În expunerea de motive a noii inițiative se susține că ar exista o incompatibilitate între atribuțiile ANPC și reglementarea și gestionarea reclamațiilor care vizează serviciile financiare.
În document se explică faptul că: ”în ceea ce priveşte serviciile financiare, actele normative aplicabile, în baza cărora ANPC exercită atribuţii de protecţie a consumatorilor, se grupează în două categorii:
- acte normative cu aplicabilitate generală, ale căror prevederi nu disting în funcţie de natura bunurilor/serviciilor oferite, şi care reglementează cadrul general în materie' sau vizeazăaspecte cum sunt (i) clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, (ii) combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, (iii) publicitatea, publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă";
- acte normative speciale, aplicabile serviciilor financiare, având ca obiect:
(i) protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă privind serviciile financiare,
(ii) contractele de credit pentru consumatori,
(iii) contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile,
(iv) serviciile de plată,
(v) comisioanele aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază.
În acest context am cerut o reacție din partea ANPC față de această nouă inițiativă legislativă. Instituția a transmis DCBusiness că ”Proiectul de lege prevede o schimbare a puterii de supraveghere, de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) la Banca Națională a României (BNR), forma finală urmând a fi decisă în cadrul dezbaterilor din cele două Camere și votată de plenul Parlamentului.
Acest subiect s-a aflat, de altfel, pe masa discuțiilor ultimei reuniuni OCDE, din martie 2024, în cadrul unei delegații condusă de reprezentantul ANPC, din care au făcut parte și BNR și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
ANPC consideră că este, la fel ca până în prezent, pregătită să își asume exigențele supravegherii acestui sector - așa cum a demonstrat prin acțiunile de control de până acum, cu rezultate considerabile în beneficiul consumatorilor - și, indiferent de decizia finală a legislativului, considerăm că ambele instituții vor acționa pentru ca drepturile și interesele consumatorilor români să fie întotdeauna garantate”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Cursul valutar BNR al zilei - 5...
Avans modest al PIB-ului României în 2025.
Excelența Sa Adrian Zuckerman...
Rovinari pornește Grupul 6 – un pas decisiv pentru...
Curs valutar BNR, 4 decembrie.
Premierul Ungariei, Viktor Orban, a anunţat joi...
Sistemul Garanţie-Returnare...
ANAF, informare privind ţintele asumate în PNRR.
Piața RCA intră într-o nouă...
Veniturile Rusiei din petrol şi gaze au scăzut...
Cazierul judiciar intră într-o nouă eră digitală, după...
O secțiune a conductei de...
ASF schimbă regulile de...
Bursa de Valori București...
Cuprul a atins un nou record pe...
Fitch confirmă ratingul CEC...
Factura la gaze pentru...