Dăianu, avertisment privind deficitul României: Dacă facem greşeli mari vom fi pedepsiţi
Pieţele financiare şi-ar putea...
"În ultimii 2 ani Asociația Energia Inteligentă (AEI) a reușit electrificarea a 8 cătune izolate din România. O ”picătură de electrificare” în întunericul care cuprinde zeci de mii de gospodării românești. Uneori sarcasmul autorităților față de obligația pe care o au conform Constituției României, față de soarta acestor oamenim este dezarmantă: ”ce să le facem, oricum o să moară”, ”ăștia, nu mai vin la vot, cu banii aceștia asfaltez 2 km de drum și i-au 10 voturi” etc.
Statistica ultimilor 2 ani al acțiunilor AEI arată, că de la momentul identificării cătunelor fără energie (care se face prin prieteni, autoritățile în general nu au o centralizare a acestor cazuri) până la momentul obținerii surselor de finanțare și trecerea la realizarea proiectului de electrificare jumătate din proprietarii gospodăriilor identificate decedează (în condițiile în care în cazul AEI nu a durat niciodată mai mult de 6 luni). Să ne imaginăm ce s-a întâmplat în cei 33 de ani de promisiuni neonorate ale autorităților!
Mergând în istorie Programul RPR/RSR de Electrificare a Satelor s-a desfășurat între anii 1950 și 1970, anul în care a fost declarat încheiată “cu succes” electrificarea României. În fapt. anii 1990 au găsit România în situația în care rămâneau un număr semnificativ de localități rurale izolate, greu accesibile, neelectrificate, situație care se continuă și în prezent. După anul 1990 până în prezent nicio inițiativă guvernamentală în domeniu nu și-a atins nici măcar parțial obiectivele expuse în câteva rânduri de autorități.
Concret primul program național de electrificare coerent după ani 90 a fost aprobat în 2007 printr-o hotărâre de guvern, iar actul normativ preciza că existau 67.738 de gospodării neelectrificate la nivelul întregii țări. Soluția identificată era conectarea acestora la rețeaua de distribuție de electricitate, mai puțin în cazul localităților rurale izolate, unde hotărârea menționează ca soluție folosirea de grupuri de generare independente. Costul unitar al conectării la rețea pentru o locuință era prevazut în actul normativ în funcție de amplasament. Nu au existat suficiente pârghii de ordin administrativ, financiar, tehnic și juridic pentru un management eficace al Programului.
Planul din 2007 a fost abandonat, iar în 2012, Guvernul a pus în dezbatere publică o altă hotărîre de guvern privind Programul Național de Electrificare 2013-2016, în care se prevedea că există un număr superior de gospodării neelectrificate, cu aproximativ 30.000 mai mult decât în urmă cu cinci ani. De asemenea, s-a pus în discuție și costul unitar estimat pentru racordare, mult mai mare față de costul estimat în Hotărârea de Guvern precedentă, nefiind clară originea diferenței. Pe baza acestor cifre, la nivelul întregii țări se estima un cost cu electrificarea de 310 milioane USD. Proiectul de Hotărârea de Guvern a fost promovată în dezbatere publică în august 2012, dar nu a fost niciodată adoptată, iar agenția responsabilă cu implementarea a fost desființată prin ordonanță de urgență la finalul aceluiași an, atribuțiile ei fiind preluate de Ministerul Economiei, demers care nu a fost materializat.
În 2016, Guvernul Cioloș a făcut la rândul său o încercare, prin programul guvernamental „Prima lumină”. Cabinetul Cioloș a picat rapid, după un an de mandat, iar din program nu a rămas decât un memorandum semnat cu Guvernul Norvegiei pentru electrificarea unui număr de 10.000 de case. Nici acesta nu a fost finalizat însă.
În 2019, Guvernul României are o nouă încercare de electrificare, însă doar a unui număr de 7.136 locuințe izolate care au fost centralizate de Ministerul Energiei ca fiind aflate la peste 2 km de rețea, deși potrivit unei estimări a Ministerului Energiei pe baza datelor colectate de la Consilii Județene si Prefecturi, în 2018 peste 52.000 de gospodării nu aveau curent electric. În programul “Sisteme fotovoltaice pentru gospodarii izolate”. Se prevedea instalarea de panouri fotovoltaice la gospodăriile izolate, statul intenționând să acorde o finanțare nerambursabilă de 25.000 lei pentru fiecare gospodărie, acoperind 100% din cheltuielile eligibile, ceea ce înseamnă montajul și costurile pentru un sistem fotovoltaic complet de 3 kWh, considerat suficient să asigure unei familii atât iluminatul, cât și consumul de energie pentru electrocasnice. De implementarea lui era responsabilă Administrația Fondului de Mediu (AFM), dar aplicanții direcți sunt primăriile, care cer fonduri pentru gospodăriile din administrare. Bugetul aprobat era de 230 milioane lei din Buget. Programul s-a dovedit în primele etape un eșec prin numărul redus de solicitări, în principal din cauza modului în care a fost conceput ghidul de finanțare (ex. inexistența datoriilor către stat, condiție aproape imposibil de îndeplinit de multe UAT-uri mici, eligibilitatea beneficiarului în privința statutului proprietății, acte de succesiune etc).
În plin secol XXI, România, stat membru UE și NATO, manifestă o semnificativă rămânere în urmă în ce privește finalizarea procesului de electrificare a zonelor rurale cu aproape 100.000 de locuinte rămase nelectrificate, conform datelor newsenergy,ro
În privința măsurilor de finanțare 2021-2027 identificate de energogetica.ro, se prezintă următoarele programe:
“Schema de granturi mici – Electrificare”, finantata de catre Guvernul Norvegian din anvelopa 2014 – 2021 și care poate fi extrapolată și în actuala anvelopă, cu ajustări asumate de părți.
Suma alocată: 5 mil Eur
Valoare grant: între 30.000 și 200.000 Euro
Beneficiari țintă - gospodării și comunități rămase nelectrificate datorită lipsei de fezabilitate economică a racordurile la rețelele publice. Sunt eligibile cheltuieli de max. 5.000 Eur/gospodărie pentru soluții E-RES și 5.000Eur/gospodărie pentru extinderea rețelelor. Aceasta presupune proiecte pentru mai multe gospodării sau comunități întregi mici izolate.
Programul nu a avut succes, relativ puține gospodării beneficiind de acest program.
Fondul de acțiune în domeniul managementului energiei durabile - Susține managementul energiei durabile la nivelul localităților sărace/ subdezvoltate din România, prin îmbunătățirea infrastructurii municipale, sporirea capacității și gradului de conștientizare cu privire la eficiența energetică și energia regenerabilă
Buget total: 8 mil RON
Finanțare: 85% finanțare publică
Managementul programului: MLPDA
Obiectivul suna generos, dar nu justifica existența unui program separat, cu obiective care pot fi încadrate în alte programe și care nu justifică efortul administrativ suplimentar.
Fondul de Mediu - Program național “ Sisteme fotovoltaice pentru gospodării izolate”
Managementul programului: Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor - AFM prin bugetul propriu anual și alte fonduri externe
Achiziția și operarea de instalații fotovoltaice de producere E-RES pentru persoane fizice și juridice,
Valoare maximă proiect: 20.000 Ron și o capacitate minimă instalată de 3 kW
Programul nu a fost unul de succes din cauza conceperii criteriilor de eligibilitate a beneficiarilor și a sistemului de implementare.
La programele de mai sus se pot adăuga inițiativele private, toate de success, fie din zona de activități cu specific non-profit sau din zona de promovare a tehnologiilor off-grid, vezi Energie pentru Viață – Asociația Energia Inteligentă, Econet Romania – Electrificarea satelor din Apuseni sustinut de Ministerul Federal German al Economiei și Energiei sau ONG-ul Free Miorița.
AEI va continua și anul acesta să aducă lumină gospodăriilor fără current din România, dar propune lansarea unui program național de electrificare a satelor românești: “Energie pentru Viață”, care să facă ca în 3 ani să nu mai existe case fără energie electrică în România:
Ajutoare de stat acordate operatorilor de distribuție energie electrică, pentru investiția de bază exclusiv racordul individual în situația alegerii variantei optime economice ca fiind conexiunea la rețea, Ajutoare de stat pentru sisteme off grid individuale: sistem de înmagazinare (baterii) și system de producere a energiei electrice (miniturbine / panouri fotovoltaice), Ajutoare de stat pentru Cooperative de energie regenerabilă care să asigure atât locuințele fără energie, cât și locuințele racordate la sistemele de energie electrică dar a căror propirietari se găsesc în sărăcie energetică
Mulțumim energogetica.ro pentru informațiile furnizate."
Dumitru Chisăliţă, preşedinte AEI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Pieţele financiare şi-ar putea...
Ministerul Finanţelor continuă...
România se numără din nou...
Indicele bancar ROBOR a înregistrat o nouă creştere.
Rusia este principalul...
Banca Naţională a comunicat...
Autoritatea Electorală...
Gabriel Zetea, noul președinte...
Declarațiile președintelui ales...
O analiză a BERD pe această...
BNR a transmis un comunicat în care sunt prezentate...
Pasiune, ritm, culoare - aceasta este Spania, iar...
Această măsură este esențială pentru ca Turcia să poată...
O realitate care ridică semne...
Analistul economic Adrian...
În mod specific, compania este interesată de...
Una dintre cele mai mari și...
Confortul și funcționalitățile...
Este o decizie majoră, care reflectă ambițiile Huawei de a-și construi un...
Angela Merkel și-a scris memoriile. ”Libertate” se...
Astăzi vă aducem în prim-plan știrile care conturează...
Kazahstanul intenționează să...
Cererea scăzută și concurența...