Sancțiunile occidentale împotriva petrolului rusesc, inutile

Autor: Matei Ion
Data publicării:
Petroliere / Foto: Unsplash
Petroliere / Foto: Unsplash
Plafonul de preț impus de SUA pentru vânzările de petrol ale Rusiei este aproape complet eludat, potrivit oficialilor occidentali și datelor privind exporturile rusești, ceea ce obligă țările să caute modalități de a consolida una dintre principalele sancțiuni economice împotriva Moscovei.

Un oficial guvernamental european de rang înalt a declarat că "aproape niciunul" dintre transporturile de țiței pe mare din octombrie nu a fost executat sub limita de 60 de dolari pe baril pe care G7 și aliații săi au încercat să o impună, notează Financial Times.

"Cele mai recente date demonstrează că va trebui să ne înăsprim... nu există absolut niciun apetit pentru a lăsa Rusia să continue să facă acest lucru", a declarat oficialul.

Oficialii UE au purtat discuții în ultimele zile cu privire la consolidarea plafonului, inclusiv opțiunile de întărire a aplicării legii sau de limitare a accesului Rusiei la piața petrolierelor uzate.

Îngrijorările oficialilor occidentali sunt susținute de statisticile oficiale rusești privind vânzările de petrol în octombrie, care, potrivit Moscovei, arată că prețul mediu primit a fost de peste 80 de dolari pe baril. Deși statisticile economice rusești au fost puse sub semnul întrebării în timpul războiului, nivelul înregistrat reprezintă baza pentru cât de mult taxează Moscova exporturile de petrol.Saltul prețurilor rusești a dat o lovitură eforturilor G7 de a limita fondurile care circulă către Kremlin pentru a finanța invazia sa la scară largă în Ucraina și vine în condițiile în care Kievul a făcut doar progrese limitate în contraofensiva sa.

Membrii G7 și Australia au introdus măsurile de plafonare a prețurilor la țiței în decembrie anul trecut, cu scopul de a reduce veniturile Rusiei prin tăierea accesului la serviciile occidentale, cum ar fi transportul maritim și asigurările, dacă comercianții nu respectă limita de 60 de dolari.

Deși măsurile s-au bucurat de un oarecare succes inițial, Rusia s-a dovedit a fi pricepută în a le contracara, construindu-și așa-numita "flotă fantomă" de petroliere îmbătrânite pentru a ocoli piețele occidentale, de exemplu.

Prețul mediu al petrolului Urals, principalul petrol de cea mai înaltă calitate de export a Rusiei, a depășit limita de 60 de dolari în această vară, pe măsură ce prețurile petrolului au crescut din cauza reducerilor de ofertă operate de Arabia Saudită și Moscova împreună cu cartelul mai larg Opec+, însă o parte substanțială a continuat să se tranzacționeze sub acest nivel.

Însă, la sfârșitul lunii septembrie, FT a raportat că aproape trei sferturi din toate fluxurile de țiței rusesc transportate pe mare au călătorit fără asigurare occidentală în august, un semn cheie că mai mulți au început să ocolească plafonul.

În octombrie, doar 37 din cele 134 de nave care au transportat petrol rusesc aveau asigurare occidentală, iar oficialii spun că numărul celor care operează sub plafon este acum probabil mult mai mic.

Oficialii europeni sunt îngrijorați de faptul că unii furnizori occidentali de asigurări au primit declarații false din partea companiilor petroliere sau a traderilor ruși, care trebuie să ofere asigurări scrise că prețul țițeiului este sub 60 de dolari. Un mecanism prin care s-a reușit acest lucru anterior este umflarea costurilor de transport maritim.

Oficialii occidentali spun că rămân fideli plafonului de preț, chiar dacă recunosc că puține barili se tranzacționează încă sub acest plafon.

Un oficial al Trezoreriei SUA a declarat că obiectivul nu este doar un efort de a "face ca cât mai mulți barili de petrol să circule sub plafon", ci și de a "schimba stimulentele Rusiei într-un mod care să o determine să facă alegeri dificile". Trecerea la vânzarea petrolului în mare parte fără asigurări și transport maritim occidental a provocat "costuri mari" pentru Kremlin.

Jeffrey Sonnenfeld, profesor la Yale School of Management, care a oferit consultanță Trezoreriei SUA cu privire la plafonul de preț, a declarat că deplasările mai lungi pentru petrolierele rusești, primele de asigurare mai mari, adăugarea de capacități portuare și noi cheltuieli de capital au adăugat aproximativ 36 de dolari pe baril la costul vânzărilor de petrol rusesc, limitând profiturile Moscovei.

Membrii G7 au început deja să intensifice aplicarea plafonului. Săptămâna trecută, Marea Britanie a sancționat Paramount Energy & Commodities DMCC, un trader cu sediul în Dubai, afirmând că acesta a fost "folosit de Rusia pentru a atenua impactul sancțiunilor legate de petrol".

Departamentul Trezoreriei SUA a solicitat luna aceasta informații de la 30 de companii de gestionare a navelor cu privire la 98 de nave pe care le suspectează că încalcă plafonul, a declarat o persoană familiarizată cu această chestiune. Solicitarea a fost raportată pentru prima dată de Reuters.

Dintre cele 30 de companii de gestionare a navelor contactate, 17 dintre ele se aflau în țări din coaliția G7 pentru plafonarea prețurilor. Șase dintre acestea se aflau în Emiratele Arabe Unite, iar altele în India, Turcia, China, Hong Kong și Indonezia, a declarat o persoană familiarizată cu această chestiune.

Prețul pe care Rusia îl obține pentru petrolul său este în continuare sub Brent, referința pentru țiței, care a avut o medie de 89 de dolari pe baril în octombrie.

Dar Rusia a reușit să reducă discountul oferit pentru petrolul său de la până la 40 de dolari pe baril la începutul acestui an la mai puțin de 10 dolari pe baril luna trecută.

Plafonarea prețului a fost concepută pentru a menține fluxul de țiței rusesc pe piețele globale, în timp ce membrii G7 au încercat să evite o criză a ofertei și o creștere a prețurilor care ar avantaja Moscova.

De asemenea, factorii de decizie occidentali care se confruntă cu alegerile sunt, de asemenea, dornici să mențină prețurile sub control pentru a ajuta la domolirea inflației. Președintele american Joe Biden, care se confruntă anul viitor cu o probabilă luptă pentru realegere împotriva fostului președinte Donald Trump, a promis că va încerca să mențină prețurile la pompă la un nivel scăzut în cea mai mare țară consumatoare de petrol din lume.

Rusia a impus, de asemenea, restricții asupra exporturilor de combustibili rafinați, dând vina pe penuria internă, dar stârnind temeri că Moscova ar putea să înarmeze aprovizionarea cu petrol.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Lingouri de aur / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Sebastian Burduja. Foto: Crisan Andreescu
Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia
Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară

pixel