Datele de trafic rutier, condiție-cheie pentru fondurile europene în infrastructură

Autor: Georgel Simionică
Data actualizării:
Data publicării:
Mașini în trafic
Mașini în trafic
România face un pas important spre alinierea completă la standardele europene și internaționale în domeniul transporturilor.

Prin noile instrucțiuni privind înregistrarea circulației rutiere, aprobate și publicate în Monitorul Oficial, autoritățile adoptă o metodologie de colectare și analiză a datelor de trafic compatibilă cu recomandările Organizației Națiunilor Unite, cu asistența tehnică JASPERS și cu modelarea utilizată la nivelul Uniunii Europene. Miza nu este una pur tehnică, ci una strategică: fără astfel de date standardizate, marile proiecte de infrastructură riscă să rămână fără finanțare europeană.

Ce schimbă noua metodologie și de ce contează

Instrucțiunile pentru efectuarea înregistrării circulației rutiere în anul 2026 stabilesc un cadru unitar de colectare a datelor privind intensitatea și structura traficului pe drumurile naționale, județene și comunale. Documentul precizează explicit că metodologia utilizată ține cont de recomandările Comisiei Economice pentru Europa a ONU, precum și de bunele practici europene în materie de modelare a transportului.

Această aliniere înseamnă că datele obținute în urma recensământului de trafic vor putea fi comparate, integrate și validate la nivel european. Practic, România își adaptează instrumentele statistice și tehnice astfel încât acestea să fie compatibile cu cerințele Bruxelles-ului, atât în ceea ce privește infrastructura rutieră, cât și impactul asupra mediului sau mobilitatea durabilă.

Citește și: România are nevoie de cofinanțare de 250 mil. euro pentru 2,4 mld. euro fonduri UE

Rolul JASPERS și legătura cu proiectele mari de infrastructură

Un element-cheie menționat în document este asistența tehnică oferită prin JASPERS*, mecanismul utilizat frecvent de Comisia Europeană pentru a sprijini statele membre în pregătirea proiectelor majore de investiții. Recomandările JASPERS au stat la baza îmbunătățirii Modelului Național de Transport al României, instrument esențial pentru justificarea economică și tehnică a autostrăzilor, drumurilor expres și altor investiții strategice.

În lipsa unor date de trafic colectate și prelucrate după standarde recunoscute la nivel european, proiectele riscă să fie respinse sau întârziate în faza de evaluare. Noua metodologie vine tocmai să elimine aceste vulnerabilități și să ofere autorităților o bază solidă pentru fundamentarea cererilor de finanțare din fonduri europene, inclusiv prin programe precum PNRR sau viitoarele cadre financiare multianuale.

Date de trafic comparabile la nivel european

Prin adoptarea recomandărilor ONU și a metodologiei europene, România se angajează să colecteze date nu doar despre volumul de trafic, ci și despre structura acestuia: tipuri de vehicule, frecvență, variații sezoniere și distribuție geografică. Aceste informații sunt esențiale pentru evaluarea capacității drumurilor, a gradului de uzură, dar și pentru estimarea emisiilor poluante generate de transportul rutier.

În contextul obiectivelor europene privind reducerea emisiilor și tranziția către o mobilitate mai curată, astfel de date devin decisive. Ele stau la baza deciziilor privind modernizarea infrastructurii, dezvoltarea transportului alternativ și prioritizarea investițiilor.

Un pas tehnic cu impact strategic

Deși la prima vedere instrucțiunile par un document tehnic destinat specialiștilor, impactul lor depășește zona administrativă. Alinierea la standardele ONU și UE este o condiție implicită pentru credibilitatea României în relația cu finanțatorii europeni și internaționali. Fără o metodologie recunoscută, marile proiecte de infrastructură rămân vulnerabile în fața blocajelor birocratice sau a contestărilor tehnice.

Prin această schimbare, România încearcă să reducă decalajele față de alte state membre și să își consolideze poziția în competiția pentru fonduri europene, într-un moment în care nevoia de investiții în infrastructură este mai mare ca oricând.

_______________________

*JASPERS este un program de asistență tehnică al Uniunii Europene care sprijină statele membre în pregătirea proiectelor mari de investiții, astfel încât acestea să respecte standardele UE și să poată primi finanțare europeană.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Codul fiscal. Foto: AI - Freepik.com
Mașini în trafic
Harta Europei. Foto: Freepik.com
Foto: Pexels.com
Freepik.com
O combină recoltează grâu / Foto: Freepik
CE oltenia

Atac cibernetic asupra Complexului Energetic Oltenia

Activitatea Complexului Energetic Oltenia (CEO) a fost...

Jeffrey Epstein și Leslie Wexner (dr) / Foto: DoJ
Uraniu / FOTO: Freepik
Permise auto
Vladimir Putin / Foto: Kremlin
Gaze / Foto: Freepik
Documente ANAF. Foto: Freepik.com
Centrala nucleara. Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com

Tot mai multe firme pun lacătul pe uşă

Numărul firmelor radiate a crescut în primele 11 luni...

Biroul unui judecător / Foto: Freepik
Foto: Reuters
Euro

Cum îți poți crește veniturile fără să muncești mai mult

Ideea de a câștiga mai mult fără să muncești mai mult...

Mină de cărbune / sursa foto: Freepik.com
Kim Jong Un / FOTO: KCNA
maioreanu
Jeffrey Epstein / Fotografie publicată de DoJ

Tendinţe în turism 2026. Unde vor călători românii

Anul 2025 a confirmat o orientare a românilor  către...

Sticlă de plastic / sursa foto: Freepik.com
Pensionari în parc / Foto: Freepik

pixel