Serviciile IT&C merg bine la export. Cifrele vorbesc de la sine

Autor: Delia Gheață
Data publicării:
Sectorul IT&C este unul dintre pilonii importanți ai economiei românești, și totodată reprezintă în lumea globalizată și conectată coloana vertebrală a tuturor proceselor și serviciilor care se află în circulație la un moment dat în economia modernă. De altfel, IT&C este cel mai dinamic sector al economiei, oferă cele mai mari salarii și aduce aproape 7% din PIB. 

În structura comerţului de servicii pe categorii arată că cele mai mari ponderi în export le au serviciile de transport, alte servicii pentru afaceri şi serviciile IT&C. Potrivit datelor BNR privind Comerțul internațional cu servicii, exportul de servicii IT&C a fost de aproape 5,5 miliarde de euro în primele 10 luni ale anului, cât în tot anul 2020. 

Din punct de vedere al exporturilor, România se află printre țările fruntașe, dacă ne uităm la valoarea însumată a produselor IT&C exportate din punct de vedere procentual: 3,7%, mult peste Germania - 1,9%, Italia - 0,6%, Franța - 1,6%, totuși sub Irlanda unde valoarea este de 22,9%.

Piața serviciilor IT&C din România a urcat cu 23,4% în 2020, iar comerțul en-gros de echipamente informatice și de telecomunicații a crescut cu 20,5% față de 2019, rezultând o creștere totală a pieței de 22,27%, arată o analiză efectuată de Arctic Stream, companie cu capital integral românesc, furnizor de servicii în domeniul tehnologiilor și echipamentelor de comunicații, a centrelor de date și a soluțiilor software.

Valoarea totală a pieței pentru servicii IT&C din România și comerț cu echipamente de comunicații a fost de 58,81 miliarde lei (11,92 miliarde euro), în 2020, comparativ cu 48,10 miliarde de lei (9.75 miliarde de euro), în anul anterior. În 2020 sectorul IT&C a avut o cifră de afaceri de 70,3 miliarde de lei și s-a situat în Top 5 sectoare economice, alături de industria prelucrătoare, construcții, transport și depozitare, conform unui studiu.

De altfel, după cum declara, recent, pentru publicația Bursa, Vladan Pekovic, CEO Telekom România), ”în ultimii 5-6 ani, sectorul IT&C din România a avut o evoluţie foarte bună, contribuind la formarea produsului intern brut în jur de 6-7%, în fiecare an. Anul 2020 nu a făcut excepţie, PIB-ul României beneficiind de o contribuţie de 6.8% din partea aces­tui sector. Ce este însă demn de menţionat pentru anul 2020 este că IT&C a fost sectorul cu cel mai mare ritm de creştere, peste 10% faţă de anul precedent”.

Iar, potrivit datelor BNR, cei aproape 200.000 de angajaţi din sectorul IT&C au generat un surplus de 1,65 mld. euro în primele şase luni ale acestui an (o medie de 8.250 de euro/angajat), aceasta fiind diferenţa dintre exporturile şi importurile de servicii IT&C.

Tehnologia a luat avânt

Președintele ASF, Nicu Marcu, explica, recent, care sunt lecțiile învățate din pandemia de coronavirus, arătând că modelele offline din domeniul asigurărilor și cel bancar au fost înlocuite, în mare măsură, de serviciile online, bazate pe tehnologie.

”Dezvoltarea tehnologiei în domeniul financiar și implementarea digitalizării aduc garanții consistente pentru revigorarea economiei globale. Cercetarea academică din domeniul financiar trebuie să fie cheia de boltă. Digitalizarea serviciilor financiare ne oferă cadrele teoretice pentru abordarea proactivă a viitorului economic. Digitalizarea este o exigență atât în practică, cât și în teoria financiară. Consider că asocierea dintre tehnologie și finanțe se poate face în jurul a patru categorii de cercetare: un prim registru vizează cercetări privind anticiparea și gestionarea proactivă a impactului economic al pandemiilor; un al doilea registru privește căile de limitare a a impactului pandemiilor asupra sectorului bancar și al asigurărilor; al treilea registru privește cercetarea impactului pandemiilor asupra politicilor publice, în materie de resurse fiscale și financiare; un ultim registru ce vizează limita impactului pandemiilor asupra finanțărilor și a capitalului. 

Modelul tradițional, offline, de servicii financiare a fost sever restricționat. Din acest motiv, multe servicii financiare s-au grăbit să adopte servicii online, ce au permis noi oportunități privind produse și servicii, care completează serviciile financiare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Donald Trump vorbește la telefon
nicusor dan - FOTO: Agerpres
migratie - FOTO: Freepik@ruslan23-02
Șofer de TIR / Foto: Freepik
Administrator de bloc / Foto: Arhivă
China, UE / sursa foto: Freepik.com
Strangere de mana. Foto: Pexels.com
Freepik.com

Amazon a declanşat un nou val de concedieri

Amazon face curățenie în divizia de cărți: concedieri la...

sulyok tamas - FOTO: Agerpres

Președintele Ungariei, vizită de solidaritate la Praid

Președintele Ungariei, vizită de solidaritate la Praid.

Factura. Freepik.com
Camion in trafic
Starlink / Foto: Starlink / Flickr

Starlink intră pe piața maritimă și aviatică

Starlink intră pe piața maritimă și aviatică.

Instalații de aer condiționat
Luna. Foto: Pexels.com
inchirieri - FOTO: Freepik@mrkaka1102
Rubin / Foto: Gemfields
Ce este portofelul european de identitate digitală. Când intră în vigoare şi cum se foloseşte
firme - FOTO: Freepik@Flowo
Industria apărării este în plin boom economic / Foto: NATO
Decizia vine în sprijinul celor cu credite ipotecare
Freepik.com
intarzieri - FOTO: Freepik
Lingouri de argint
Tren deraiat / Foto: Replica Online

Tren plin cu benzină, deraiat în Teleorman

Tren plin cu benzină, deraiat în Teleorman 

Bursa de Valori București
Titluri Tezaur / Ilustrațe: Oana Pavelescu
București / Foto: Oana Pavelescu

pixel