reconversii ale siturilor industriale, Gdansk se bazează în special pe cultură pentru a reînvia.
Aici prinde deja contur un nou cartier mixt, cu locuințe, divertisment și birouri, totul combinat cu moștenirea industrială renovată și construcții noi. Un proiect derulat în special de doi investitori belgieni, Alides și Revive, care au cumpărat cele 16 hectare ale Șantierului Naval Imperial de la un fond danez de investiții în 2017 pentru 500 de milioane de euro (conform cifrei ziarului belgian La Libre). Asociația mixtă Stocznia Cesarska a fost creată pentru a gestiona reabilitarea acestei piese de istorie.
Dezvoltatorul a reabilitat deja vechiul sediul al conducerii șantierului, o clădire ce datează din 1878. Peste 4.000 m2 complet renovați găzduiesc acum sediul Stocznia Cesarska și spații de coworking. ”Primul pas a fost să ne arătăm respectul față de sit, începând cu reabilitarea patrimoniului, înainte de a construi ceva nou”, spune Dagmara Rozkwitalwska, managerul de dezvoltare
Aceeași strategie și pentru vechea stație de pompieri, complet abandonată. Din 2022, imobilul adăpostește o cramă și un restaurant, adesea plin, dovadă că viața a revenit pe șantier. Și de când Stocznia Cesarska a doborât gardurile, oamenii din Gdansk s-au întors. Mai ales seara și în weekend. În timpul zilei, muncitorii se amestecă printre cei care locuiesc aici. Seara e rândul petrecăreților să-și facă apariția. În total, promotorul plănuiește să dezvolte 360.000 m2, inclusiv aproximativ 3.500 de locuințe de vânzare. "Ne-am gândit la un plan global, care să păstreze istoria locului, dar mai deschis, mai primitor”, justifică Dagmara Rozkwitalwska.
Șantierul naval, un mare jucător în Europa
Dar dacă Orașul Tânăr nu mai este potrivit pentru industria grea, Gdansk nu a renunțata la construcțiile navale. Această industrie a reușit să se mențină pe amplasamentul industrial. După faliment, Stocznia Gdanska, denumirea poloneză a fostului șantier naval Lenin, a fost privatizată în 2007, cumpărată de un grup ucrainean: Uniunea Industrială din Donbass care i-a permis supraviețuirea. Totodată, șantierul naval Remontowa, specializat în repararea ambarcațiunilor și situat pe „insula” despărțită de cele două brațe ale râului Vistula, a cunoscut o traiectorie mai flamboioasă.
Cele două entități, care anterior făceau parte din același grup, au fost separate în 1952, iar Remontowa a cunoscut zeci de ani de expansiune începând cu anii 1990. Compania se mândrește chiar că este cea mai activă din regiune, lider european în repararea și transformarea ambarcațiunilor de tot felul. Aproximativ 200 de nave trec în fiecare an prin mâinile grupului, care cuprinde 26 de entități, dintre care 12 la situl industrial Gdansk.
De jur împrejur, s-au instalat o mulțime de constructori privați mai mici. În special specialiști în iahturi de lux, precum Sunreef sau Amber Yachts. „Gdansk rămâne unul dintre cei mai mari jucători navali din Europa, în principal prin șantierele navale private”, confirmă Alan Aleksandrowicz de la InvestGDA. "Viitorul amplasamentului industrial aparține inovației. Oamenii care au o viziune îndrăzneață și diferită vor putea să mențină construcția navală în aceste regiuni și să creeze locuri de muncă acolo", spune el.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Greenpeace România a câștigat...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...
Decizia adoptată în ședința de...
Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...
Trenul nou a fost anulat joi...
În şedinţa de joi a...
Legile gravitației par să se...
Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...
MF sprijină autoritățile locale...
Potrivit celui mai recent...