Serviciile IT&C merg bine la export. Cifrele vorbesc de la sine
Autor: Delia Gheață
Data publicării:
Sectorul IT&C este unul dintre pilonii importanți ai economiei românești, și totodată reprezintă în lumea globalizată și conectată coloana vertebrală a tuturor proceselor și serviciilor care se află în circulație la un moment dat în economia modernă. De altfel, IT&C este cel mai dinamic sector al economiei, oferă cele mai mari salarii și aduce aproape 7% din PIB. 

În structura comerţului de servicii pe categorii arată că cele mai mari ponderi în export le au serviciile de transport, alte servicii pentru afaceri şi serviciile IT&C. Potrivit datelor BNR privind Comerțul internațional cu servicii, exportul de servicii IT&C a fost de aproape 5,5 miliarde de euro în primele 10 luni ale anului, cât în tot anul 2020. 

Din punct de vedere al exporturilor, România se află printre țările fruntașe, dacă ne uităm la valoarea însumată a produselor IT&C exportate din punct de vedere procentual: 3,7%, mult peste Germania - 1,9%, Italia - 0,6%, Franța - 1,6%, totuși sub Irlanda unde valoarea este de 22,9%.

Piața serviciilor IT&C din România a urcat cu 23,4% în 2020, iar comerțul en-gros de echipamente informatice și de telecomunicații a crescut cu 20,5% față de 2019, rezultând o creștere totală a pieței de 22,27%, arată o analiză efectuată de Arctic Stream, companie cu capital integral românesc, furnizor de servicii în domeniul tehnologiilor și echipamentelor de comunicații, a centrelor de date și a soluțiilor software.

Valoarea totală a pieței pentru servicii IT&C din România și comerț cu echipamente de comunicații a fost de 58,81 miliarde lei (11,92 miliarde euro), în 2020, comparativ cu 48,10 miliarde de lei (9.75 miliarde de euro), în anul anterior. În 2020 sectorul IT&C a avut o cifră de afaceri de 70,3 miliarde de lei și s-a situat în Top 5 sectoare economice, alături de industria prelucrătoare, construcții, transport și depozitare, conform unui studiu.

De altfel, după cum declara, recent, pentru publicația Bursa, Vladan Pekovic, CEO Telekom România), ”în ultimii 5-6 ani, sectorul IT&C din România a avut o evoluţie foarte bună, contribuind la formarea produsului intern brut în jur de 6-7%, în fiecare an. Anul 2020 nu a făcut excepţie, PIB-ul României beneficiind de o contribuţie de 6.8% din partea aces­tui sector. Ce este însă demn de menţionat pentru anul 2020 este că IT&C a fost sectorul cu cel mai mare ritm de creştere, peste 10% faţă de anul precedent”.

Iar, potrivit datelor BNR, cei aproape 200.000 de angajaţi din sectorul IT&C au generat un surplus de 1,65 mld. euro în primele şase luni ale acestui an (o medie de 8.250 de euro/angajat), aceasta fiind diferenţa dintre exporturile şi importurile de servicii IT&C.

Tehnologia a luat avânt

Președintele ASF, Nicu Marcu, explica, recent, care sunt lecțiile învățate din pandemia de coronavirus, arătând că modelele offline din domeniul asigurărilor și cel bancar au fost înlocuite, în mare măsură, de serviciile online, bazate pe tehnologie.

”Dezvoltarea tehnologiei în domeniul financiar și implementarea digitalizării aduc garanții consistente pentru revigorarea economiei globale. Cercetarea academică din domeniul financiar trebuie să fie cheia de boltă. Digitalizarea serviciilor financiare ne oferă cadrele teoretice pentru abordarea proactivă a viitorului economic. Digitalizarea este o exigență atât în practică, cât și în teoria financiară. Consider că asocierea dintre tehnologie și finanțe se poate face în jurul a patru categorii de cercetare: un prim registru vizează cercetări privind anticiparea și gestionarea proactivă a impactului economic al pandemiilor; un al doilea registru privește căile de limitare a a impactului pandemiilor asupra sectorului bancar și al asigurărilor; al treilea registru privește cercetarea impactului pandemiilor asupra politicilor publice, în materie de resurse fiscale și financiare; un ultim registru ce vizează limita impactului pandemiilor asupra finanțărilor și a capitalului. 

Modelul tradițional, offline, de servicii financiare a fost sever restricționat. Din acest motiv, multe servicii financiare s-au grăbit să adopte servicii online, ce au permis noi oportunități privind produse și servicii, care completează serviciile financiare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Cumpărături în weekend. Important este ce spune românul

Ce scandal, câteva discuții, dezbateri, câtă zarvă și...

Țările de Jos au deschis prima linie de testare Hyperloop

O nouă eră a călătoriilor începe în Europa odată cu...

Smart Band 8 Pro, un ceas conectat foarte lăudat

Smart Band 8 Pro este unul dintre cele mai competitive...

China, campioană a energiilor regenerabile

Anul 2023 a stabilit un nou record în privința...

Valoarea Bitcoin revine la pragul de peste 70.000 dolari

Această veste vine după ce, la începutul acestei luni,...

Modificări privind plata suplimentelor pentru energie

Un nou proiect de lege înregistrat recent la Senat aduce...

S-a aprobat prelungirea plafonării tarifelor RCA

Guvernul a aprobat actul normativ prin care se...

Creştere a ratei şomajului la nivel naţional

Rata şomajului înregistrată în evidenţele ANOFM în luna...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel