Nu de puține ori s-a întâmplat ca unii comercianți să mintă cu ofertele de Black Friday. Unele magazine aveau chiar o strategie în acest sens. Ca să nu bată la ochi că de fapt nu fac nicio reducere, urcau prețurile cu câteva zile după care le coborau la loc și afirmau că au fpcut reduceri de Black Friday, ceea ce , evident, era o minciună.
Însă OG 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață prevede că: “Orice anunț de reducere de prețuri ce nu corespunde reducerii practicate efectiv în raport cu prețul de referință este considerat o formă de publicitate înșelătoare și este sancționat conform reglementărilor legale în vigoare”.
Prețul de referință reprezintă, potrivit aceluiași act normativ, cel mai scăzut preț al respectivului magazin în ultimele 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
Altfel spus, dacă produsul scos la reduceri de Black Friday (sau orice alt eveniment anunțat ca fiind cu/ de reduceri) are un preț mai mare decât cel mai mic preț din ultima lună, practica magazinului respectiv este menită să îi păcălească pe consumatori și poate fi reclamată la ANPC.
Reclamația la ANPC poate fi transmisă în scris sau în format electronic, folosind un formular de sesizare online.
Atenție! Reclamațiile sau sesizările depuse la ANPC trebuie făcute în nume personal, cele care sunt transmise în mod anonim sau în care nu sunt trecute datele de identificare ale persoanei care reclamă “nu se iau în considerare și se clasează”, conform OG nr. 27/2002 privind reglementarea activității de solutionare a petițiilor, atenționează Avocatnet.
De asemenea, pentru a putea fi rezolvată, reclamația trebuie să fie însoțită de documente care să probeze practica înșelătoare, cum ar fi anunțuri, reclame, fotografii cu prețurile respectivului produs și o evoluție a acestora în ultima lună.
Tot ANPC este instituția care aplică și amenzile, dacă descoperă că magazinul reclamat nu respectă prevederile legale privind reducerile de prețuri.
Citește și:
Black Friday 2022. Românii, sceptici cu privire la corectitudinea ofertelor
Potrivit unui studiu, majoritatea consumatorilor din Europa consideră că brandurile trişează de "Black Friday" şi "Cyber Monday".
Opt din zece români se aşteaptă să găsească produse reduse cu cel puţin 30%, de "Black Friday" sau "Cyber Monday", iar la nivel european majoritatea consumatorilor consideră că brandurile trişează cu ocazia celor două evenimente din an cu cele mai importante discounturi, arată un studiu realizat de Revolut şi Dynata.
Potrivit cercetării, publicată luni, în Europa există un scepticism faţă de corectitudinea ofertelor şi promoţiilor din timpul acestor evenimente comerciale. Astfel, majoritatea respondenţilor din Europa consideră că brandurile trişează de "Black Friday" şi "Cyber Monday" (64%), în timp ce 36% spun că nu s-au întâlnit niciodată cu oferte înşelătoare.
În acest context, românii sunt, de departe, cei mai sceptici în privinţa corectitudinii ofertelor, iar aproape două treimi (63%) dintre respondenţi sunt de părere că brandurile trişează de "Black Friday" şi se declară în favoarea verificării ofertelor. Totodată, 21% spun că această tactică este "parte a jocului" şi nu se arată deranjaţi de aceasta. În schimb, 16% dintre cei chestionaţi recunosc faptul că nu au întâlnit niciodată oferte înşelătoare de "Black Friday".
În topul scepticilor, românii sunt urmaţi de lituanieni (80% dintre aceştia spun că au întâlnit oferte îndoielnice sau au fost păcăliţi) şi francezi (65%).
La polul opus se află germanii - 61% dintre respondenţi spun că practicile incorecte sunt rare de "Black Friday" şi "Cyber Monday". Cu toate acestea, după intrarea în vigoare a Directivei Europene Omnibus, este de aşteptat ca aceste situaţii să fie tot mai puţine. Citește mai miult AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Pieţele financiare şi-ar putea...
Ministerul Finanţelor continuă...
România se numără din nou...
Bluesky, platforma socială descentralizată care a...
Bitcoin continuă să surprindă...
Bursa de Valori Bucureşti a închis în creştere şedinţa...
Indicele bancar ROBOR a înregistrat o nouă creştere.
Rusia este principalul...
Banca Naţională a comunicat...
Autoritatea Electorală...
Gabriel Zetea, noul președinte...
Declarațiile președintelui ales...
O analiză a BERD pe această...
BNR a transmis un comunicat în care sunt prezentate...
Pasiune, ritm, culoare - aceasta este Spania, iar...
Această măsură este esențială pentru ca Turcia să poată...
O realitate care ridică semne...
Analistul economic Adrian...
În mod specific, compania este interesată de...
Una dintre cele mai mari și...
Confortul și funcționalitățile...
Este o decizie majoră, care reflectă ambițiile Huawei de a-și construi un...