Service-urile riscă să pună lacătul pe uşă. Criză majoră în domeniul reparaţiilor auto

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Service auto / Foto: Freepik
Service auto / Foto: Freepik
Lipsa nesfârșită de muncitori calificați – o provocare majoră pentru service-urile auto din România.

România se confruntă cu o criză fără precedent a forței de muncă în sectorul reparațiilor auto, iar efectele acestei probleme riscă să paralizeze industria service-urilor auto. Potrivit datelor Patronatul Operatorilor de Service Auto(POSA), peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăți majore în recrutarea de muncitori calificați, iar multe sunt deja în situația de a refuza clienți sau de a extinde semnificativ termenele de livrare din cauza lipsei acute de personal. Această situație nu afectează doar activitatea service-urilor, ci și siguranța rutieră, întrucât întârzierile în reparațiile vehiculelor pot conduce la circulația unor mașini cu defecțiuni care nu sunt remediate la timp.

"Suntem într-un punct critic. Dacă nu luăm măsuri imediate, vom ajunge în situația în care mulți operatori din domeniu își vor închide porțile, iar clienții vor fi nevoiți să aștepte săptămâni sau chiar luni pentru o reparație esențială", avertizează ing.Marian Lazar, prim-vicepreședinte POSA.

În timp ce alte industrii beneficiază de stimulente pentru atragerea forței de muncă și digitalizare, service-urile auto sunt lăsate să se descurce singure într-un context economic și legislativ tot mai ostil. „Se vorbește despre tehnologizare și digitalizare ca soluții, dar realitatea este că fără o resursă umană calificată, aceste avansuri tehnologice sunt inutile. Roboții nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii și tehnicienii auto – cel puțin nu în viitorul apropiat. Avem nevoie de soluții reale, iar autoritățile trebuie să înțeleagă gravitatea acestei crize”, subliniază ing. Marian Lazar.

Dacă această problemă nu va fi gestionată rapid prin politici de sprijinire a angajatorilor și prin facilitarea formării profesionale, România riscă să piardă un sector vital al economiei sale, cu consecințe directe asupra costurilor și duratei reparațiilor auto pentru consumatori.

 

Sectorul reparațiilor auto din România se confruntă cu o criză profundă de forță de muncă, cauzată de mai mulți factori:


• Emigrarea specialiștilor români spre alte țări europene, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive.

• Lipsa unui sistem de formare profesională eficient care să asigure pregătirea noilor generații de muncitori calificați.

• Reticența tinerilor de a intra în acest domeniu, în principal din cauza lipsei de atractivitate și a dificultății muncii.

• Creșterea cererii pentru reparații auto, generată de creșterea numărului de autovehicule în circulație, ceea ce amplifică deficitul de personal.

 

Cauzele principale ale crizei forței de muncă


- Exodul specialiștilor: Mulți mecanici, tinichigii și vopsitori auto aleg să lucreze în Europa de Vest, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive.

- Dispariția școlilor profesionale: În ultimele două decenii, sistemul educațional a eliminat aproape complet învățământul dedicat meseriilor din sectorul auto. În prezent, mai puțin de 2% dintre absolvenții de liceu sau școală profesională urmează o formare tehnică în domeniu. ✔ Lipsa atractivității meseriei: Tinerii evită acest domeniu din cauza condițiilor de muncă dificile și a salariilor modeste.

- Creșterea numărului de vehicule: Parcul auto din România a crescut cu peste 35% în ultimii 10 ani, ceea ce duce la o cerere uriașă de servicii de reparații auto dar fără o creștere corespunzătoare a numărului de specialiști.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Foto: Pexels.com
Foto: Freepik.com

Efectele asupra economiei ale trecerii la ora de vară

Trecerea la ora de vară, între dezechilibre și...

Tricolorul României

Vești bune pentru românii din diaspora

Guvernul adoptă o ordonanță de urgență care reformează...

Energie / FOTO: Freepik
Dezastru / FOTO: Freepik
Ouă / FOTO: Freepik
DC Media Group
Electrica / FOTO: https://www.facebook.com/electrica.romania/photos_by
Dolari / FOTO: Freepik

Dolarul scade, aurul profită de incertitudine

Piața valutară a fost marcată de incertitudinile...

Totul devine ca un labirint / FOTO: Freepik
Bună dimineața!/ FOTO: Freepik
Lingouri de aur

Preţul aurului a sărit de 456 lei/gram. Nou maxim istoric

Preţul aurului a ajuns la 456,5018 lei/gram, raportează...

Dolari și aur / Foto: Freepik
Asamblare auto / sursa foto: Freepik.com

Taxele auto impuse de Trump: „Tesla câștigă, Detroit plânge”

Decizia administrației Trump de a impune un tarif vamal...

Conducte

Bulgaria schimbă harta livrărilor de gaze în Europa de Est

Planuri anunțate de ministrul bulgar al Energiei.

Numărând bani/ FOTO: Freepik
Reuniune / FOTO: Freepik
Foto: Pexels.com
Conductă / FOTO: Freepik

Cehia a găsit o cale pentru petrolul de care are nevoie

Pentru a înlocui țițeiul pe care îl primea prin...

Nori negrii / FOTO: Freepik
Foto: Freepik.com
Completare documente / FOTO: Freepik
ANAF / Foto: DCBusiness
Recep Tayyip Erdogan și Vladimir Putin / Foto: Kremlin.ru
J. D. Vance, la Consiliul de Securitate de la Munchen
Sursa: Reuters
Foto: pexels.com
Strangere de mana. Foto: Pexels.com
Foto: Freepik.com
Gaze / Foto: Freepik

Ungaria mizează pe gazul rusesc şi anul acesta

Ungaria estimează că va primi până la 8 miliarde mc de...


pixel