Duminică, Israelul a afirmat că incidentul a fost "un act iranian de terorism", cu consecinţe pentru securitatea maritimă internaţională. Nava aparţine Marii Britanii şi este operată de niponi.
Luni dimineaţa, la hub-ul de gaze TTF de la Amsterdam, unde se stabilesc preţurile de referinţă în Europa, cotaţiile futures la gaze naturale cu livrare în luna următoare au urcat cu 6,9%, apoi s-a înregistrat un avans de 3,4%, la 46,58 euro pentru un Megawatt-oră (MWh). Creşterea vine după patru sesiuni de scăderi ale preţurilor europene la gaze naturale.
În cea mai mare parte a nord-vestului Europei temperaturile ar urma să scadă spre finalul lunii sub nivelul normal, ceea ce ar putea majora cererea pentru încălzire. Separat, capturarea navei în sudul Mării Roşii sporeşte temerile că războiul Israel-Hamas ar putea duce la perturbări mai extinse ale transportului maritim.
Până acum, transporturile de produse energetice au fost în mare parte neafectate de conflictul din Orientul Mijlociu, dar Marea Roşie, inclusiv Canalul Suez, sunt una dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume. Petrolierele din Qatar - un exportator cheie de gaze naturale lichefiate (GNL) - trec în mod regulat prin regiune, în drumul lor spre Europa.
"În prezent, orice ar putea deveni, teoretic, o problemă, pare să ducă la o creştere de preţuri. În mod potenţial conflictul s-ar putea extinde şi ar putea perturba fluxurile din Qatar spre Europa, dar în prezent nu sunt indicii că s-ar întâmpla aşa ceva", a apreciat Jonathan Stern, cercetător principal invitat la Oxford Institute for Energy Studies.
Şi piaţa petrolului se confruntă cu dificultăţi. În septembrie, cotaţia barilului de ţiţei a ajuns la 98 de dolari, cel mai ridicat nivel din 2023, dar de atunci a scăzut, ajungând la aproximativ 80 de dolari. Temerile privind evoluţia economiei şi cererea au afectat preţurile, în pofida sprijinului de pe urma reducerilor de producţie decise de OPEC+ (Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol şi aliaţii) şi a conflictului din Orientul Mijlociu. Viitoarea reuniune a OPEC+ este programată în 26 noiembrie, la Viena, iar analiştii urmăresc cu atenţie declaraţiile principalilor producători de petrol.
Europa se pregăteşte de iarnă cu capacităţile de stocare a gazelor pline şi importuri masive de GNL, dar continentul rămâne vulnerabil la riscurile de aprovizionare, după ce criza energiei de anul trecut a redus semnificativ fluxurile de gaze ruseşti.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Inteligenţa artificială...
28.866 firme au fost radiate la...
Exporturile Chinei au crescut luna trecută mai puţin...
SUA și China ar putea dezgheța...
Noi discuții comerciale între...
Renault urmează să se instaleze în Ucraina pentru a...
Țara care vrea să stopeze...
ANAF anunță sancțiuni dure...
Amazon face curățenie în divizia de cărți: concedieri la...
Președintele Ungariei, vizită de solidaritate la Praid.
Starlink intră pe piața maritimă și aviatică.
Europa se pregătește pentru o...
Primăriile din România își fac...
Gemfields intră în atenția...
Peste 6500 de firme și-au...
Creșterea masivă a...