Românii au cheltuit mai mult în pandemie

Autor: Matei Ion
Data publicării:
Românii au făcut cheltuieli frenetice în pandemie
Românii au făcut cheltuieli frenetice în pandemie
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut în România, în primul trimestru al anului, cu aproape 14%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce mărcile private au câştigat teren în faţa celor naţionale şi au ajuns să acopere 21% din vânzările totale, arată datele GfK Consumer Panels & Services.

Studiul care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România evidenţiază faptul că, în intervalul ianuarie - martie 2020, pe fondul panicii generate de pandemia de COVID-19, dar şi al primelor măsuri impuse de autorităţi, stocurile făcute de către români s-au tradus printr-o majorare cu 11% a cantităţilor de bunuri de larg consum cumpărate, faţă de trimestrul I din 2019.

În acest context, şi cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum s-au majorat cu aproape 14%, raportat la perioada de referinţă.

Din perspectiva canalelor de cumpărare, românii s-au orientat către comerţul de proximitate, magazinele mici moderne şi discounterii înregistrând astfel cele mai mari creşteri, în primul trimestru al anului. În acelaşi timp, vânzările au crescut mult şi în hipermarketuri şi supermarketuri, iar comerţul tradiţional a înregistrat un salt ceva mai moderat, se menţionează în studiul de specialitate.

Studiu. Românii vor "rupe" ușile restaurantelor după terminarea pandemiei

Potrivit sursei citate, pe segmentul comerţului online, în T1 2020 vs T1 2019, cu 13% mai multe familii şi-au făcut cumpărăturile de larg consum de la distanţă. În plus, au fost cu 43% mai multe familii care au achiziţionat în mod repetat din online.

Cu toate acestea, în România comerţul online de bunuri de larg consum rămâne încă într-un stadiu incipient şi acoperă mai puţin de 1% din vânzări, din cauza unui nivel redus de acoperire, susţin realizatorii cercetării.

La capitolul produselor cumpărate, s-a înregistrat o consolidare a mărcilor private. Astfel, în primul trimestru al anului în curs, mărcile private au câştigat teren în faţa mărcilor naţionale şi au ajuns să acopere 21% din vânzările totale de bunuri de larg consum.

"Românii au cumpărat astfel de produse mai des decât anul trecut şi au cheltuit sume mai mari la vizită în magazin. Vânzările de mărci private s-au majorat cel mai mult în magazinele moderne de proximitate şi în discounteri. Exemple de categorii în care mărcile private au reuşit să îşi crească cel mai mult numărul de cumpărători sunt: apa, vinul, şampania şi băuturile spirtoase, dar şi detergenţii de rufe, produsele pentru curăţenie, produsele de hârtie, produsele pentru bebeluşi sau produsele pentru animalele de companie", relevă concluziile studiului citat.

Consultanţii subliniază că, din punct de vedere macroeconomic, raportat la cele mai recente estimări oficiale şi cel puţin momentan, România a reuşit să evite recesiunea. "PIB-ul României a avut un avans de 2,7% în primul trimestru al acestui an, în timp ce PIB-ul UE a înregistrat un declin de 3,2% faţă de perioada similară a anului trecut, cea mai mare scădere din 2019 şi până acum. Totuşi, această evoluţie include doar primele săptămâni de criză. Fondul Monetar Internaţional a revizuit previziunea pentru economia României de la +3,5% la începutul anului la minus 5%", se arată în document.

GfK Consumer Panels & Services este un studiu de tip continuu care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România pe baza unui eşantion reprezentativ naţional. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziţie (retail modern, retail tradiţional etc.). 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

foto: pexels.com
Euro vs dolar / FOTO: Freepik

Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar

Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...

Foto: pexels.com
Mașină electrică / sursa: Freepik.com
Bitcoin / Foto: Freepik
Jeff Bezos și Elon Musk
La volan, fără griji! FOTO: Freepik
Bentley

Bentley spune „nu încă”: ce ascunde strategia Beyond100+

Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik

pixel