Prețul petrolului crește. Efectele imediate

Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
În mod normal, carburanții nu ar trebui să se scumpească
În mod normal, carburanții nu ar trebui să se scumpească
De aproape o săptămână, prețul petrolului s-a înscris pe un trend ascendent de care parcă nu ar vrea să se mai despartă. Pratic, aurul negru a recuperat pierderile înregistrate în decembrie, când nimic nu părea să stăvilească prăbușirea cotațiilor. 

Cotațiile la contractele futures pentru petrolul marca Brent au depășit pragul psihologic de 60 de dolari/baril. Țițeiul a început să se scumpească din 28 decembrie 2018, când barilul de aur negru cu extracție din Marea Nordului a costat 52,2 dolari și, de atunci, a crescut la fiecare ședință de tranzacționare, devenind cea mai lungă perioadă de redresare începând din iulie 2007.

Miercuri, creșterea cotațiilor la petrol a fost de 14,5%, ceea ce aproape că a permis recuperarea deprecierii din decembrie 2018 când, în nouă zile, din 14 până în 24 ale lunii, prețurile s-au prăvălit de la 60,28 dolari/baril la 50,47. Tendința ascendentă a afectat inclusiv petrolul american marca WTI, care, de la sfârșitul anului trecut s-a scumpit cu aproape 6 dolari, de la 45,33 delari/baril în 28 decembrie, la 51,25.

Cauzele

- Demararea, în 7 ianuarie, a negocierilor dintre Statele Unite și China menite să minimizeze consecințele războiului comercial dintre cele două țări. Atât Washingtonul, cât și Beijingul au vorbit de progrese și rezultate bune. Deși nu există o declarație oficială în acest sens, se pare că părțile sunt dispusă să încheie un armistițiu comercial, estimează Bloomberg.

- Progresul din negocierile dintre China și SUA influențează prețul petrolului, pentru că scăderea de la sfârșitul lunii decembrie 2018 a fost generată de temerile legate de o suprasaturare a pieței, dar și de vânzările de active de pe piață, explică analiștii Commerzbank. ”Această scădere a fost urmare a temerilor că neînțelegerile comerciale vor încetini evoluția Statelor Unite și a Chinei, reducând, astfel, cererea la petrol din partea a două economii importante ale lumii”, au arătat experții, citați de Wall Street Journal.

- Redresarea cotațiilor la acțiunile marilor companii din sectorul tehnologic. ”Se poate spune că piețele îl obligă, practic, pe președintele american, Donald Trump, să meargă la compromis și să ajungă la o înțelegere cu cei de la Beijing. Iată de ce, investitorii sunt ceva mai optimiști”, au arătat, la rândul lor, analiștii Deutsche Bank.

- Previziunile privind scăderea stocurilor de petrol ale SUA.

- A intrat în vigoare ultimul acord încheiat de OPEC cu alți producători mondial de petrol, inclusiv Rusia, privind reducerea cotelor de producție cu 1,2 milioane de barili pe zi.

- Anunțul Rezervei Federale a SUA privind amânarea unei noi majorări a dobânzii cheie în cazul în care economia americană va acuza o încetinire.

Efecte

Pe termen scurt nu poate fi decât bucuria țărilor producătoare care fac sau nu parte din OPEC că, în sfârșit, au reușit să redreseze piața. Un petrol ieftin înseamnă pentru ele venituri mai mici la buget, cu impac negativ asupra cheltuielilor. Un țiței mai scump este, de asemenea, o veste bună și pentru companiile petroliere, care, astfel, își pot duce la îndeplinire planurile de investiții. Este vorba de deschiderea de noi zăcăminte, de cheltuieli de natură socială, de lucrări de prospectare, dar și de realizarea programelor de ecologizare a producției.

Citește și Prețul petrolului în 2019. Varianta Societe Generale

În mod normal, o asemenea scumpire nu ar trebui să antreze și creșterea prețului la carburant. Mai ales că, potrivit analiștilor, tendința actuală se poate schimba în orice clipă și nimeni nu poate anticipa ce se va întâmpla mai departe. Deci, pentru populație, această scumpire ar trebui să rămână fără efecte imediate. De fapt, nici pe termen lung lucrurile nu ar fi normal să se schimbe, având în vedere că, în prognozele lor, experți bancari și nu numai și-au revizuit în jos evoluția prețului la țiței pentru 2019. În medie, el ar trebui să se situeze undeva între 60 și 65 de dolari/baril. Cu alte cuvinte, acum s-a atins limita de jos a acestui coridor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia
Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik
LM 400 / FOTO: Flichr

Lockheed Martin lansează un nou vehicul spațial

Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...

Marcel Boloș / Foto: Inquam Photos / George Călin
Dolari / sursa foto: Freepik.com
Dumitru Nancu
Dumitru Nancu
Tineri / Foto: Freepik

pixel