Chisăliță: Somație pentru închiderea conductei care aducea 85% din țițeiul importat în România
Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Dumitru Chisăliță
Dumitru Chisăliță
Conducta Caspică se închide, aparent pentru 30 de zile, acest lucru afectând grav România deoarece 85% din petrolul împortat de țara noastră vine prin această conductă.

Dumitru Chisăliță explică ce a condus la închiderea Conductei Caspice și care sunt implicațiile acestui lucru pentru România.

______________

Conform unui Comunicat publicat pe site-ul Companiei Caspian Pipeline Consortium, conducta care în anul 2021 a fost mijlocul prin care 85% din țițeiul importat de România a ajuns în România trebuei să-și oprească activitatea pentru 30 de zile.

Prin ordinul lui Viktoria Abramchenko, viceprim-ministru al Federației Ruse, în luna aprilie 2022 s-a realizat o evaluare a stării tehnice a instalațiile de exploatare ale CPC.

Auditul realizat în mai 2022 a evidențiat o serie de încălcări documentare în cadrul Planului de răspuns la scurgerile de petrol și astfel în data de 6 iunie 2022, a fost emisă o citație către Consorțiu pentru a elimina încălcările dezvăluite înainte de 30 noiembrie 2022.

În același timp, la 6 iunie 2022, s-a întocmit un protocol privind o infracțiune administrativă privind încălcarea gravă a condițiilor prevăzute de licență de transport a CPC care prevede suspendarea administrativă a activității până la nouăzeci de zile cu titlu de pedeapsă alternativă, acest caz a fost să fie luate în considerare în instanță.

În ciuda faptului că termenul limită de conformare cu citarea expiră la 30 noiembrie 2022, s-a solicitat Tribunalului Districtual din Novorossiysk, suspendarea activități CPC pentru 90 de zile, precizând acest lucru direct în instanță. sesiunea din 5 iulie 2022.

Sistemul de conducte CPC este unul dintre cele mai mari proiecte de investiții energetice din CSI care implică capital străin. Lungimea conductei Tengiz – Novorossisk este de 1.511 km. Această rută deplasează peste două treimi din toate exporturile de petrol din Kazahstan, împreună cu țițeiul din câmpurile rusești, inclusiv cele din regiunea Caspică. Terminalul marin CPC este echipat cu trei acostare cu punct unic (SPM), permițând încărcarea în siguranță a tancurilor la distanțe semnificative în larg, inclusiv în condiții meteorologice nefavorabile.

Acţionari CPC: Agenţia Federală pentru Administrarea Proprietăţii de Stat reprezentată de Transneft (trustee) – 24%, Compania CPC – 7%, KazMunayGas – 19%; Kazakhstan Pipeline Ventures LLC – 1,75%, Chevron Caspian Pipeline Consortium Company – 15%, LUKARCO B.V. - 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company - 7,5%, Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited - 7,5%, BG Overseas Holding En Limited - 22% Internațional N.A. N.V. - 2%, iar Oryx Caspian Pipeline LLC – 1,75%.

Acum 2 săptămâni atrăgeam atenția într-un material intitulat ”Creșterea prețului benzinei/motorinei o problemă infinit mai mare pentru români, decât creșterea prețului la gaze și energie”, asupra faptul că există riscuri mari care vor influența securitatea aprovizionării cu combustibil a României, care din păcate se adeveresc:

- Rutele alternative la CPC (care încă funcționează) de aprovizionare cu țiței sunt foarte limitate și cu impact mare în preț (Georgia, Turcia, Bazinul Mediteranean), dar care probabil vor ajunge în viitor să fie accesate și se vor reflectă în creșteri de preț pentru benzină și motorină,

- Sancțiunile adoptate de UE asupra Rusiei (din toamnă Bulgaria și Ungaria vor putea vinde produsul doar la nivel național), determinând că România să rămână fără o parte din produsele petroliere care proveneau din aceste țări,

- Dependența României de 78% importurile de țiței și produse petroliere (mare parte din Federația Rusă) crează un risc mare atât asupra securității aprovizionării României, dar și o volatilitate mare a prețului la orice incident internațional în zona țițeiului,

- Creșterea prețului la asigurările navelor din Marea Neagră se va menține și în viitor urmare a războiului din zona și a minelor în derivă din Marea Neagră

- În contextul efectelor cauzate de războiului din Ucraina există și preocupări tot mai mari cu privire la posibilele eșecuri de livrare a țițeiului în portul Constanța.

- Ucraina este dispusă să preia toate cantitățile excedente din piață la preț mult peste piața din zona, fapt ce va crea un alt factor de creștere a prețului benzinei și motorinei”.
 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Tesla recheamă mii de modele Cybertruck în service

Cunoscutul producător de mașini electrice, deținut de...

Benzină și motorină. Guvernul ungar vrea să umble la prețuri

Subiectul figurează pe agenda de săptămâna viitoare a...

O importantă companie intră pe piața energiei din România

Este vorba despre unul dintre cei mai mare dezvoltatori...


pixel