Cât de periculoase sunt cele două portavioane ale Chinei

Autor: Ecaterina Dumitrescu
Data actualizării:
Data publicării:
Unul dintre cele două portavioane ale forțelor navale chineze
Unul dintre cele două portavioane ale forțelor navale chineze
Forțele navale chineze au lansat la apă, pe 17 decembrie, un al doilea portavion, botezat Shandong, iar la ceremonie a participat și președintele Xi Jinping, ceremonie care a vut loc la baza navală de la Sanya, în sudul insulei Hainan.

Cu cel de-al doilea portavion lansat la apă, flota chineză se alătură celei britanice care are și ea două nave de acest fel, capabile să transporte avioane cu aripi fixe. SUA au la ora actuală 20 de astfel de neva.

Shandong este oarecum asemărător cu primul protavion al chinei, Liaoning, care este de fapt o navă modernizată cumpărată de la ucraineni și care a fost construită în 1980. Shandong însă este un portavion cu o capacitate mult mai mare, putând transporta 36 de aeronave de luptă cu aripi fixe, față de 24 câte se pot îmbarca pe Liaoning.

Însă Shandong tot nu poate fi considerat a putea juca un rol important într-un conflict major.

Cauzele sunt unele simple. China operează numai un avion care se pretează pentru un portavion, respectiv J-15 care este o copie a avioanelor sovietice Su-33, și care sunt aeronave grele. Un J-15 cântărește fără încărcătură 19 tone, ceea ce îl face cel mai greu avion cu aripi fixe și care se pretează pentru un portavion. Spre comparație, avioanele americanilor F/A-18E/F Super Hornet cântăresc fără încărcătură 16 tone.

SUA au rămas fără portavioane în Oceanul Atlantic

O altă problemă este că atât Liaoning, cât și Shandong își lansează avioanele printr-o ramă montată pe arc ceea ce înseamnă că avioanele nu pot căra o încărcătură prea mare.

Specialiștii americani apreciază că în aceste condiții un avion J-15 nu poate decola de pe portavioane cu o greutate mai mare de 31 de tone. În schimb portavioanele nucleare americane pot catapulta aeronavele cu o greutate de 50 de tone.

31 de tone înseamnă că un J-15 poate transporta numai combustibilul și armamentul minimal, ceea ce înseamnă că aceste avioane nu vor prezenta un pericol prea mare.

Chinezii vor să îmbunătățească sistemul de catapultare și să creeze unul nou, un lansator electromagnetic, lucru la care lucrează și americanii.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Warren Buffett
Închis
Se propune comasarea alegerilor
Magazin de mobilă / Foto: Freepik

Românii nu-și mai iau casă nouă, își renovează ce au

Românii trebuie să-și expoateze din nou imaginația și...

Pompe de petrol
Bogdan Chirițoiu / Foto: Oana Pavelescu

Albania începe lupta cu turismul necontrolat

Turismul necontrolat și schimbările climatice amenință...

Fondul Proprietarea
O persoană votează cu ocazia alegerilor prezidențiale / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Steagul SUA / Foto: Freepik

De ce a scos Donald Trump România din programul Visa Waiver

Revocarea accesului României la programul Visa Waiver de...

SpaceX
Shein / sursa foto: Flickr.com / Focal Foto
Bursa / Foto: Freepik
Bursa de Valori București
Donald Trump
Freepik.com
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Banca Națională a României
Apple. Foto: Freepik.com
O femeie completează un formular / Foto: Freepik
Astronaut. Foto: Freepik.com
ANAF / Foto: DCBusiness
La bancă
Portul Shanghai

pixel