Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Decizia armatei ruse de a trage focuri de avertisment și de a aborda un cargobot în Marea Neagră în acest weekend a adăugat un nou nivel de incertitudine în teatrul maritim de război din ce în ce mai intens, deoarece Moscova, aparent pentru prima dată, și-a pus în practică amenințarea de a trata transportul maritim civil cu destinația Ucraina ca fiind potențial ostil.
Ministerul rus al Apărării a anunțat duminică acțiunea, care a fost confirmată de oficialii ucraineni, iar o înregistrare video verificată de The New York Times arată un elicopter militar survolând deasupra cargoului Sukru Okan. Un grup de persoane în echipament militar poate fi văzut mergând pe punte și urcând în elicopter, în timp ce opt bărbați în haine civile - aparent echipajul navei - stau în apropiere.
Rămâne de văzut cum ar putea afecta acest eveniment fluxul de cereale pe mare din Ucraina, dar unii analiști și directori din industria navală au declarat că nu cred că episodul va afecta foarte mult un comerț care a fost deja restrâns de o blocadă rusească la o mică parte din volumul său obișnuit.
Dar reflectă tensiunile crescânde de la Marea Neagră, despre care analiștii occidentali au avertizat că ar putea escalada în violențe care să implice țări care nu sunt implicate direct în război. Avertismentul Rusiei de luna trecută cu privire la tratarea navelor țărilor terțe ca fiind ostile a stârnit temeri de confruntări armate, iar de atunci, forța navală ucrainenă a lansat mai multe atacuri asupra navelor de război rusești.
"Suntem, bineînțeles, îngrijorați de faptul că armata rusă și-ar putea extinde țintele asupra instalațiilor ucrainene de cereale pentru a include atacuri împotriva navelor civile din Marea Neagră", a declarat luni un purtător de cuvânt al Departamentului de Stat, Vedant Patel.
De când s-a retras luna trecută dintr-un acord care permitea navelor care transportau produse alimentare să părăsească porturile ucrainene, Rusia a bombardat intens aceste porturi, în special Odesa, distrugând peste 200.000 de tone de cereale, potrivit guvernului de la Kiev, și deteriorând grav infrastructura necesară pentru ca aceste exporturi să fie reluate. Oficialii ucraineni au afirmat luni că apărarea aeriană a doborât toate cele 15 drone de atac și opt rachete de croazieră lansate peste noapte asupra Odesa, dar au precizat că resturile căzute au provocat pagube, incendii și răniți.
Cu porturile principale ale Ucrainei închise, transportul maritim al acesteia a fost limitat la exporturile pe fluviul Dunărea, prin porturi mult mai mici - care au fost, de asemenea, atacate, dar nu la fel de des - și la bordul unor nave mult mai mici.
Abordarea navei Sukru Okan va contribui la îngrijorarea cu privire la viabilitatea acestei rute, dar este puțin probabil ca, în sine, să încline balanța în gândirea transportatorilor, a declarat Andrey Sizov, șeful SovEcon, o companie de consultanță pentru piețele de cereale din Marea Neagră.
"Este doar un alt memento că există un război în acea regiune", a spus Sizov.
Ministerul ucrainean de Externe a afirmat luni într-o declarație: "Facem apel la comunitatea internațională să ia măsuri decisive pentru a preveni acțiunile Federației Ruse care împiedică trecerea pașnică a navelor prin Marea Neagră".
Rusia a declarat că era în drepturile sale legale să oprească și să inspecteze nava.
Majoritatea navelor care se îndreaptă spre sau dinspre Ucraina evită acum, în general, apele de coastă ucrainene, trecând în schimb printr-un braț al Dunării care se varsă la Sulina, în România. Site-urile care urmăresc traficul maritim arată adesea zeci de nave grupate chiar în largul Sulina. În amonte, această ramură se unește cu corpul principal al fluviului, unde formează granița cu Ucraina și are câteva porturi fluviale ucrainene, în principal Izmail.
Ministerul rus al Apărării a declarat că, duminică dimineața, nava sa de patrulare Vasily Bykov a detectat nava Sukru Okan - un mic cargobot cotat la 2.155 de tone și înregistrat în mica națiune insulară Palau din Pacific - cu destinația Izmail. Nava, în vârstă de 34 de ani, este deținută și administrată de o companie turcă, potrivit Equasis, o importantă bază de date de transport maritim. The Times nu a reușit să ia legătura cu proprietarul pentru comentarii.
Nava de patrulare a tras focuri de avertisment cu arme automate de calibru mic, a declarat Ministerul Apărării, atunci când nava nu a răspuns inițial la cererea de a se opri pentru inspecție pentru a vedea dacă transporta bunuri interzise. Ministerul a precizat într-o postare pe aplicația de mesagerie Telegram că nava rusă a trimis apoi un elicopter cu o echipă de abordaj.
Navele care se îndreaptă spre și dinspre Ucraina pe Dunăre se deplasează, în general, pe coastele din Marea Neagră ale Bulgariei, României și Turciei - toate membre ale NATO - rămânând în apele teritoriale ale acestor țări pentru a evita blocada rusă. Însă, potrivit datelor transponderului navei Sukru Okan, aceasta se afla chiar dincolo de apele teritoriale turcești atunci când a fost oprită.
În cazul în care nava se afla în apele internaționale, nu a fost imediat clar dacă acțiunile Rusiei au fost permise în temeiul Convenției de la Montreux din 1936, care acoperă drepturile navelor militare ale națiunilor beligerante de a reglementa traficul comercial în Marea Neagră în timp de război.
Unele companii mari de transport maritim au renunțat la comerțul cu cereale din Marea Neagră după ce Rusia și-a impus blocada la 17 iulie, deoarece riscul era prea mare, recompensele prea mici sau navele lor prea mari pentru traficul fluvial.
Companiile cu "nave noi și frumoase" este puțin probabil să își asume riscurile, mai ales având în vedere potențialul de accidente mortale, a declarat un director al unei companii care operează o navă care așteaptă să încarce cereale la Reni, un port ucrainean de pe Dunăre. El a vorbit sub rezerva anonimatului, din cauza îngrijorării pentru siguranța navei și a echipajului său.
Executivul a spus că primele sale de asigurare nu au crescut deoarece nava sa este înregistrată în Turcia, iar guvernul turc subvenționează tarifele de asigurare pentru anumite nave. Cu toate acestea, anumite companii vor regândi orice rute planificate în regiune după ultimul atac, a spus el.
Experții spun că amenințarea cu o acțiune militară ar putea, teoretic, să crească primele de asigurare pentru transportatori, dar că multe dintre navele mai mici implicate acum în comerțul ucrainean erau oricum neasigurate. Deocamdată prețurile în creștere pentru această marfă reprezintă un stimulent pentru continuarea traficului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...