Ce este „Sindromul Paris” care-i bagă în spital pe turiștii japonezi?

Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Paris
Paris
Între imaginea formată de turiști pe baza fotografiile tradiționale și realitate, există uneori o diferență foarte mare. Această diferență provoacă dezamăgire și uneori chiar un șoc psihologic în rândul japonezilor care vizitează Parisul.

Nu este ceva neobișnuit ca o călătoria să fie sinonimă cu un șoc cultural. Dar nu mereu se întâmplă să provoace și un șoc psihologic, în sensul medical al termenului. Se spune că în fiecare an câteva zeci de turiști japonezi suferă de un vertij extrem de rar la descoperirea Parisului, stare de rău cauzată de diferența dintre imaginea pe care o aveau despre capitala franceză și realitate. Simptomele acestui vertij sunt variate, dar nicidecum banale: pot varia de la amețeli la anxietate, vărsături, stări delirante sau chiar tahicardie. 

Acest fenomen are și un nume: „sindromul Paris” sau „Pari shōkōgun” în japoneză. Turiștii care-i cad victime sunt internați în spital și îngrijiți. Ambasada Japoniei este la curent cu fiecare dintre ceaste cazuri. Pentru că uneori este nevoie chiar de zboruri medicale care să-i ducă pe turișii dezamăgiți acasă. Un psihiatru japonez care a tratat acest tip de caz în 1986 la Spitalul Sainte-Anne a fost cek care a dat numele fenomenului. Dacă nu este recunoscut oficial ca atare, mulți profesioniști din domeniul sănătății consideră că este o adevărată tulburare mintală. 

O imagine idealizată

În Japonia, Franța se bucură de o imagine idealizată. Hexagonul este văzut drept o culme a artei europene, gastronomiei, frumuseții și bunului gust. Influența sa se regăsește chiar și în capitala japoneză: Turnul Tokyo imită Turnul Eiffel, iar cartierul Kagurazaka unde totul este în stil franțuzesc, de la cafenele și brutării sau librării care vând traduceri în japoneză ale operelor lui Proust sau Voltaire.

Cultura pop japoneză însăși, apreciată și în Franța, este în mare măsură impregnată de aceste referințe, cum ar fi, de exemplu, manga „La Rose de Versailles”. Acest clasic al genului shōjo - destinat cititoarelor tinere -, publicat la începutul anilor 1970, descrie viața Mariei Antoaneta înainte și în timpul Revoluției.

„Japonezii văd Parisul ca Orașul Luminii, cel mai frumos oraș din lume, capitala rafinamentului și a romantismului. Un mix între o reclamă la parfumul Chanel N° 5 și fotografiile alb-negru ale lui Robert Doisneau”, explică Eriko Nakamura, o jurnalistă japoneză care locuiește la Paris. Această imagine idealizată a Orașului Luminii atrage mulți vizitatori japonezi în Franța. Astfel, în ciuda costului călătoriei, 1,3 milioane de turiști japonezi au venit deja la Paris în 2023, potrivit companiei de analiză a datelor GlobalData citată de „Quartz”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Foto: Mihai Ciobanu
Ferma. Foto: Pexels.com
Petroliști
Un bărbat se uită la o priză / Foto: Freepik
Calcule
Renault / FOTO: Unsplash
La bursă / FOTO: Freepik
FOTO: Freepik
Depozit Barry Callebaut de cacao din Camerun / Foto: Barry Callebaut
Oleg Deripaska
Foto: Oana Pavelescu
Sebastian Burduja / FOTO: Gov.ro
Ilie Bolojan
Vaci. Foto: Pexels.com
Industrie / Sursa: Freepik.com
Freepik.com
Klaus Iohannis / Foto: Președinția României
Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse
Contor electric
Factură electronică / Foto: Freepik
Transelectrica
Petrol / FOTO: Freepik
Atac cibernetic / Foto: Freepik
Hidroelectrica

Hidroelectrica ţinteşte 1 milion de clienţi casnici

Hidroelectrica ar putea depăşi numărul de un milion de...

Foto: Pexels.com
CEC Bank

pixel