Povestea se repetă. Ce se întâmplă cu exporturile de GNL american

Autor: Elena Cristian
Data actualizării:
Data publicării:
Vas transportor de gaze naturale lichefiate
Vas transportor de gaze naturale lichefiate
S-a mai întâmplat în primul mandat al președintelui Donald Trump.

Pentru prima dată în ultimii cinci ani, China nu a mai importat gaze naturale lichefiate (GNL) din Statele Unite timp de 60 de zile, marcând cea mai lungă întrerupere a livrărilor din această perioadă. Potrivit datelor furnizate de compania de consultanță Kpler și transmise de Bloomberg, în prezent nu există nicio navă de transport GNL cu destinația China care să provină din SUA.

Această stagnare survine în contextul înrăutățirii relațiilor comerciale și diplomatice dintre Beijing și Washington, ce determină cumpărătorii chinezi să redirecționeze livrările sau chiar să le revândă către alte piețe.

Precedente istorice și evoluția taxelor vamale

Un precedent similar a fost înregistrat în timpul primului mandat al fostului președinte american Donald Trump, când comerțul bilateral cu GNL a fost suspendat pentru aproximativ 400 de zile, până în aprilie 2020. Actuala pauză de 60 de zile reflectă reaprinderea tensiunilor comerciale, materializate în impunerea de noi taxe vamale.

La 10 februarie, China a introdus o taxă vamală de 15% asupra 
livrărilor de GNL din SUA, ca răspuns la politicile tarifare americane. Începând de săptămâna trecută, aceste tarife s-au extins, ajungând la un total de 49%, potrivit unei analize realizate de Wei Xiong, analist la Rystad Energy. În paralel, autoritățile de la Beijing au anunțat că, începând cu 10 aprilie, toate bunurile importate din Statele Unite vor fi taxate suplimentar cu 34%.

Reorientarea fluxurilor comerciale și flexibilitatea pieței chineze

Piața GNL se confruntă astfel cu o decuplare simbolică și practică între cel mai mare cumpărător global — China — și cel mai mare vânzător — Statele Unite. Această ruptură este alimentată atât de politica tarifară, cât și de factori interni ai pieței asiatice.

Condițiile meteorologice favorabile, alături de nivelurile ridicate ale stocurilor interne de gaze, reduc presiunea asupra cererii de GNL în China. Drept consecință, importatorii chinezi au câștigat o marjă mai largă de manevră pentru a revinde livrările contractate din SUA către piețe alternative din Europa și Asia, conform contractelor de tip "take-or-pay" încheiate anterior.

Perspective și implicații pe termen lung

În evaluarea analiștilor, perspectiva unei "pauze comerciale" prelungite în sectorul GNL între cele două mari puteri economice este tot mai probabilă, mai ales în lipsa unui cadru de renegociere a relațiilor comerciale bilaterale.

Pe termen lung, această decuplare riscă să reconfigureze lanțurile globale de aprovizionare cu GNL și să slăbească stabilitatea comerțului energetic internațional, cu posibile efecte asupra prețurilor și disponibilității resurselor în regiunile dependente de importuri.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Sterică Fudulea
Dan Sucu. Foto: Agerpres
Fondul Proprietatea
Foto: Reuters
Showroom auto / Foto: Freepik
Ilustrație: Oana Pavelescu

ANAF, informare despre depunerea Formularului 100

Informaţii importante de la ANAF pentru contribuabili.

Stâlpi de înaltă tensiune / Foto: Freepik
Freepik.com
Robor

ROBOR a coborât sub nivelul de 7%

Indicele ROBOR la trei luni a scăzut, vineri, la 6,99%.

Freepik.com
Cu lista la cumpărături

TVA 11% sau 21%? Ghid complet al noilor cote de la 1 august

Cota redusă de TVA este păstrată doar pentru anumite...

Foto: Freepik.com
Colaj foto
Ilie Bolojan
Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor
Salina Praid
Grevă / sursa foto: Freepik.com / EyeEm
David Popovici și Daniel Dines, CEO UiPath
Camioane de marfă
Rovinieta
Tanczos Barna
Sediul Ministerului Finanțelor / Foto: Silviu Matei / Agerpres

pixel