Trasportul maritim de mărfuri, în impas. Impactul resimțit de consumatorii finali

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Vas marfă / sursa foto: Freepik.com / tawatchai07
Vas marfă / sursa foto: Freepik.com / tawatchai07
Tranzitul vaselor de marfă prin diferitele rute global importante a fost încetinit în urma diferiților factor, în special în Canalul Suez, unde a scăzut drastic după atacurile Houthi.

Tranzitul vaselor de marfă prin Canalul Suez a scăzut cu 45% în cele două luni de când atacurile Houthi, au perturbat rutele comerciale maritime deja tensionate, potrivit agenției ONU UNCTAD, conform Reuters.

UNCTAD, Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare, care sprijină țările în curs de dezvoltare în comerțul mondial, a avertizat asupra riscurilor de creștere a inflației, a incertitudinii privind securitatea alimentară și a creșterii emisiilor de gaze cu efect de seră.

Companiile de transport maritim și-au deviat navele din Marea Roșie de când mișcarea Houthi, care controlează cea mai mare parte a zonelor populate din Yemen, a început să atace navele în ceea ce consideră a fi un sprijin pentru palestinienii din Gaza. Statele Unite și Marea Britanie au răspuns cu atacuri aeriene împotriva Houthis.

Agenția a declarat că 39% mai puține nave decât la începutul lunii decembrie au tranzitat canalul, ceea ce a dus la o scădere de 45% a tonajului de marfă.

 

Alte rute maritime importante, îngreunate

 

Jan Hoffmann, șeful departamentului de logistică comercială din cadrul UNCTAD, a declarat că în prezent există trei rute comerciale globale cheie perturbate, incluzând și fluxurile de cereale și uleiuri de la invazia Rusiei în Ucraina, precum și Canalul Panama, unde nivelurile scăzute ale apei din cauza secetei au făcut ca luna trecută transportul maritim să fie în scădere cu 36% față de anul trecut și cu 62% față de acum doi ani.

"Suntem foarte îngrijorați", a declarat el în cadrul unei ședințe recente. "Vedem întârzieri, costuri mai mari, emisii mai mari de gaze cu efect de seră".

Emisiile au crescut, a spus el, deoarece navele au optat pentru rute mai lungi și, de asemenea, călătoresc mai repede pentru a compensa ocolurile.

Canalul Suez gestionează 12-15% din comerțul mondial și 25-30% din traficul de containere. În perioada 15 - 19 ianuarie, transporturile de containere prin canal au scăzut cu 82% față de începutul lunii decembrie, în timp ce în cazul GNL, scăderea a fost și mai mare.

Tarifele spot pentru containere au înregistrat cea mai mare creștere săptămânală de 500 de dolari, afectând nu doar transporturile din Asia către Europa, ci și ruta către coasta de vest a SUA. Cu toate acestea, tarifele au rămas totuși doar la jumătate din vârful atins în timpul pandemiei COVID-19.

Hoffmann a declarat că prețurile alimentelor ar putea resimți impactul, adăugând că aproximativ jumătate din creșterile înregistrate de la războiul din Ucraina s-au datorat costurilor mai mari de transport, deși ar dura ceva timp până când efectul va fi resimțit de către consumatorii finali.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ședință de Guvern / Foto: gov.ro
Euro / FOTO: Freepik
Mina de litiu Shevchenkivske

Ce prevede acordul SUA - Ucraina privind resursele minerale

Ucraina, pregătită să aprobe un acord privind...

Platforma de foraj Transocean Barents / Foto: OMV Petrom

Când şi cum vor fi vândute gazele din Marea Neagră

Romgaz va comercializa gazele din Marea Neagră printr-o...

Strângere de mână / FOTO: Freepik

SUA și Rusia, noi negocieri decisive, joi, la Istanbul

Diplomați ruși și americani se întâlnesc la Istanbul...

Foto: Pexels.com
Rheinmetall / FOTO: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063473487031&sk=photos
Casă de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
foto: pexels.com
Factura. Foto: Pexels.com
Mină de suprafață / Foto: Pexels
foto: pexels.com
O mare plăcere / FOTO: Freepik

Cutremur total în sectorul agroalimentar?

Sectorul agroalimentar, considerat de obicei rezistent...

Titluri Tezaur / Ilustrațe: Oana Pavelescu

Titluri Tezaur. Premieră pentru românii din diaspora

Românii din țară și din străinătate pot, începând cu 10...

Dosare / Foto: Arhivă
Smartphone / FOTO: Freepik

Xiaomi 15 Ultra, un smartphone cu un design aparte

A fost dezvăluită data lansării modelului Xiaomi 15 Ultra.

Suntem aproape în ceasul al 12-lea
Călin Georgescu / Foto: Inquam Photos / George Călin
Cobalt / Foto: Picryl.com
Datorie / FOTO: Freepik

Cifra zilei: Datoria globală a atins un nivel record

Creșterea ponderii datoriei în PIB pentru prima dată din...

Romgaz

Romgaz vrea preluarea unui mare combinat chimic

Romgaz analizează preluarea unui mare combinat chimic...

Elon Musk / Foto: Casa Albă / Flickr
Indici bursieri
trenuri / Foto: Freepik
Dolari / Foto: Freepik

Dolarul, în picaj, euro susținut de optimismul germanilor

Dolarul a înregistrat o nouă scădere, adâncind...

Concedieri
Tractor pe câmp / Foto: Freepik

Legea arendării, declarată neconstituțională de CCR

Curtea Constituțională a respins modificarea Codului...


pixel