Un altfel de viitor. Arabia Saudită construiește ceva ce nu s-a mai făcut vreodată

Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Nimic nu se face însă peste noapte
Nimic nu se face însă peste noapte
Nimeni nu s-ar gândi vreodată să-și petreacă vacanța pe o platformă petrolieră, în mijlocul mării. Dar...

Într-adevăr, Arabia Saudită s-a gândit să transforme o astfel de platformă într-un parc tematic exclusivist pentru sporturi extreme, un loc de agrement cu restaurante, câteva vile de lux și multă excentricitate. Proiectul se numește "The Rig", o idee care simbolizează aspirațiile prințului moștenitor al regatului, Mohammed bin Salman: să transforme cel mai mare exportator de petrol din lume într-o destinație turistică internațională de excepție și să își diversifice economia.

Este o strategie care face parte din planul de reformă economică "Vision 2030" pe care liderul saudit l-a promovat în întreaga lume în încercarea de a convinge investitorii occidentali să-și îndrepte atenția spre țara sa. Guvernul se așteaptă ca turismul să fie principala sursă de noi locuri de muncă în sectorul privat, reprezentând 10% din produsul intern brut (PIB) și din ocuparea forței de muncă în decurs de un deceniu, într-o țară în care două treimi din cei 21 de milioane de locuitori au sub 35 de ani.

Pregătindu-se pentru o eră post-petrol, în care lumea să fie mai puțin dependentă de petrol în următoarele decenii, Arabia Saudită a început recent să își deschidă porțile către lumea exterioară. În 2019, pentru prima dată, țara a început să elibereze vize turistice într-un regat care, din punct de vedere istoric, a rămas încapsulat, cu excepția momentelor în care milioane de musulmani fac pelerinajul anual la Mecca.

Pentru a progresa însă pe drumul împlinirii dorinței sale, va trebui să depășească mai multe obstacole: Arabia Saudită nu este o destinație economică precum Asia de Sud-Est. Spre exemplu, este foarte cald timp de opt luni pe an, există carențe pe linie de libertate politică sau de exprimare sau alcoolul este interzis.

Nu doar turism

În ciuda tuturor constrângerilor existente, "economia saudită este mult mai diversificată decât în trecut", a declarat pentru BBC Mundo Karen Young, senior fellow și director al programului de economie și energie la think tank-ul Middle East Institute din Washington. Treptat, explică el, cererea de ospitalitate și divertisment pe piața locală creează noi tipuri de afaceri și de consum.

În timp ce "noile investiții în domeniul hidrogenului, al mineritului și al expansiunii serviciilor financiare cresc economia non-petrolieră într-un ritm rapid", notează el. Problema este că diversificarea economică nu este ceva ce se va întâmpla în una sau două decenii. Petrolul și produsele petroliere, adaugă ea, vor continua să joace un rol cheie în veniturile guvernamentale pentru o perioadă lungă de timp.

Mai puțină dependență de petrol

Aceasta este întrebarea pe care mulți și-o pun: cât timp va fi nevoie pentru a trece la un viitor mai puțin dependent de petrol? O tranziție care, în cele din urmă, "va asigura menținerea în viitor a standardelor ridicate de viață de care se bucură regatul în prezent", potrivit lui Omar al-Ubaydli, președintele Societății Economiștilor din Bahrain.

Soarta planului guvernului va depinde în mare măsură de unele dintre investițiile pe care le-a făcut în sectoare noi, cum ar fi energia regenerabilă și hidrogenul, precum și de expansiunea uriașă a turismului religios și intern, notează el. Al Ubaydli crede că un factor cheie de succes va fi inovarea locală, un proces care este în curs de desfășurare, dar care va dura câțiva ani până când se vor vedea rezultate tangibile.

"Procesul de diversificare ar trebui să dureze cel puțin 15 ani, dacă nu chiar mai mult", a declarat el pentru BBC Mundo, spunând că este încă prea devreme pentru a se aștepta la schimbări în atât de puțini ani și în condițiile perturbărilor cauzate de pandemia de covid 19.

Cu toate acestea, adaugă el, "țara a făcut progrese importante". De exemplu, mult mai mulți saudiți sunt angajați în sectoare precum comerțul cu amănuntul și turismul. De asemenea, exporturile se diversifică, iar producția de minerale joacă un rol important, spune el. Potrivit lui al-Ubaydli, acest lucru a făcut ca veniturile fiscale să fie "mult mai puțin dependente de petrol decât în trecut".

Pentru a sprijini acest lucru, guvernul investește în stațiuni de lux, cinematografe și complexe de divertisment pentru a atrage mai mulți vizitatori și, în același timp, pentru a dezvolta noi industrii.

Un "deșert futurist

Arabia Saudită deține unul dintre cele mai mari fonduri suverane din lume (cu aproape 1.000 de miliarde de dolari), alături de țări precum Norvegia, Emiratele Arabe Unite, China, Kuweit și Singapore. 

Din 2016, acest fond saudit și-a sporit investițiile în străinătate, achiziționând tot felul de active, de la cluburi de fotbal la companii de jocuri video și până la companii care produc mașini electrice, ceea ce nu se făcuse niciodată în mod tradițional.

Cu resursele fondului, țara finanțează o parte din construcția orașelor din deșert, cu același scop de a atrage investiții străine și de a proiecta influența saudită în lume. Până în prezent, tranziția către o economie mai diversificată este finanțată din veniturile din petrol, iar experții nu știu cât timp va trece până când industriile non-petroliere se vor putea susține singure.

Regatul a încercat să pună piciorul în prag în dezvoltarea afacerilor sale, deoarece majoritatea populației sale este tânără, iar țara trebuie să le ofere mai multe oportunități de angajare și spațiu pentru a genera afaceri care să-i încurajeze să rămână în regat.

În această logică, este ușor de înțeles de ce țara investește în campanii publicitare ostentative pentru a convinge lumea că este posibil să construiască orașe futuriste cu trenuri care levitează, fără mașini și fără emisii de carbon în mijlocul deșertului.

Așa se vinde unul dintre proiectele lor emblematice, Neom, un oraș care, odată construit, va deveni "modelul de mâine în care omenirea progresează fără a compromite sănătatea planetei". Un fel de utopie verde finanțată de petrol. Doar timpul va arată dacă aceste planuri se vor concretiza.

Citește și De unde are Rusia bani? A devenit cel mai mare furnizor de petrol al Chinei

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Mașină electrică / FOTO: Freepik
Unilever / FOTO: Freepik

Unilever vrea să renunțe la o serie de produse alimentare

Este o manevră care face parte din planurile de...

foto: pexels.com
O colaborare de succes
Bună dimineața! Să aveți o zi minunată!
Euro vs dolar / FOTO: Freepik

Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar

Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...

Foto: pexels.com
Mașină electrică / sursa: Freepik.com
Bitcoin / Foto: Freepik
Jeff Bezos și Elon Musk
La volan, fără griji! FOTO: Freepik
Bentley

Bentley spune „nu încă”: ce ascunde strategia Beyond100+

Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels

pixel