AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Viitorul act normativ se află, în prezent, sub formă de proiect care ar putea suferi modificări comparativ cu versiunea inițială, mai ales că textul merge în Parlament pentru dezbatere și vot. Noile reguli ar trebui să se aplice începând cu 1 ianuarie 2026.
În varianta lui actualul, documentul face distincție între ”mașini mici” și ”camioane”, fapt care se va reflecta în modul în care va fi taxată circulația lor pe drumurile publice. Pe scurt, autoturismele vor plăti și pentru gradul de poluare, iar camioanele, ”la kilometru”.
Potrivit inițiatorului, noua construcție legislativă are la bază principiul ”poluatorul plătește” și este o consecință a obligațiilor asumate de România prin PNRR, la capitolul ”transport sustenabil”. În prezent, toate vehiculele care circulă pe drumurile publice din România sunt obligate să plătească rovinieta, diferențierea de tarife fiind determinată exclusiv de categoria vehiculului.
Rovinieta, numai pentru aceste vehicule
Conform noii reglementări propuse, rovinieta se va aplica vehiculelor cu o masă totală mai mică sau egală cu 3,5 tone. Valoarea acesteia va fi stabilită pe noi criterii, diferite de cele valabile în momentul de față. Pe lângă categoria vehiculului, vor fi introduse drept criterii de diferențiere clasa de emisii poluante în care este încadrat și durata de parcurs.
Astfel, prețul rovinietei va deveni direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului. Rovinieta va putea fi achiziționată pentru 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni, iar nivelul acesteia va fi stabilit prin ordin al Ministerului Transporturilor.
TollRo, o nouă taxă
În ceea ce privește vehiculele cu o masă mai mare de 3,5 tone, acestea vor fi supuse unui sistem de taxare diferit, denumit TollRo, care va fi interoperabil cu sistemele similare din celelalte țări membre ale UE. Noua formulă de taxare va presupune tarifarea utilizatorilor în funcție de distanța parcursă pe drumurile din România. TollRo se va calcula prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. La fel ca în cazul rovinietei, valoarea tarifului unitar ar urma să fie stabilită prin ordin de ministru.
Sancțiuni
Neplata rovinietei este contravenție, iar amenda aferentă va fi cuprinsă între minim dublul valorii anuale a acestui tarif și un maxim care reprezintă de patru ori contravaloarea anuală a rovinietei.
În ceea ce priveste utilizatorii de vehicule grele, în cazul neachitării, vor fi obligați la plata unor tarife compensatorii cuprinse între de 100 de ori contravaloarea TollRo datorat (dar nu mai mult de 1.000 de lei), în cazul în care poate fi determinată distanța parcursă și 2.000 lei, în cazul în care nu poate fi determinată distanța parcursă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Greenpeace România a câștigat...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...
Decizia adoptată în ședința de...
Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...
Trenul nou a fost anulat joi...
În şedinţa de joi a...
Legile gravitației par să se...
Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...
MF sprijină autoritățile locale...
Potrivit celui mai recent...
La data de 19 noiembrie 2024,...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...