Transportul maritim. Costuri colosale pentru decarbonizarea acestui sector

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Pentru a transforma sectorul transportului maritim din punct de vedere al emisiilor de CO2 este nevoie de sume colosale dar acest pas este esențial pentru obiectivul din 2050. 

Investiţii de sute de miliarde de dolari vor fi necesare până în 2050 pentru decarbonizarea transportului maritim, o rotiţă esenţială din comerţul mondial dar care este responsabilă pentru 3% din emisiile mondiale de gaze cu efect de seră, avertizează ONU, relatează AFP.

Transportul maritim şi navele sale gigantice reprezintă peste 80% din volumul schimburilor comerciale mondiale iar emisiile sale de gaze cu efect de seră au crescut cu 20% în decursul unui deceniu, ca urmare a mondializării economiei şi a delocalizării lanţurilor de producţie, subliniază Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare (UNCTAD), în raportul său anual cu privire la transportul maritim.

Chiar dacă decarbonizarea este urgentă "trebuie găsit un echilibru între sustenabilitatea ecologică, respectarea reglementărilor şi exigenţele economice pentru a asigura transportului maritim un viitor prosper, echitabil şi rezilient", a subliniat secretarul general al UNCTAD, Rebeca Grynspan.

Însă, nota de plată pentru decarbonizarea transportului maritim va fi una colosală. UNCTAD estimează că, până în 2050, va fi nevoie de o sumă cuprinsă între 8 şi 28 de miliarde de dolari pe an pentru decarbonizarea navelor şi investiţii mult mai importante, cuprinse între 28 şi 90 de miliarde de dolari pe an, vor fi necesare pentru a pune la punct infrastructura globală pentru utilizarea carburanţilor fără emisii de carbon.

În plus, aceste costuri vor afecta în mod disproporţionat micile state insulare şi ţările cele mai puţin dezvoltate care depind puternic de transportul maritim, subliniază UNCTAD. În acest sens, UNCTAD preconizează introducerea unui sistem universal care ar permite evitarea unei "decarbonizări cu două viteze".

Potrivit UNCTAD, taxele sau contribuţiile "plătite în raport cu emisiile navelor pot încuraja la acţiune, la promovarea competitivităţii carburanţilor alternativi şi la reducerea decalajului de costuri cu carburanţii convenţionali", explică directorul de tehnologie şi logistică din cadrul UNCTAD, Shamika N. Sirimanne. "Aceste fonduri ar putea de asemenea facilita investiţiile în porturi ale micilor state insulare şi ţărilor cele mai puţin dezvoltate, punând accentul pe adaptarea la schimbările climatice, reformarea comerţului şi transporturilor precum şi pe conectivitatea digitală", a adăugat Shamika N. Sirimanne.

În prezent, 99% din flota mondială depinde încă de carburanţii convenţionali. Raportul UNCTAD precizează că 21% din navele aflate în prezent în faza de comandă sunt concepute pentru combustibili alternativi.

În paralel are loc un fenomen de învechire a flotei mondiale. La începutul lui 2023, navele comerciale aveau în medie 22,2 ani, adică cu doi ani mai mult decât în urmă cu zece ani şi peste jumătate din flota mondială are peste 15 ani, arată statisticile UNCTAD.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

ANAF / Foto: DCBusiness
Bani / Foto: DCBusiness
Ilie Boloja și Sorin Grindeanu / Foto: George Călin / Mălina Norocea / Inquam Photos
Butoaie cu petrol / Foto: Freepik
Judecător / Foto: Freepik
O femeie alimentează mașina la o benzinărie / Foto: Freepik
Carduri sociale
Casa de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
Energie verde / Foto: Freepik
MIPE schimbă și simplifică obținerea banilor / Foto: Freepik
Abonament la internet
Temu / Foto: DCBusiness
Pașapoarte

Pașapoartele românești se schimbă radical din septembrie

Guvernul a adoptat o hotărâre prin care schimbă atât...

ROBOR la trei luni crește
Sticle cu vin / Foto: Freepik
Oleoductul Drujba a fost închis
Ministerul Finanțelor
Banii din fondurile europene sunt puși la adăpost
Panou, Anghel Saligny / Foto: Tribuna
UAT-urile și locatarii vor plăti mai puțin pentru anveloparea blocurilor / Foto: Gabriel / Flickr
Bucharest City Tour”
Gaze naturale / Foto: Freepik
ANAF

Vacanţe la mare cu până la 60% mai ieftine. Află detalii

Cea de-a 47-a ediţie a programului "Litoralul pentru...

Freepik.com
Foto: Freepik.com
Freepik.com

Spotify scumpește abonamentele şi anunţă noi servicii

Spotify va majora prețurile pe măsură ce investește în...


pixel