Cât de periculoase sunt cele două portavioane ale Chinei

Autor: Ecaterina Dumitrescu
Data actualizării:
Data publicării:
Unul dintre cele două portavioane ale forțelor navale chineze
Unul dintre cele două portavioane ale forțelor navale chineze
Forțele navale chineze au lansat la apă, pe 17 decembrie, un al doilea portavion, botezat Shandong, iar la ceremonie a participat și președintele Xi Jinping, ceremonie care a vut loc la baza navală de la Sanya, în sudul insulei Hainan.

Cu cel de-al doilea portavion lansat la apă, flota chineză se alătură celei britanice care are și ea două nave de acest fel, capabile să transporte avioane cu aripi fixe. SUA au la ora actuală 20 de astfel de neva.

Shandong este oarecum asemărător cu primul protavion al chinei, Liaoning, care este de fapt o navă modernizată cumpărată de la ucraineni și care a fost construită în 1980. Shandong însă este un portavion cu o capacitate mult mai mare, putând transporta 36 de aeronave de luptă cu aripi fixe, față de 24 câte se pot îmbarca pe Liaoning.

Însă Shandong tot nu poate fi considerat a putea juca un rol important într-un conflict major.

Cauzele sunt unele simple. China operează numai un avion care se pretează pentru un portavion, respectiv J-15 care este o copie a avioanelor sovietice Su-33, și care sunt aeronave grele. Un J-15 cântărește fără încărcătură 19 tone, ceea ce îl face cel mai greu avion cu aripi fixe și care se pretează pentru un portavion. Spre comparație, avioanele americanilor F/A-18E/F Super Hornet cântăresc fără încărcătură 16 tone.

SUA au rămas fără portavioane în Oceanul Atlantic

O altă problemă este că atât Liaoning, cât și Shandong își lansează avioanele printr-o ramă montată pe arc ceea ce înseamnă că avioanele nu pot căra o încărcătură prea mare.

Specialiștii americani apreciază că în aceste condiții un avion J-15 nu poate decola de pe portavioane cu o greutate mai mare de 31 de tone. În schimb portavioanele nucleare americane pot catapulta aeronavele cu o greutate de 50 de tone.

31 de tone înseamnă că un J-15 poate transporta numai combustibilul și armamentul minimal, ceea ce înseamnă că aceste avioane nu vor prezenta un pericol prea mare.

Chinezii vor să îmbunătățească sistemul de catapultare și să creeze unul nou, un lansator electromagnetic, lucru la care lucrează și americanii.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Flacără la aragaz

Ce se întâmplă cu rezervele de gaze. Burduja: Un fake news!

Rezervele de gaze din depozitele României au ajuns la...

Google și Meta
Bună dimineața!
Va fi greu
Sebastian Burduja
Bursa de Valori București
Pompă de benzină / FOTO: Freepik
Samsung / sursa: Flickr.com

De la Samsung, piața așteaptă mai mult decât scuze

Salvarea ar putea veni de acolo, de unde nu se așteaptă...

F-35 / FOTO: Wikipedia

F-35 Lightning II stabilește un nou record de viteză

Într-o demonstrație remarcabilă de tehnologie avansată,...

Așa arată castelul / FOTO: Wikipedia
Energie / sursa foto: Freepik.com

România nu are probleme în aprovizionarea cu energie

Ministrul Energiei a prezentat, în detaliu, care este...

Portavion / FOTO: Freepik
Sediul ANRE
Investitori
Muncitori lucrează într-o fabrică
Tiktok
Pe șantier
Importuri mașini / sursa foto: Freepik.com
Schimb valutar / Foto: Freepik
Bani
Inflația golește buzunarele românilor / Ilustrație DCBusiness

Rata inflaţiei a ajuns la 5,14%. Topul scumpirilor

Rata anuală a inflaţiei a urcat la 5,14%, în decembrie...

Centrala nucleara. Foto: Pexels.com
Muncitori în fața unui panou de comandă / Foto: Freepik
ANAF comite erori de calcul
Dolari. Foto: Pexels.com

pixel