Duminică, Israelul a afirmat că incidentul a fost "un act iranian de terorism", cu consecinţe pentru securitatea maritimă internaţională. Nava aparţine Marii Britanii şi este operată de niponi.
Luni dimineaţa, la hub-ul de gaze TTF de la Amsterdam, unde se stabilesc preţurile de referinţă în Europa, cotaţiile futures la gaze naturale cu livrare în luna următoare au urcat cu 6,9%, apoi s-a înregistrat un avans de 3,4%, la 46,58 euro pentru un Megawatt-oră (MWh). Creşterea vine după patru sesiuni de scăderi ale preţurilor europene la gaze naturale.
În cea mai mare parte a nord-vestului Europei temperaturile ar urma să scadă spre finalul lunii sub nivelul normal, ceea ce ar putea majora cererea pentru încălzire. Separat, capturarea navei în sudul Mării Roşii sporeşte temerile că războiul Israel-Hamas ar putea duce la perturbări mai extinse ale transportului maritim.
Până acum, transporturile de produse energetice au fost în mare parte neafectate de conflictul din Orientul Mijlociu, dar Marea Roşie, inclusiv Canalul Suez, sunt una dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume. Petrolierele din Qatar - un exportator cheie de gaze naturale lichefiate (GNL) - trec în mod regulat prin regiune, în drumul lor spre Europa.
"În prezent, orice ar putea deveni, teoretic, o problemă, pare să ducă la o creştere de preţuri. În mod potenţial conflictul s-ar putea extinde şi ar putea perturba fluxurile din Qatar spre Europa, dar în prezent nu sunt indicii că s-ar întâmpla aşa ceva", a apreciat Jonathan Stern, cercetător principal invitat la Oxford Institute for Energy Studies.
Şi piaţa petrolului se confruntă cu dificultăţi. În septembrie, cotaţia barilului de ţiţei a ajuns la 98 de dolari, cel mai ridicat nivel din 2023, dar de atunci a scăzut, ajungând la aproximativ 80 de dolari. Temerile privind evoluţia economiei şi cererea au afectat preţurile, în pofida sprijinului de pe urma reducerilor de producţie decise de OPEC+ (Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol şi aliaţii) şi a conflictului din Orientul Mijlociu. Viitoarea reuniune a OPEC+ este programată în 26 noiembrie, la Viena, iar analiştii urmăresc cu atenţie declaraţiile principalilor producători de petrol.
Europa se pregăteşte de iarnă cu capacităţile de stocare a gazelor pline şi importuri masive de GNL, dar continentul rămâne vulnerabil la riscurile de aprovizionare, după ce criza energiei de anul trecut a redus semnificativ fluxurile de gaze ruseşti.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Analistul economic Cristian...
Miniștrii europeni de externe,...
Contribuabilii trebuie să...
Banca Națională a publicat...
Cererea pentru extrem de...
Pierderile sunt de ambele părți...
UE adoptă al 16-lea pachet de...
România a pierdut titlul de țară cu cea mai mare...
Comisia de muncă din Senat...
Analistul economic Cristian...
Camera Deputaților urmează să...
Berkshire Hathaway, compania legendarului investitor...
Janusz Bugajski, Senior Fellow...
Uniunea Europeană lansează un...
Parlamentul României analizează...
O analiză a Deutsche Bank.
Senatul dezbate un proiect de...
Rețeaua de comunicații Starlink, deținută de miliardarul...
OPEP și aliații săi se confruntă cu o dilemă delicată:...
Producătorul american de medicamente deschide un centru...
Într-o mișcare strategică complexă, Starlink a devenit...
Guvernul României urmează să...
Fabricanții europeni trimit în...
Anunțul vine după ce fondatorul...
Despre examenul scris pe care ar urma să-l susțină...
Arieratele bugetului general...