Turcia, al treilea exportator mondial de seriale de televiziune

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
La televizor / FOTO: Freepik
La televizor / FOTO: Freepik
”Suleiman Magnificul” s-a înscris în primul val de seriale dramatice turcești difuzate la nivel global. 

Astăzi, serialele populare turcești se înmulțesc, astfel că Suleiman trebuie să împartă tronul cu alte succese. Cel mai recent este ‘Gaddar’ („Fără milă”), povestea unui soldat care se întoarce din război și este forțat să devină asasin pentru a-și proteja familia.

Succese internaționale

Turcia este acum al treilea exportator de seriale din lume, după America și Marea Britanie. Între 2020 și 2023, cererea globală de seriale turcești a crescut cu 184%, față de 73% pentru seriale coreene, potrivit companiei de date Parrot Analytics.

Emisiunile turcești sunt populare nu numai în Orientul Mijlociu, dar și în Europa, în America Latină. Anul trecut, cei mai mari trei importatori de noi seriale turcești au fost Spania, Arabia Saudită și Egiptul. Camera de Comerț din Istanbul estimează că exporturile de programe de televiziune turcești au adus 600 de milioane de dolari în 2022 și aproape 800 în 2023. Iar unii analiști prevăd că vânzările lor vor ajunge curând la miliarde de dolari.

Ce face aceste seriale atât de interesante? În primul rând, prezintă peisaje superbe, costume de lux și actori atrăgători. Majoritatea sunt povești de dragoste, serialele SF sunt rare, explică Ozlem Ozsumbul, șef de vânzări la Madd Entertainment, o companie de distribuție. Seriale, fie drame istorice sau de altă natură amestecă romantismul și răzbunarea. În 2023, „Yargi” („Secretele de familie”), care spune povestea unor avocați rivali care se îndrăgostesc, a câștigat Premiul Internațional Emmy pentru cel mai bun serial de televiziune.

Punctul creator al cenzurii

Publicul arab apreciază că serialele turcești îi prezintă pe musulmani ca pe niște eroi și nu ca pe teroriști sau șoferi de taxi. Serialele se ridică inclusiv la nivelul așteptărilor în ceea ce privește moralitatea. Câinii de pază ai presei din Turcia elimină sau estompează scene mai deocheate. Cenzura i-a forțat pe cineaști să devină creativi, punând accent pe gesturi, decât pe actul în sine. 

În prima jumătate a anului 2023, cele mai populare trei seriale TV din Spania au fost turcești, potrivit Glance, o companie de măsurare a audienței. Spaniolii și latino-americanii adoră telenovelele, așa că sunt obișnuiți cu sentimentalismul și durata filmelor turcești. 

Publicul vorbitor de spaniolă este atras de calitatea producției serialelor turcești. Comparativ, telenovelele din America Latină „par ieftine”, spune furnizorul de programe. În Turcia și America Latină, oamenii „își exprimă sentimentele fără reținere”, spune Carolina Acosta-Alzuru de la Universitatea din Georgia, „deci melodrama funcționează în ambele culturi”.

200 de ore în limba turcă

Canalele sunt și ele fane ale acestor serii. În Turcia, programele sunt difuzate o dată pe săptămână și pot dura până la trei ore, dar când sunt vândute în străinătate episoadele sunt mai scurte, dar mai dese, difuzate chiar și zilnic. Canalele de televiziune pot prelungi seriale pe sute de episoade. Cele coreene sunt bune, notează Izzet Pinto, o companie de distribuție, dar durează doar 13 ore. Serialele turcești pot dura până la 200 de ore.

Cucerirea publicului vorbitor de limba engleză?

Canalele de streaming creează programe mai îndrăznețe. Fanii sunt surprinși de ceea ce i-au lăsat să facă. Serialul Netflix „Kulup” (“The Club”) urmărește o fostă deținută care reia legătura cu fiica ei după ani de închisoare. Serialul prezintă pogromurile împotriva minorităților din Istanbul din anii 1950, un subiect sensibil din punct de vedere politic, cel puțin. Dramele tind să fie mai scurte: „Kulup” are, până acum, 20 de episoade, comparativ cu 139 pentru „Muhtesem Yuzyil”. 

Relaxarea regulilor cu privire la ceea ce poate fi afișat pe ecran va îmbunătăți, fără îndoială, șansele Turciei de a ajunge la publicul vorbitor de engleză, care a fost mai reticent să vizioneze seriale dublate sau subtitrate decât telespectatorii din multe alte țări. Spre deosebire de Spania (cu 'Money Heist') sau Coreea de Sud ('Squid Game'), Turcia nu a avut mare succes în America sau Marea Britanie. De exemplu, „Kara Para Ask” („Dark Lust”) nu a fost niciodată foarte popular în Statele Unite, chiar dacă printre fanii lui se numără fotbalistul argentinian Lionel Messi și cântăreața americană Barbra Streisand.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Banca Naţională a României
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Copil
Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik

CCIR a organizat Forumul de Afaceri România – Polonia

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

foto: pexels
Tichete / Foto: DCBusiness

Tichetele scapă de impozitare și contribuții sociale

O nouă inițiativă legislativă promite să revoluționeze...

Dacia Bigster / sursa foto: Dacia.ro

Vânzările Dacia în Europa au scăzut

Scădere uşoară a vânzărilor de autoturisme Dacia în...

Exploatare minieră
Experții au analizat toate aspectele / FOTO: Freepik
Industrie / Sursa: Freepik.com
Daniel Apostol, Franck Neel și Raluca Covrig / Foto: DCBusiness
Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook

Bursa de Valori Bucureşti, în creştere. Cifrele zilei

Bursa de Valori Bucureşti a deschis pe verde şedinţa de...

Joe Biden și Volodimir Zelenski / Foto: Casa Albă / Flickr
Bună dimineața!
Riscă să devină vulnerabil / FOTO: Freepik
Warren Buffett
Disperare!
Sedinta de Guvern
vouchere sociale

pixel