Ce este „Sindromul Paris” care-i bagă în spital pe turiștii japonezi?

Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Paris
Paris
Între imaginea formată de turiști pe baza fotografiile tradiționale și realitate, există uneori o diferență foarte mare. Această diferență provoacă dezamăgire și uneori chiar un șoc psihologic în rândul japonezilor care vizitează Parisul.

Nu este ceva neobișnuit ca o călătoria să fie sinonimă cu un șoc cultural. Dar nu mereu se întâmplă să provoace și un șoc psihologic, în sensul medical al termenului. Se spune că în fiecare an câteva zeci de turiști japonezi suferă de un vertij extrem de rar la descoperirea Parisului, stare de rău cauzată de diferența dintre imaginea pe care o aveau despre capitala franceză și realitate. Simptomele acestui vertij sunt variate, dar nicidecum banale: pot varia de la amețeli la anxietate, vărsături, stări delirante sau chiar tahicardie. 

Acest fenomen are și un nume: „sindromul Paris” sau „Pari shōkōgun” în japoneză. Turiștii care-i cad victime sunt internați în spital și îngrijiți. Ambasada Japoniei este la curent cu fiecare dintre ceaste cazuri. Pentru că uneori este nevoie chiar de zboruri medicale care să-i ducă pe turișii dezamăgiți acasă. Un psihiatru japonez care a tratat acest tip de caz în 1986 la Spitalul Sainte-Anne a fost cek care a dat numele fenomenului. Dacă nu este recunoscut oficial ca atare, mulți profesioniști din domeniul sănătății consideră că este o adevărată tulburare mintală. 

O imagine idealizată

În Japonia, Franța se bucură de o imagine idealizată. Hexagonul este văzut drept o culme a artei europene, gastronomiei, frumuseții și bunului gust. Influența sa se regăsește chiar și în capitala japoneză: Turnul Tokyo imită Turnul Eiffel, iar cartierul Kagurazaka unde totul este în stil franțuzesc, de la cafenele și brutării sau librării care vând traduceri în japoneză ale operelor lui Proust sau Voltaire.

Cultura pop japoneză însăși, apreciată și în Franța, este în mare măsură impregnată de aceste referințe, cum ar fi, de exemplu, manga „La Rose de Versailles”. Acest clasic al genului shōjo - destinat cititoarelor tinere -, publicat la începutul anilor 1970, descrie viața Mariei Antoaneta înainte și în timpul Revoluției.

„Japonezii văd Parisul ca Orașul Luminii, cel mai frumos oraș din lume, capitala rafinamentului și a romantismului. Un mix între o reclamă la parfumul Chanel N° 5 și fotografiile alb-negru ale lui Robert Doisneau”, explică Eriko Nakamura, o jurnalistă japoneză care locuiește la Paris. Această imagine idealizată a Orașului Luminii atrage mulți vizitatori japonezi în Franța. Astfel, în ciuda costului călătoriei, 1,3 milioane de turiști japonezi au venit deja la Paris în 2023, potrivit companiei de analiză a datelor GlobalData citată de „Quartz”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Freepik.com
Freepik.com
ANAF. Freepik.com
Birou gol
Contabili și economiști / FOTO: Facebook
Foto: Pexels.com
Casa de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu

Ce a discutat Ilie Bolojan cu sindicatele din învățământ

Prim-ministrul Ilie Bolojan, consultări cu federațiile...

Donald Trump la summitul G7 din 2028
Dosare SAF-T / Foto: DCBusiness
Romsilva
Leva / Foto: Oana Pavelescu
Hidroelectrica
Oameni pe strada

FT: România riscă să repete colapsul din 2010

Guvernul de la București a dat startul austerității cu...

O femeie își alimentează masina la o benzinărie / Foto: Freepik
Sediul PSD din Sos. Kiseleff
Banca Națională a României
Vladimir Putin și Donald Trump / Foto: kremlin.ru
Cuplu calculează cheltuieli / Foto: Freepik
Canicula / Foto: MTI
Fermieri / Foto: Freepik
Mo Gawdat / Foto: Boma France / Flickr
Președintele SUA vrea evacuarea din Capitala țării a persoanelor fără adăpost / Foto: Phil Roeder / Flickr
Vedere aeriană a unei localități / Foto: Freepik
Trafic auto intens / Foto: Freepik
Showroom auto / Foto: Freepik
Impozite și taxe / Foto: Freepik
ANAF / Foto: DCBusiness

pixel