Reuniunea de vineri a fost solicitată de comisarul european pentru Energie, Kadri Simson, în ideea de a evalua potenţialele riscuri la adresa aprovizionării, în cazul în care războiul dintre Israel şi Hamas declanşează un conflict regional mai amplu.
"Petrolul este important. Insuficientă motorină ar putea duce la greve. Nu vrem cozi de camioane care să aştepte să facă plinul cu motorină", a spus oficialul, adăugând "Este sau nu acesta un moment similar cu 1973?".
Recentul conflict din Gaza a readus în minte şocul petrolier din 1973, din timpul Războiul de Yom Kippur, când Organizaţia Statelor Exportatoare de Petrol (OPEC) a introdus un embargou petrolier ţărilor occidentale care au sprijinit Israelul, ceea ce a provocat cozi uriaşe la benzinării.
Reuniunea grupului de coordonare petrolieră al blocului comunitar a ajuns la concluzia că riscurile sunt mult mai mici decât în urmă cu 50 de ani deoarece Europa se bazează pe petrol doar pentru 30% din mixul său energetic, chiar dacă Arabia Saudită este unul dintre primii trei furnizori ai săi, a precizat oficialul citat de Reuters.
"O posibilă criză ar avea un impact imediat asupra preţului, dar este mai puţin un risc la adresa securităţii aprovizionării, chiar dacă piaţa este foarte tensionată din cauza reducerilor OPEC+, situaţia ar urma să se relaxeze în 2024", a adăugat oficialul.
Chiar dacă stocurile de petrol ale UE acoperă în prezent cerinţa de a asigura consumul timp de 90 de zile, ele sunt în mare parte sub formă de ţiţei, în timp ce Europa este vulnerabilă când vine vorba de motorină şi păcură, a subliniat oficialul european. Mai mult de 50% din transportul de bunuri al blocului comunitar se bazează pe camioane care folosesc motorină.
Potrivit unei directive europene, statele membre trebuie să aibă stocuri petroliere de urgenţă echivalente cu 90 de zile de importuri sau 61 de zile de consum.
Ultima dată când grupul de coordonare petrolieră al blocului comunitar s-a reunit a fost în luna iulie însă reuniunea de vineri a fost convocată pentru a discuta securitatea petrolieră înaintea iernii, având în vedre că blocul comunitar a pierdut aproape toate livrările de petrol şi gaze ruseşti.
Păcura este utilizată la încălzire, în special după pierderea celei mai mari părţi din livrările de gaze ruseşti, iar cererea de combustibil pentru avion continuă să crească.
"Mesajul trimis a fost acela de a avea o componenţă mai diversificată a stocurilor şi rezerve de motorină şi păcură", a dezvăluit oficialul european.
La reuniunea de vineri au luat parte reprezentanţii statelor membre UE, ai Agenţiei Internaţionale a Energiei a asociaţiilor din industria petrolieră, incluzând companii de rafinare, furnizori de combustibili şi operatori de depozite.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Bitcoin, cea mai mare...
Suedia este pregătită să...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...