Schema a fost aprobată ca parte a Cadrului temporar de criză privind ajutoarele de stat, adoptat de Comisie la 23 martie 2022.
Vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Prin această schemă de ajutoare cu o valoare de 60,7 milioane EUR, România va sprijini sectorul transportului rutier, care este grav afectat de creșterea prețurilor combustibililor pe fundalul crizei geopolitice actuale și al sancțiunilor adoptate ca răspuns la aceasta. Această schemă este o măsură importantă, menită să atenueze impactul economic al războiului purtat de Putin împotriva Ucrainei. Continuăm să ne afirmăm sprijinul față de Ucraina și de poporul său și, în același timp, continuăm să colaborăm îndeaproape cu statele membre pentru a ne asigura că măsurile naționale de sprijin pot fi puse în aplicare în timp util, în mod coordonat și eficace și că sunt protejate, totodată, condițiile de concurență echitabile pe piața unică”.
Scopul schemei este de a oferi sprijin sub formă de lichidități întreprinderilor afectate de creșterea prețurilor combustibililor pe fundalul crizei geopolitice actuale și al sancțiunilor care au fost adoptate ca răspuns la aceasta, asigurând în același timp circulația neîntreruptă a mărfurilor și a persoanelor pe cale rutieră.
Măsura va fi accesibilă pentru toate întreprinderi, indiferent de mărime, care își desfășoară activitatea în domeniul transportului rutier de mărfuri și persoane, care dețin o licență comunitară valabilă și care sunt afectate de criza actuală.
În cadrul schemei, beneficiarii vor avea dreptul să primească ajutoare sub formă de granturi directe ce vor avea o valoare limitată.
Comisia a constatat că schema de ajutoare a României îndeplinește condițiile prevăzute în cadrul temporar de criză. În special, ajutorul nu va depăși 400 000 euro per întreprindere și se va acorda până la 31 decembrie 2022.
Comisia a concluzionat că schema de ajutoare acordată de România este necesară, adecvată și proporțională pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru.
Citește și: 50 de bani, subvenţie la carburant. Adrian Negrescu: Suntem în zona lui "să fie bine, ca să nu fie rău"
Adrian Negrescu a comentat sprijinul pe care îl oferă Ministerul Finanțelor pentru transportatorii şi distribuitorii din România prin acordarea unei subvenții de 50 bani pe litrul de combustibil.
Analistul a explicat de ce suntem în zona lui "ar fi bine să fie bine ca să nu fie rău"
"Atâta timp cât nu vedem un studiu de impact pe această zonă, suntem în zona lui 'ar fi bine să fie bine ca să nu fie rău'. Cum s-a ajuns la 0,5 lei? De ce nu 1 leu? De ce nu o reducere a TVA la carburanți, așa cum s-a întâmplat în alte țări? De ce doar pentru transportatori și nu pentru toată lumea? Nu se creează oare un avantaj competitiv pentru transportatori? Care este impactul în mediul de afaceri? Sunt întrebări logice, cu fundament economic, la care nu avem încă un răspuns", a declarat Adrian Negrescu.
"Sperăm să îl avem, să vedem calculele privind impactul acestei decizii salutare, dar în opinia mea insuficiente pentru a stinge focul inflației. Rămâne de văzut totodată când, cum și în ce condiții va fi aplicată această facilitate, cum își vor recupera firmele de transport banii din compensări, care sunt detaliile concrete. Asta pentru că avem exemplul nefericit al compensărilor și plafonărilor din zona de energie unde firmele așteaptă în continuare să își primească banii de la stat", a spus analistu.
"Am serioase îndoieli"
"În privința eficacității măsurii, am serioase îndoieli că va avea un impact semnificativ, având în vedere evoluția prețului petrolului, creșterea costurilor operaționale și dinamica vânzărilor", a încheiat Adrian Negrescu. Citește mai mult AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Bitcoin, cea mai mare...
Suedia este pregătită să...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...