Nu este ceva neobișnuit ca o călătoria să fie sinonimă cu un șoc cultural. Dar nu mereu se întâmplă să provoace și un șoc psihologic, în sensul medical al termenului. Se spune că în fiecare an câteva zeci de turiști japonezi suferă de un vertij extrem de rar la descoperirea Parisului, stare de rău cauzată de diferența dintre imaginea pe care o aveau despre capitala franceză și realitate. Simptomele acestui vertij sunt variate, dar nicidecum banale: pot varia de la amețeli la anxietate, vărsături, stări delirante sau chiar tahicardie.
Acest fenomen are și un nume: „sindromul Paris” sau „Pari shōkōgun” în japoneză. Turiștii care-i cad victime sunt internați în spital și îngrijiți. Ambasada Japoniei este la curent cu fiecare dintre ceaste cazuri. Pentru că uneori este nevoie chiar de zboruri medicale care să-i ducă pe turișii dezamăgiți acasă. Un psihiatru japonez care a tratat acest tip de caz în 1986 la Spitalul Sainte-Anne a fost cek care a dat numele fenomenului. Dacă nu este recunoscut oficial ca atare, mulți profesioniști din domeniul sănătății consideră că este o adevărată tulburare mintală.
O imagine idealizată
În Japonia, Franța se bucură de o imagine idealizată. Hexagonul este văzut drept o culme a artei europene, gastronomiei, frumuseții și bunului gust. Influența sa se regăsește chiar și în capitala japoneză: Turnul Tokyo imită Turnul Eiffel, iar cartierul Kagurazaka unde totul este în stil franțuzesc, de la cafenele și brutării sau librării care vând traduceri în japoneză ale operelor lui Proust sau Voltaire.
Cultura pop japoneză însăși, apreciată și în Franța, este în mare măsură impregnată de aceste referințe, cum ar fi, de exemplu, manga „La Rose de Versailles”. Acest clasic al genului shōjo - destinat cititoarelor tinere -, publicat la începutul anilor 1970, descrie viața Mariei Antoaneta înainte și în timpul Revoluției.
„Japonezii văd Parisul ca Orașul Luminii, cel mai frumos oraș din lume, capitala rafinamentului și a romantismului. Un mix între o reclamă la parfumul Chanel N° 5 și fotografiile alb-negru ale lui Robert Doisneau”, explică Eriko Nakamura, o jurnalistă japoneză care locuiește la Paris. Această imagine idealizată a Orașului Luminii atrage mulți vizitatori japonezi în Franța. Astfel, în ciuda costului călătoriei, 1,3 milioane de turiști japonezi au venit deja la Paris în 2023, potrivit companiei de analiză a datelor GlobalData citată de „Quartz”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Agenția Națională de...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Greenpeace România a câștigat...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...